6665
Sök

855 t5 kylfläkten startar inte?

1 028 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
#1
855 t5 kylfläkten startar inte?

Sitter ju något relä som ska sköta flåkten men var får den signal ifrån?

Eller brukar relät gå sönder?

Fläkten funkar om man kör den mauellt...

Tacksam för svar och ideer

Mvh Jimmy

Har inget å skriva ännu

908 Inlägg
29 december 2008
#2
förmodligen relä'et då..

1 028 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
#3
men var får relät signal ifrån när fläkten ska starta via en temp givare eller vad? inga gissningssvar;) vill veta säkert:P

Har inget å skriva ännu

Reservdansk
6 271 Inlägg
29 december 2008
#4
Reläet får väl signal från tempgivaren i termostathuset?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Random Hero
4 047 Inlägg
29 december 2008
#5
1 tråd räcker väl....  har du inte något om det i instrboken ? ta reda på vilket relä det är o kolla om det slår ifrån

Dog food lid. Backwards

1 028 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
#6
oki de e mycke möjligt de kommer från den temgivaren... vet inte om de e något ovanligt fel på 855orna

Har inget å skriva ännu

Reservdansk
6 271 Inlägg
29 december 2008
#7
Men nu vintertid är det mycket sällan fläkten startar.

Enda gången min fläkt startar är typ när man står i bilkö på sommaren, och det är 30 grader varmt...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 268 Inlägg
29 december 2008
#8
TurbOla skrev:
Men nu vintertid är det mycket sällan fläkten startar.

Enda gången min fläkt startar är typ när man står i bilkö på sommaren, och det är 30 grader varmt...

vad är det då för fläkt som snurrar när man stänger av bilen? tongue

Reservdansk
6 271 Inlägg
29 december 2008
#9
LazerHawke skrev:
TurbOla skrev:
Men nu vintertid är det mycket sällan fläkten startar.

Enda gången min fläkt startar är typ när man står i bilkö på sommaren, och det är 30 grader varmt...

vad är det då för fläkt som snurrar när man stänger av bilen? tongue

Kupéfläkten kanske? tongue

Nej, min startar i varje fall inte ofta. Men som du säger, ibland kanske när man stänger av bilen, men då går den bara en väldigt kort stund.

Annars har jag bara märkt att den startar sommartid.
På farsans 855 GLT har jag inte ens lyckats provocera fläkten till att starta.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 268 Inlägg
29 december 2008
#10
TurbOla skrev:
LazerHawke skrev:
TurbOla skrev:
Men nu vintertid är det mycket sällan fläkten startar.

Enda gången min fläkt startar är typ när man står i bilkö på sommaren, och det är 30 grader varmt...

vad är det då för fläkt som snurrar när man stänger av bilen? tongue

Kupéfläkten kanske? tongue

Nej, min startar i varje fall inte ofta. Men som du säger, ibland kanske när man stänger av bilen, men då går den bara en väldigt kort stund.

Annars har jag bara märkt att den startar sommartid.
På farsans 855 GLT har jag inte ens lyckats provocera fläkten till att starta.

haha kupéfläkten är väl ingen hit att dra igång?

det är snarare kylfläkten som kyler motorn smile

8 282 Inlägg
29 december 2008
#11
volvo_grabb skrev:
oki de e mycke möjligt de kommer från den temgivaren... vet inte om de e något ovanligt fel på 855orna

Signalen kommer från styrboxen, den får sin info från tempgivaren. Så t.ex om givaren är trasig så går fläkten konstant. Men på det stora hela är det väldigt sällan fläkten går förutom efterkylning när man slår av.


Reservdansk
6 271 Inlägg
29 december 2008
#12
LazerHawke skrev:
TurbOla skrev:
LazerHawke skrev:

vad är det då för fläkt som snurrar när man stänger av bilen? tongue

Kupéfläkten kanske? tongue

Nej, min startar i varje fall inte ofta. Men som du säger, ibland kanske när man stänger av bilen, men då går den bara en väldigt kort stund.

Annars har jag bara märkt att den startar sommartid.
På farsans 855 GLT har jag inte ens lyckats provocera fläkten till att starta.

haha kupéfläkten är väl ingen hit att dra igång?

det är snarare kylfläkten som kyler motorn smile

Jag var ironisk. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
29 december 2008
#13
för att vara lite mer off-topic så kan faktiskt kupefläkten hjälpa till ganska mycket att kyla motorn,

On-topic: precis som marlboroman säger så kommer båda hastigheternas styrkablar från ECUn (motorns box) och det har jag på papper framför mig (elchema) så det är inga gissningar...


396 Inlägg
29 december 2008
#14
kollat jorden till fläkten? sitter under insuget ner mot tråget typ

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
30 december 2008
#15
ett enkelt sätt att felsöka är att ta en jordkabel och stoppa in på ett av de två mittersta stiften på fläktrelät (det som sitter över kylaren) då skall fläkten gå... (signalen styrs av jord)


1 028 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
#16
fläkten funkar när jag körde den manuellt iaf men den kanske inte startar så offta så den kasnek funkar eller jag vet inte;)

Har inget å skriva ännu

Elektriker
160 Inlägg
4 september 2010
#17
Har samma problem på min 850. Bytte fläkt idag då den gamla var kass. hjälpte inte. Reläet funkar och jag har jord från styrboxen ut till reläet när motorn är varm på den gul-vita tråden allså den låga hastigheten. Men jag får itne ut någon plusmatning till fläkten? Har testat att sätta jord på gul-vit och gul tråd och då går fläkten med 2 olika hastigheter. Kan tempgivaren orsaka detta? Motorn har även en tomgång på 2000 rpm när den är kall, men så fort man kört en hundra meter sjunker den.

EDIT: Tempmätare funkar som den ska.
Senast redigerat av Campar (4 september 2010)

Mjau säger kissen

Elektriker
160 Inlägg
9 september 2010
#18
Bytte temp givare, nu funkar bilen perfekt och fläkten går smile

Mjau säger kissen


Sök