Volvo 740 -87, tändning/ljus på, trots nyckeln ur/vriden till 0

Glenn9K Montör
30 november 2009 · 664 Inlägg

Tjena.

Har köpt mig en vinterbil. Volvo 744 GLE -87, med B230E.

Dessa gamla bilar har ju ingen halvljusautomatik, utan man lämnar ljusvredet vridet till höger, alltså i halvljusläge, när man stänger av bilen, och lamporna dör ändå. En sorts manuell halvljusautomatik.

Någon dag eller tre efter inköp så gick nånting snett. Trots att jag vred av tändningen, alltså nyckeln längst till "vänster", eller t.o.m. tog ur nyckeln, så lös bilens lampor, kupéfläkten gick, osv. Hade jag haft en stereo i bilen hade den med all säkerhet varit igång också.

Med andra ord måste jag nu helt plötsligt stänga av/sätta igång ljus, fläkt, stereo osv. manuellt varenda gång jag stänger av/sätter igång bilen.

Någon som varit med om detta? Vad är troligast? Något huvudrelä som inte slår ifrån? Eller någon jordkabel nånstans som fått flipp?

//Jens

Senast redigerat av berthelsen (30 november 2009)

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
Drönirettab
30 november 2009 · 21 761 Inlägg

Räcker det med att vrida av ljuset för att alla andra saker också ska stängas av?

Min 240-86 har samma sorts automatik som din bil, det är ett extra hjälprelä som tar hand om all ström till halvljuset istället för ljusknappen. Ljusknappen ger bara en styrspänning till reläspolen. Möjligen kan det vara relät som har hängt upp sig, men då ska nog inte fläkten påverkas tror jag.

Tändlåset är annars en inte alltför ovanlig felkälla på äldre bilar, tändplattan i botten på låset kan glappa eller kärva ihop och då händer mystiska saker. smile

Glenn9K Montör
30 november 2009 · 664 Inlägg

Mja, har fått höra att det kan vara tändningslåset som börjat ge sig ja.. Får undersöka detta imorgon.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
Drönirettab
30 november 2009 · 21 761 Inlägg

Jag ser att du har en Scirocco. När jag gick i gymnasiet så hade en skolkompis en Scirocco, tror att det dessutom var en 77:a. På den hände två saker som tydligen tillhörde "standardsaker" på äldre VW, dels så smälte ljusknappen ihop så att lyset inte gick att stänga av och dels brann tändlåset ihop. wink

IX ____________________________________
30 november 2009 · 1 340 Inlägg

En femtiolapp på att de är tändningslåset smile

Men testa med ett nytt innan du börjar skruva loss

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
Glenn9K Montör
30 november 2009 · 664 Inlägg

Drönirettab skrev:
Jag ser att du har en Scirocco. När jag gick i gymnasiet så hade en skolkompis en Scirocco, tror att det dessutom var en 77:a. På den hände två saker som tydligen tillhörde "standardsaker" på äldre VW, dels så smälte ljusknappen ihop så att lyset inte gick att stänga av och dels brann tändlåset ihop. wink

Haha det låter inte som någon höjdare tongue Tack och lov fungerar elen nu efter massa meck klockrent på min VW. smile

RightFront skrev:
En femtiolapp på att de är tändningslåset 

Men testa med ett nytt innan du börjar skruva loss

Yes, ska testa lite allt möjligt först tänkte jag. Var fan får man tag på billiga tändningslås? Verkar ju rövdyrt på skroten.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
Forciie
13 december 2009 · 61 Inlägg

Fann du felet??

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 september 2010 · 13 756 Inlägg

många gånger är det draget som strular men i dom fallen brukar även bilen gå när man tar ur nyckeln

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang