Kan jag åka dit på att ha sålt en trimmad bil?

Rquired Allmänt envis
16 oktober 2010 · 12 512 Inlägg

Tycker Clintan66 sammanfattar det bra, bråkstaken har köpt en bil till ett bra pris men har mage nog att bråka om ett fel han omöjligt kan ha missat. Strunta i honom bara!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Clintan66
16 oktober 2010 · 2 011 Inlägg

Har farit in och ut i rättegångs tvister i 8 års tid nu.

Blir bara irriterad när man läser om sådant här. Det skall hotas med både det ena och det andra.
Killen blev erbjuden hjälp, men ville inte ta emot den. Han skall bara ha nytt osv. De fälgarna som sitter på bilen är inga problem att sälja. Kan bli av med dem redan nu om det skulle vart så.

Han kunde tagit bilen till motormännen/besiktigat den. Ja många ställen och fått den kollad innan köp.

Likaså i detta fallet är det en baggis som är fel. Byt fälgar och problemet är borta. Motorn kan jag ta smile . Fälgarna är ju hur goa som helst, så jag fattar inte vad han gnäller om.

Oavsett alltid tråkigt när det blir lite liv, men här har han inget att hämta.

Blir bara dyrt för honom vid eventuell tvist. Först sin egen advokat, sedan kostnaderna för "Eflings" också eftersom han kommer förlora.

Vill han ta det så långt, så får han ju göra det. Det enda som Efling skall göra hur mycket han än vill vara otrevlig är att vara trevlig och säga som det är. Affären är avslutad, bilen såldes i befintligt skick. Var nu snäll och sluta kontakta mig mer.

Fortsätter sedan killen att trakassera honom, så polis anmäl honom för trakasserier. Det tråkiga är bara att sådant här kan eskalera, men Efling skall inte vara orolig. Försök lägga detta bakom dig nu. smile

Inte farten som dödar. Det är stoppen
BMW Turbo 328 E46 Wide Body "Strykjärnet" (1998)
Tegulen Pro Street Driver
16 oktober 2010 · 82 Inlägg

Tyvärr finns det många Kålhuvud. Men du har gjort rätt, så ge inte honom pengar!

zortep
16 oktober 2010 · 911 Inlägg

Jag skulle inte betala ett skit till honom, vill han ha nya fälgar ? Varsågod och köp nya fälgar själv.... man får ju bara sån lust att smälla till sådanna personer som försöker med utpressning osv....

pic up the phone, wazzzaaa
passos bappelsin
16 oktober 2010 · 390 Inlägg

Jag hade aldrig fixat nya däck till honom... Det är hans problem när han köpt bilen i befintligt skick och åkt iväg..
Du har ju inga skyldigheter om det inte står skrivet i någon typ av kontrakt som ni båda ska ha skrivit på.
Säg åt honom att fixa det själv och kasta luren i örat på honom.

Efling
16 oktober 2010 · 33 Inlägg

Hans starkaste argument för att jag ska ersätta han är för jag sa att den gått igenom bes fast den inte gjorde det med dom däcken.

Skrev tidigare för er som missat det att en kompis bes åt mig och det uppstod ett missförstånd då bilen inte behövde visas upp på bes igen och då tolkade min polare de som att den gick igenom.

I vilket fall så står de på bes pappret att de är skärmarna som inte täcker däcken, alltså ska ju skärmarna åtgärdas om man ska följa allt till punkt och pricka vad som är skrivet, precis som han gör...

Tycker självklart att jag har rätt och jag har erbjudit han flera alternativ som löser problemet. Vill gärna skita i han men är lite orolig att om han tar de till tinget så åker jag på att ersätta han då jag intygat att den gått igenom bes. Sen vet jag inte hur stort inflytande undersökningsskylldigheten har på den frågan?

Tack igen för all hjälp och åsikter!

Ford Torino (1970)
LeafBox Lat Perfektionist
16 oktober 2010 · 6 359 Inlägg

Jag förstår inte vad hans problem är, bilen behöver ju inte komma på återbesök?
Det gör honom absolut ingen skillnad alls ifall han hade andra däck..
Om han nu vill böka med det där är det ju hans problem :s

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Miklen
16 oktober 2010 ·

Oavsett så är det hans problem att lösa det till nästa besiktning, det va ju ingen 2a på det om ja fattat det rätt. Det skulle han kollat upp bättre när han köpte bilen, va du säger spelar mindre roll..Speciellt om det är bra att veta noteringar.. eller åtgärda te nästa år.

Säg bara vänligt åt honom att han får lösa det bäst han vill.

JonR
16 oktober 2010 · 3 259 Inlägg

Snacka om att det kokar i en när man läser om sånna här jäkla nötter! Som skrivet tidigare, be dumjäkeln fara o flyga så långt han kan! Stå på dig istället för o mjäka med honom!

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Clintan66
16 oktober 2010 · 2 011 Inlägg

Efling: Du har inga skyldigheter.

Bilen kan mycket väl gått genom besiktningen. Om du tittar på mina bilder, så kan du se att mina framfälgar är c:a 1,5 cm utanför och bakfälgarna 2 cm utanför skärmkanten.

Jag rullar genom varje år. 1 år hade jag problem med en äldre på besiktningen. Gjorde inget vid bilen körde in igen en vecka senare och hon gick genom. Det hänger mycket på vad för Nisse som besiktigar åt en. Nu har jag haft dessa fälgar i 7 år. Fått besiktiga för polisen tagit mig för andra saker, så totalt har jag besiktigat med dessa fälgar 17 gånger.

I ditt fall som du skrev att polaren besiktigade bilen åt dig och du fick så att säga den gamla 1:an i besiktningen. Då har bilen gått genom oavsett hur du vänder och vrider på det. Din polare tolkar det helt rätt smile .

Sedan är det som jag nämnt tidigare hans problem/skyldighet att kolla upp vad som gäller.

Du ska inte göra någonting. Vill han gå vidare med det, så är det upp till honom. Som jag nämnt tidigare också... Var trevlig, så kan du aldrig få något emot dig om att du tex bett honom dra åt helvete osv.

Likaså står det i besiktningspapperna det här med skärmarna. Kan han läsa själv när han tittade genom papperna på bilen. Du erbjöd honom andra fälgar från din polares bil. Har han inte läst papperna, får han ta på sig skulden själv.

Glömde nämna i tidigare inlägg ang fälgarna som sitter på: De är inte nya, skulle det överhuvudtaget vart att du skulle stått för några fälgar, så är det en summa utav samma värde som skall sättas på och sedan är det inte du som skall slita på dem i framtiden och där kommer 20% in. Tingsrätten ger blanka fan i om det är Brocks nyaste eller Bmw:s fälgar som sitter på. Det är pengavärdet det skulle handlat om.

Du har inget att vara orolig över. Du har allt svart på vitt.

Säg åt honom att jag har inga skyldigheter gentemot dig för du har köpt bilen i befintligt skick, men jag ville vara snäll, så jag erbjöd dig min hjälp ang skärmar och lack. Du avböjde erbjudandet. Jag erbjöd dig andra fälgar, men du avböjde. Tyvärr så står inte erbjudanden kvar längre utan du får lösa det själv nu, så var snäll och sluta kontakta mig mer ang bilen. Är du inte nöjd med detta svaret, så får du gå vidare med det.

Fortsätter han då att bråka med dig, så bara tackar du för dig och lägger på luren eller stänger dörren. (Vet inte hur ni har kontakt).

Stå på dig. Var inte orolig ang detta. Satsa på framtiden och din Corvette eller vad det var du ville ha.

Senast redigerat av Clintan66 (16 oktober 2010)

Inte farten som dödar. Det är stoppen
BMW Turbo 328 E46 Wide Body "Strykjärnet" (1998)
Efling
16 oktober 2010 · 33 Inlägg

Clintan66 skrev:
Efling: Du har inga skyldigheter.

Bilen kan mycket väl gått genom besiktningen. Om du tittar på mina bilder, så kan du se att mina framfälgar är c:a 1,5 cm utanför och bakfälgarna 2 cm utanför skärmkanten.

Jag rullar genom varje år. 1 år hade jag problem med en äldre på besiktningen. Gjorde inget vid bilen körde in igen en vecka senare och hon gick genom. Det hänger mycket på vad för Nisse som besiktigar åt en. Nu har jag haft dessa fälgar i 7 år. Fått besiktiga för polisen tagit mig för andra saker, så totalt har jag besiktigat med dessa fälgar 17 gånger.

I ditt fall som du skrev att polaren besiktigade bilen åt dig och du fick så att säga den gamla 1:an i besiktningen. Då har bilen gått genom oavsett hur du vänder och vrider på det. Din polare tolkar det helt rätt smile .

Sedan är det som jag nämnt tidigare hans problem/skyldighet att kolla upp vad som gäller.

Du ska inte göra någonting. Vill han gå vidare med det, så är det upp till honom. Som jag nämnt tidigare också... Var trevlig, så kan du aldrig få något emot dig om att du tex bett honom dra åt helvete osv.

Likaså står det i besiktningspapperna det här med skärmarna. Kan han läsa själv när han tittade genom papperna på bilen. Du erbjöd honom andra fälgar från din polares bil. Har han inte läst papperna, får han ta på sig skulden själv.

Glömde nämna i tidigare inlägg ang fälgarna som sitter på: De är inte nya, skulle det överhuvudtaget vart att du skulle stått för några fälgar, så är det en summa utav samma värde som skall sättas på och sedan är det inte du som skall slita på dem i framtiden och där kommer 20% in. Tingsrätten ger blanka fan i om det är Brocks nyaste eller Bmw:s fälgar som sitter på. Det är pengavärdet det skulle handlat om.

Du har inget att vara orolig över. Du har allt svart på vitt.

Säg åt honom att jag har inga skyldigheter gentemot dig för du har köpt bilen i befintligt skick, men jag ville vara snäll, så jag erbjöd dig min hjälp ang skärmar och lack. Du avböjde erbjudandet. Jag erbjöd dig andra fälgar, men du avböjde. Tyvärr så står inte erbjudanden kvar längre utan du får lösa det själv nu, så var snäll och sluta kontakta mig mer ang bilen. Är du inte nöjd med detta svaret, så får du gå vidare med det.

Fortsätter han då att bråka med dig, så bara tackar du för dig och lägger på luren eller stänger dörren. (Vet inte hur ni har kontakt).

Stå på dig. Var inte orolig ang detta. Satsa på framtiden och din Corvette eller vad det var du ville ha.

Tackar som vanligt för all hjälp och jag återkommer imorgon då jag nyktrat till smile corvette vettifan, ska la pyssla med torinon i profilen. Kan bli en m5 v8 med kompressor i den bara för man är så jävla bmw kåt =p

Ford Torino (1970)
DalleRacing
17 oktober 2010 · 1 738 Inlägg

Är det någon i närheten som köpt bilen? Känner man igen honom smile Fast blir det tingsrätten för er så förlorar ju han vilket som smile

1. bilen är trimmad det kan du påpeka o i värsta fall så får han regbesikta om den för det första big_smile
2. Du sa att bilen gick igenom besiktningen? Vilket den gjorde eftersom den inte behövde komma tebax, då det är 1 års körtid till nästa besiktning för bilen? Vad ska han bevisa i rättsalen om du fått igenom bilen? att han inte fixat skärmarna till nästa besiktning är ju inte ditt problem, och att han inte visste om att dom var tvugna att breddas är fortfarande inte ditt problem, det skulle han kollat upp innan han köpte bilen av dig! Sen att dom sticker ut såg han väll vid köpet o då skulle iaf jag ha frågat om det var lagligt!

Köper jag en bil som är 99% rostfri och besiktigad u.a 2009 - 10 - 2. Och 1 år sedan har bilen rostangrepp i balkar som måste återgärdas så kan jag ju inte ringa till ägaren innan o begära att han ska laga bilen :S

NEJFÖRFAN stå på dig, erbjud dig inga tjänster o köp absolut inga grejer! När han ringer o tjatar säg hej då vi är redan färdiga med affären! Vill han ta det till rättsalen så blå neka o säg att du informerade honom om allt som behövde återgärdas! För några bevis skrivet har han väll inte på att du lovat att fixa bilen eller att du ej informerat om att han är tvungen o bredda skärmar? Han få väll köpa sina egna fälgar om han vill ha igenom bilen genom besiktningen
Så då har du ju inga problem! smile

Mycket krånglig text tongue

Lycka till!

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Clintan66
17 oktober 2010 · 2 011 Inlägg

Från det ena till det andra. Diggade din signatur 940RDALLE smile

Inte farten som dödar. Det är stoppen
BMW Turbo 328 E46 Wide Body "Strykjärnet" (1998)
DalleRacing
17 oktober 2010 · 1 738 Inlägg

Clintan66 skrev:
Från det ena till det andra. Diggade din signatur 940RDALLE smile

Heheheh nu förstår jag inte clintan? lol

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Efling
24 oktober 2010 · 33 Inlägg

Så nu har allt löst sig. Han bytte däck och fälgar med min polare och nu verkar alla vara nöjda och glada.

Ford Torino (1970)
jimbon
24 oktober 2010 · 711 Inlägg

Efling skrev:
Så nu har allt löst sig. Han bytte däck och fälgar med min polare och nu verkar alla vara nöjda och glada.

Han ringer sen när det är dags för oljebyte wink

JonR
24 oktober 2010 · 3 259 Inlägg

jimbon skrev:

Efling skrev:
Så nu har allt löst sig. Han bytte däck och fälgar med min polare och nu verkar alla vara nöjda och glada.

Han ringer sen när det är dags för oljebyte wink

lol

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Efling
24 oktober 2010 · 33 Inlägg

jimbon skrev:

Efling skrev:
Så nu har allt löst sig. Han bytte däck och fälgar med min polare och nu verkar alla vara nöjda och glada.

Han ringer sen när det är dags för oljebyte wink

Haha ja de får vi väl verkligen inte hoppas på =p

Ford Torino (1970)
Kallekulspruta
26 oktober 2010 · 35 Inlägg

Om han hör av sig säg att jag köper bilen av han för 40 i kontanter om den inte duger för han wink

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 oktober 2010 · 17 505 Inlägg

Förvisso gjorde du en tabbe som trodde att det inte var ombes. Han är skyldig att kolla upp bilen innan köp. Jämför med en kille som köper en bil med skuld på och han åker på skulden sen! Trots att säljaren uppenbarligen blåste honom! Inte helt ovanligt...

Nästa gång han hör av sig säger du: Du killen! Jag har erbjudit mig att hjälpa dig men eftersom du kräver mer och mer så har vi nu talat klart. Ringer du mig igen anmäler jag dig för trakasseri. Har du på något sätt problem med den saken anlitar du en advokat. (Nej, de är inte billiga...) Tack för affären. Detta samtalet är över. *klick*

Du har inget att vara bekymrad över! Men kan förstå att det är jobbigt... /// Fd. Bilhandlare.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang