1991
Sök

Plenum till t5?

67 Inlägg
13 oktober 2010
Trådstartare
Hej!

Är det nån som har byggt ett plenum till en rakställd t5? För jag skulle behöva lite tips på hur jag ska bygga!

Forummoderator
10 576 Inlägg
13 oktober 2010
Vad är en t5?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

67 Inlägg
13 oktober 2010
Trådstartare
Är det nån som har byggt ett plenum till en rakställd B5234T? För jag skulle behöva lite tips på hur jag ska bygga!

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
15 oktober 2010
torpis skrev:
Vad är en t5?

5st ttttt? tongue

P o r s c h e
1 700 Inlägg
15 oktober 2010
sacharias skrev:
Är det nån som har byggt ett plenum till en rakställd B5234T? För jag skulle behöva lite tips på hur jag ska bygga!

Nu är jag ingen superexpert men jag kan alltid dela med mig av den kunskap jag har eftersom du inte fått några andra tips än wink

Finns så vitt vad jag vet två sorters plenum, det ena med ett spjäll för varje insugskanal, och det andra där man har spjället innan plenumkammaren och sedan bara har rör från kammaren till toppen. Den senare varianten är väl den som används till turbo, medan den första varianten är för lite vassare sugtrimning.

Du ska ju då ha den för turbo förstås. Rörens innerdiameter bör väl matcha insugskanalerna. Många brukar sedan göra så att rören går in genom kammarens vägg och så avslutas rören med trattar.

Längden på rören, samt volymen på kammaren, är sådant som man eventuellt ska räkna ut för att den ska bli optimalt, men jag kan inga sådana regler. Googla lite och kolla efter bilder så hittar får du nog bra ideer om hur det ska se ut.

Sök