4260
Sök

Slår och klonkar bak på min volvo 850, dags att byta dämpare?

stahre
6 oktober 2010
Trådstartare
Tja, det slår som fan när man kör över minsta ojämnhet med min volvo 850 glt. Antar att det är dämparna som är slut, för den har blivit sjukt "svampig" och skumpig också. Tänkte försöka fixa detta själv i helgen, men har inte gjort det innan. Så jag undrar vad jag bör köpa för delar för att få till det? Vet ju inte exakt vad det är som är fel, så köper hellre fler delar o lämnar tillbaka istället för att stå där utan rätt delar.
Och om nån här gjort samma sak kanske ni kan skriva lite snabbt hur ni gick till väga.

Tack på förhand!

8 283 Inlägg
6 oktober 2010
Kan ju va att övre fästena till dämparna gett upp med. Då får man oljud vid fjädringsrörelser. Sen kan det vara undre fästet till fjädern. Sitter en "puck" som håller fast fjädern, och sitter inte "pucken" riktigt så rasslar det.

stahre
6 oktober 2010
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Kan ju va att övre fästena till dämparna gett upp med. Då får man oljud vid fjädringsrörelser. Sen kan det vara undre fästet till fjädern. Sitter en "puck" som håller fast fjädern, och sitter inte "pucken" riktigt så rasslar det.

Hur kollar man detta? är det bara att se om fjädern är av eller inte? så enkelt borde det inte vara.. Läste om fjäderfästerna också. Men hur lång tid brukar dämparna hålla? i normala förhållanden, min bil slog precis om till 20k mil, det har inte bytts sen den va ny vad jag tror.

8 283 Inlägg
6 oktober 2010
Hade en fjäder gått av borde du se att bilen lutar lite konstigt åt något håll. Och är det fästena så finns det inget riktigt vettigt sätt att se det på, dem får man byta på vinst och förlust. Hur länge dämpare håller beror ju på, emn vid 20 så börjar dem ju bli muka och beroende på hur hårt bilen fått + tillverkningstoleranser så är det ju svårt att ge någon generell bild av hur länge dem håller.

stahre
6 oktober 2010
Trådstartare
okej, kanske är dags att byta allt egentligen då. Den är ju jävligt skumpig, och kör man över ett farthinderr, slår det hårt låter illa och svajar ett par meter efter...
Men köper jag stötdämparfäste , spiralfjäder, och stötdämpare borde det inte vara något som fattas? Kommer köpa med mig allt från stan och köra ut till morsan o farsan på landet, är några mil o känns drygt att ha plockat bort allt och sen komma på att det saknas nåt tongue

176 Inlägg
26 oktober 2010
en celica jag hade förr klonkade uta bara tusan, då var det övre tallriken eller va man ska säjja, men kika på övre fästet, nästan 100 på att det är nå sånt.

Sök