Kupéfläkts blad sönder! Volvo 850 glt-92

Phenylamine Byggbas
21 september 2010 · 117 Inlägg

Hej!
Var ute och körde en runda med bilen i helgen då plötsligt det small till och fläktmotorn slutade fungera.

Jag kollade säkringarna och den ena säkringen till 4ans hastighet hade gått. Satte i en ny direkt och då vissade det sig att det small fortfarande från fläkten bakom handsfacket.
Montera ner hela handsfacket mm och tog ut fläkten. Det visade sig att några fläktblad hade typ försvunnit?!

Nu till frågan:
1a, Kan man endast köpa nya fläktblad?(motorn är ju fungerande)
1b, Isåfall var?
2, Om det inte går vilket ställe är billigast? Har hittat för 850 kr på softbildelar.se och 865 kr på v-parts.


Tack så mycket på förhand/Martin

Putteee
21 september 2010 · 193 Inlägg

En fläkt kostar nog inte många kroner på skroten. Måste ju finnas mindre skrotar som du typ får plocka själv
annars kolla om någon säljes Reservdelar till 850

Volvo 940 ltt "Pysen" (1997)
Volvo Amazon "RedBlock" (1965)
Slash Saabifierad
21 september 2010 · 2 026 Inlägg

Man bör kunna köpa bladen/hela fläktrotorn separat. Kanske skulle kolla på bilskrotarna?

http://www.laga.se/steg2o3.aspx?bilkod= … p;bilnr=78

Hittade något under Värmesystem & AC - Värmefläkt, men det verkar vara hela fläkten.

Senast redigerat av Slash (21 september 2010)

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Helvete_racing Arg Snickare
21 september 2010 · 875 Inlägg

har en liggandes om du är sugen på att köpa.

svanee
21 september 2010 · 86 Inlägg

brukar inte lagret i kupefläktsmotorn vara glappt om bladen börjar gå sönder? Har ingen aning hur det ser ut till volvo just men kan ju va en tanke..

Phenylamine Byggbas
21 september 2010 · 117 Inlägg

svanee skrev:
brukar inte lagret i kupefläktsmotorn vara glappt om bladen börjar gå sönder? Har ingen aning hur det ser ut till volvo just men kan ju va en tanke..

Så det kanske är lika bra å byta hela!? Begagnatpriserna är ju inte så pass låga precis!

svanee
21 september 2010 · 86 Inlägg

Jag bytte nyss kupefläkt på min bmw e36, kollade begagnade volvos och dom såg rätt lika ut.. Upptäckte när jag tog ut den att det hade farit ett par blad och drog slutsatsen att den drog snett. Eftersom fläkten hade ett spelrum på ett par millimeter per sida så krävs det inte så mycket för att den skulle ta i. Nu vet jag som sagt inte hur det ser ut på volvon exakt men det kan vara värt i slutändan att byta hela..

Någon rätta mig om jag har fel!

TireSlayer Tvivlare
21 september 2010 · 2 266 Inlägg

Phenylamine skrev:

svanee skrev:
brukar inte lagret i kupefläktsmotorn vara glappt om bladen börjar gå sönder? Har ingen aning hur det ser ut till volvo just men kan ju va en tanke..

Så det kanske är lika bra å byta hela!? Begagnatpriserna är ju inte så pass låga precis!

Enligt Vadis finns de inte lösa blad till dom.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
Elot
21 september 2010 · 493 Inlägg

haha, byt bil martin:P har bytt ett par på jobbet. bytade motor och hela skiten. tog begagnade delar. kostade typ 3-400 kanske. de e bra nog skulle jag tro

Googlemaster
Helvete_racing Arg Snickare
22 september 2010 · 875 Inlägg

skaru ha fläktfan eller inte?

Phenylamine Byggbas
24 september 2010 · 117 Inlägg

Elot skrev:
haha, byt bil martin:P har bytt ett par på jobbet. bytade motor och hela skiten. tog begagnade delar. kostade typ 3-400 kanske. de e bra nog skulle jag tro

Lite jobbigt att byta bil när man pluggar din tönt:P Men då gör jag det bildoktorn ordinerar.. bara hitta upp en skrot här uppe i sameland nu då! Men du får ha det gött


Tack för alla svar!

svanee
24 september 2010 · 86 Inlägg

sameland? vart pluggar du då?

Phenylamine Byggbas
24 september 2010 · 117 Inlägg

svanee skrev:
sameland? vart pluggar du då?

Jadu, egentligen är det inte så mycket samer här.. men för mig som skåning är östersund norrland:) Pluggar byggplanering här på mittuniversitetet i östersund

svanee
24 september 2010 · 86 Inlägg

aha östersund.. ja åk 30 mil ännu längre norrut så kommer du till mina hemtrakter ;P

Phenylamine Byggbas
24 september 2010 · 117 Inlägg

Haha, jupp kommer antagligen dra till Luleå till vintern för att kolla på hockey! Men detta är tillräckligt långt norrut för mig än!

svanee
24 september 2010 · 86 Inlägg

haha förstår det

Phenylamine Byggbas
24 september 2010 · 117 Inlägg

Nej, nu måste jag slutföra mitt pluggande för idag.. inte roligt med inomhusmiljön på 1900-talet:(

Elot
24 september 2010 · 493 Inlägg

Phenylamine skrev:
Nej, nu måste jag slutföra mitt pluggande för idag.. inte roligt med inomhusmiljön på 1900-talet:(

haha, fjant, klipp dig och skaffa dig ett jobb:D lycka till med skolan

Googlemaster
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang