organiserad bilresa liknande gumball (för en märkbart mindre summa)

Eddy Galen, inte dum.
12 januari 2010 · 1 324 Inlägg

sirmiro skrev:
Jag är fortfarande intresserad på vilket sätt det ska vara tävling.

När jag talat med kompisar har det varit riktigt positivt till de sett att det inte ska tävlas, och då sagt "Vad finns det då för nytta med det?".

Som jag skrivit innan är det en uppskattad sak med en tävling, men det är inget som behöver vara olagligt för det.
En etapp skulle kunna vara att ta sig från utkanten av Paris till Eiffeltornet och ut på motsatt sida snabbast under rusningstid. Då handlar det om vägval och ej lagbrott.
Sen går det att ta en frifartssträcka på autobahn med maxfart och en distanssträcka så nära en satt tid som möjligt.

Sen är jag fortfarande fundersam hur vi fraktar tälten. Om jag skulle åka vette får jag och min codriver (vilket jag anser som måste) med ungefär lika mycket som handbagaget på flyget. Då går det inte att få med varken tält eller kylbag.
En eventuell servicebil bör ju vara problemfri - dvs relativt ny då INGEN kommer vilja stå och skruva med bilen som ska finnas som backup.

Sen vidhåller jag att vi bör ha gemensam mat redo vid dagens slut om vi ska få sammanhållning i gänget...

Det var bra tävlingsidéer du hade. sätts på to-do listan. Tälten är inte så fruktansvärt svårt med tanke på att dom inte är så värst stora. storleken på tälten packade är beroende på vad för tält du har med dig. Packningen borde ju inte vara några större problem om du inte har en toyota mr2, men det beror på vad du vill ha med dig.

Jag kan se vad jag kan göra med mat. skulle ni tycka att det var okej med grillade hamburgare och korv med bröd m.m.?

Jag gör mitt bästa med att hitta en billig men stadig servicevagn.

Senast redigerat av eddhedd (12 januari 2010)

Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
12 januari 2010 · 5 042 Inlägg

Nebelwerfer skrev:

Hedning skrev:
Varför ha krav på priset på bilen? enligt mig kan man ha kul även om ena snubben kör Dodge och den andra något lägre stående märke, Audi tex.

inga krav skulle det vara enligt mig, men iden är helkul!

Sen när har Dodge stått högre än Audi......?

Dodge Charger Nr1 of the powercars ! 440 6 pack, Attityds bil !

C H E V R O L E T <3
Eddy Galen, inte dum.
12 januari 2010 · 1 324 Inlägg

sirmiro skrev:

eddhedd skrev:

Noxxer skrev:
Ett problem jag känner är att hitta någonstans att bo. Sure det är ju lätt att hitta ett hotell men nu är det ju så att man har bilen med sig som jag antar att många här på garaget värderar otroligt högt. Inte ställer man den på gatan varsom.

Vad jag hoppas på och tror att på campingplatserna kommer vi sova i tält bredvid våra bilar. så om någon skulle lyckas stjäla din bil skulle vara högst otroligt.

Jo för 20st bilar i "sport/styling" klass som åker in till ett ställe och folk ligger i tält drar ju inte till sig tjuvar? Och om de kan ta bilar för 2miljoner (20 * 100.000) eller mer så kan de inte tänkas komma och hota med en kniv och bara skära upp tältduken?

Ett garage är säkrare, men det kan tappa en del av charmen ni är ute efter. Men att rycka på axlarna och säga att det inte kan hända att det blir rånförsök? Om man ska synas på vägen (vilket diskuterats innan) så kommer uppmärksamheten dra till sig negativa saker med...

Vi kommer bo på campingplatser med stängsel och så. jag sa inte att det inte kunde hända, sa att det var högst otroligt. men som du säger så är det ett problem som jag ska kolla in i.

Senast redigerat av eddhedd (12 januari 2010)

Opelmadness German cars, quality and beyond
12 januari 2010 · 8 197 Inlägg

Children-Of-Bodom skrev:

Nebelwerfer skrev:

Hedning skrev:
Varför ha krav på priset på bilen? enligt mig kan man ha kul även om ena snubben kör Dodge och den andra något lägre stående märke, Audi tex.

inga krav skulle det vara enligt mig, men iden är helkul!

Sen när har Dodge stått högre än Audi......?

Dodge Charger Nr1 of the powercars ! 440 6 pack, Attityds bil !

+1!
Eller med 426 Hemi.. smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Eddy Galen, inte dum.
13 januari 2010 · 1 324 Inlägg

Efter mycket tänk så har vi kommit fram till att vi kommer organisera resan omkring Sverige och kanske norge/danmark eftersom det logistiska, praktiska och organiseringen var ofantligt mycket. Personligen kändes det som ett överambitiöst projekt att försöka planera en resa genom Europa, och jag tycker och vet att försöka organisera en resa genom sverige istället för att göra en misslyckad resa igenom europa som kanske inte ens skulle kunna bli av. Detta innebär att det kommer vara inte lika mycket bilkörning till stationerna men vid stationerna så kommer det vara Bl.a. Autocross tävlingar och dragrace på ett f.d. militärt flygfält och ett flertal andra kreativa utmaningar. Det innebär att vi kommer starta från södra Sverige och köra till småland, mot Stockholm, och sedan nordväst ut och in i bergen för att köra på några underbara bergs vägar och eventuellt en racebana.

Detta löser även ett flertal praktiska problem som skulle kännas överväldigande att planera med boende, mat m.m. . Som svensk känner man till sig i sitt egna land och har en bättre uppfattning vad som skulle kunna vara kul att göra runt om i svearike.

Det kanske inte låter lika kul som en Europa resa, men däremot känns som ett säkrare alternativ. Det skulle t.e.x. inte vara kul att få motorhaveri i södra tyskland för att sedan försöka ta hem bilen till sverige.

Eftersom det blir mycket mindre att planera så kan jag och mitt "team" gå in mer i detalj för att få bättre kvalitet än kvantitet.

Senast redigerat av eddhedd (13 januari 2010)

sirmiro Double-Unicorn Rider
13 januari 2010 · 2 486 Inlägg

Lite synd men troligen det mest förnuftiga. Finns en anledning att det är rikemansfolk i gumball, de har råd att anställa folk till all planering och att fortsätta i taxi när ferrarin slutat fungera, och bara lämna den...

Tror det kan bli bra med en tur genom Sverige, ser fram emot att se hur det fortskrider. smile

Nilzze
5 oktober 2010 · 7 Inlägg

Dog projektet eller lever det vidare?
Grymt intresserad, tänkte själv på en liknande tanke och så hittade jag detta, hoppas det blir av...

//HN

Eddy Galen, inte dum.
5 oktober 2010 · 1 324 Inlägg

Jag la ner detta ett halvår sedan, mest för att det krävdes så himla mycket organisation och krav från dem som ville vara med t.ex. servicebil.

Jag är fortfarande varit sugen på att göra en resa genom Sverige. Sålänge jag inte behöver organisera hela partajet själv.

Noxx
5 oktober 2010 · 67 Inlägg

Detta är nått bilsport eller någon större arrangör skulle ha tittat på.

Eddy Galen, inte dum.
5 oktober 2010 · 1 324 Inlägg

Noxx skrev:
Detta är nått bilsport eller någon större arrangör skulle ha tittat på.

håller med. Har en ny uppföljartråd. står på första inlägget nu.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang