6767
Sök

Köra tryckluftskompressor genom en bil, går det?

638 Inlägg
1 november 2010
Trådstartare
Ja, jag har ett litet problem. Jag skulle behöva ha inkopplad en tryckluftskompressor i bilen. Kompressorn bör vara ganska kraftig iaf, måste kunna ge minst 200 - 270L/min i avgiven luftmängd.

Går det på något sätt att koppla en sådan till en bil eller måste jag köra via 230V vägguttag?!

Kommer väl nånting här snart!

8 297 Inlägg
1 november 2010
Har man batteri/generator nog oh tillräckligt stor omformare kan man ju ha ett 230V uttag i bilen som driver kompressorn.

638 Inlägg
1 november 2010
Trådstartare
Hur räknar jag ut vilken storlek på batteri och generator jag måste ha då?

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
1 november 2010
Remdriven kompressor av samma typ som används till air-ride system vore väl enklast?

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
2 november 2010
Renjägarn skrev:
Hur räknar jag ut vilken storlek på batteri och generator jag måste ha då?

Hur mycket effekt drar den kompressorn du tänkt ha så hjälper någon till och räknar.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Handledare
1 481 Inlägg
3 november 2010
Blir nog svårt.  Du måste ha en kompressor på ca 3kW för att klara av luftmängden. Det betyder att du måste leverera minst 250A med 12v  En normal bilgenerator lämnar 80-100A. Du behöver alltså tre generatorer för att få erfoderlig effekt till kompressorn. Bensindrivet elverk istället kanske?

Forummoderator
10 576 Inlägg
3 november 2010
saab_sonett skrev:
Blir nog svårt.  Du måste ha en kompressor på ca 3kW för att klara av luftmängden. Det betyder att du måste leverera minst 250A med 12v  En normal bilgenerator lämnar 80-100A. Du behöver alltså tre generatorer för att få erfoderlig effekt till kompressorn. Bensindrivet elverk istället kanske?

Motorn på vilken bil som helst har kraft nog. Som sagt tidigare, använd den direkt istället för att gå via generatorn.

-20%            -5%                 -20%             -5%          -20%             46% av kraften kvar
fläktrem-->generator-->12volt-->230v-->el-motor-->drivrem-->kompressor

-20%            80% av kraften kvar
fläktrem-->kompressor

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Handledare
1 481 Inlägg
3 november 2010
torpis skrev:
saab_sonett skrev:

Motorn på vilken bil som helst har kraft nog. Som sagt tidigare, använd den direkt istället för att gå via generatorn.

-20%            -5%                 -20%             -5%          -20%             46% av kraften kvar
fläktrem-->generator-->12volt-->230v-->el-motor-->drivrem-->kompressor

-20%            80% av kraften kvar
fläktrem-->kompressor

Jo det kan ju vara ett sätt att lösa problemet. OM man nu får rum med ett stort kompressorblock under motorhuven.  Alla moderna personbilar faller bort direkt.

Handledare
1 481 Inlägg
3 november 2010
myran skrev:
Remdriven kompressor av samma typ som används till air-ride system vore väl enklast?

En sådan kompressor är alldeles för liten. Kravet var 200-270l/min. Då måste man ha en större garagekompressor, typ.

612 Inlägg
3 november 2010
Gräsklippar/jordfräsmotor av hyfsad storlek som drar en kompressor (Jula säljer lösa kompressordelar & tankar om det inte försvunnit ur sortimentet). Inte bildrivet, utan ännu bättre - användbart helt utan bil!

638 Inlägg
5 november 2010
Trådstartare
Hm, efter lite funderingar så kommer jag nog skaffa mig ett elverk att driva den med. Är ganska korta stunder som kompressorn ska köras så elverket kommer inte behöva stå igång hela tiden.

Tack för hjälpen, fick en betydligt bättre bild av hur det kan lösas.

Sök