spikande 855 T5:a?

thommaz
31 augusti 2005 · 2 Inlägg

Har sökt igenom forumet efter information som skulle kunna hjälpa mig men hittade inget.
Därför lägger jag ut en fråga i forumet.

När jag drar på med min 855 T5:a så laddar turbon som den ska i början men över 3000 varv så går den lite upp och ner. Spikar motorn eller kan det vara något annat fel såsom läckage eller bränslefel? Laddar man upp turbon stegvis går det bra men det är vid fullstamp (vid 2000 varv) som "spikarna" kommer.
Har testat med öppet filter men får samma fenomen tyvärr...

Någon kunnig person skulle mer än gärna få hjälpa mig!

Tack på förhand!

/ Thomas

early
2 september 2005 · 4 Inlägg

Har heft samma klöddd.. på min var det en vacumslang som läckte...

Sharky
4 september 2005 · 10 287 Inlägg

Igensatt vevhusventilation / flamfälla. Åk till en verkstad så får dom fixa detta innan du riskerar att knäcka något.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Biohazard
4 september 2005 · 34 Inlägg

är det inte möjligtvis så att du har för högt laddtryck? Hade en polare som hade precis samma problem som du...Han ställde ner laddtrycket en liten aning sen gick han som en klocka....

jip
4 september 2005 · 272 Inlägg

Kontrollera vakuumslangarna från spjällhuset, enkelt gjort och de brukar spricka rätt ofta! Annars kan det väl vara magnetventilen (sitter vid luftburken). Kontrollera slangarna därifrån med till turbo etc. Det kan göra att laddet svajar.

http://www.fartverket.se - Sveriges snabbaste myndighet!
Sharky
4 september 2005 · 10 287 Inlägg

Vad sysslade din polare med då? På en T5:a har du elektroniskt styrt  laddtryck med en wastegateklocka som bara skall ge grundladd.
Att ställa upp laddtrycket mekaniskt är helt hjärndött och är en snabb väg till motorras.
(jag vet att vissa chiptillverkare rekommenderar att ställa upp laddtrycket mekaniskt men det beror på att dom inte har knäckt hur regleralgortimen i Motronicsystemet fungerar).

Mvh
Göran

Biohazard skrev:
är det inte möjligtvis så att du har för högt laddtryck? Hade en polare som hade precis samma problem som du...Han ställde ner laddtrycket en liten aning sen gick han som en klocka....

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
thommaz
5 september 2005 · 2 Inlägg

Jag vet tyvärr inte om laddtrycket är höjt eller inte. Har endast haft bilen i ett par veckor. Den gör inte den vita turbomätaren helt ut, men inte långt ifrån om det säger er något?

--> Sharky, vet de vad ska göra om man går in till verkstaden och säger det? Jag har bytt tändstift, fördelarlock och rotor men det hjälpte tyvärr inte. Ska köra en injection cleaner och se om det kanske hjälper.

Jag bytte även en vacuumslang som jag såg var sprucken. Jag har inte införskaffat mig en Haynes handbok ännu så jag vet inte vart vacuumslangarna sitter (för det finns väl mer än en).

Sharky
5 september 2005 · 10 287 Inlägg

Igensatt vevhusventilation är ett vanligt problem. Jag kan inte säga 100 att det är just det men har man inte kollat det så är det dags.
/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang