1613
Sök

Köpråd: Golf VR6 - Första bil?

5 Inlägg
7 november 2010
Trådstartare
#1
Hejsan.
Jag är ny på sidan och kan ungefär lika mycket om bilar som jag kan om atomfysik, dvs inget!

Har suttit och kollat på bilar ett bra tag nu och nått som fallit mig i smaken är Golf VR6orna.
Skulle vilja höra av nån kunnig vad ni tycker om dessa bilar ?

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
7 november 2010
#2
måste säga att det är en väldigt kul bil !
men om du inte kan något om bilar så är det extrem viktigt att hitta en i riktigt bra skick, köp helst en utav en äldre herre ( blir nog svårt att hitta en sån) sen är super viktigt att kamkjedjan ska vara bytt. Täta oljebyten är något vr6an vill ha för att må riktigt bra.

Har du tänkt trimma ( vilket jag inte tror då du säger att du inte kan så mycket) så är det ingen bil för dig då det är en dyr motor att trimma iom att det är en sug maskin samt att toppen inte direkt är optimal (dåligt flöde)

Men detta är nog inte så viktigt för dig, något som är viktigare är ljudet, vr6ans motorljud är näst intill oslagbart !!
Sen är det en bil med OK väghållning, ingen banbil direkt men duger helt klart för gatan och lite till. Vill du leka vinter tid så kanske syncron är något för dig (4wd).

Rost är ganska vanligt på golfarna särskilt i bakluckan, kan va värt att kolla.

Sammanfattat så är det en riktigt rolig bil som du kommer ha skoj med i många mil om du köper en fräsch och sköter den rätt, men om ekonomin finns så är golf 4 v6 4motion ett mycket bättre köp iofs dyrare men enligt mig mer bil för pengarna, eller så köper du corradon som jag själv tycker är charmigare iofs lika känslig som golf mk3an

hoppas denna luddiga text gav något smile


Kicker
163 Inlägg
7 november 2010
#3
Bra skrivet CHEEVA,
Vanligt på Golf 3 är även att bussningar i framförallt framvagnen oftast blir slut, vilket resulterar i diverse slammer.
Kom även ihåg att kolla runt motorn efter olje läckage (Eller annan vätska), Det är inte så kul att köpa bil om t.e.x Bakre packboxen till veven gått då du måste plocka ner lådan och ur med kopplingen för att kunna byta den.
När du provkör bilen åk gärna till t.e.x en okq8 mack med billyft i gör det själv hallen och kolla underbilen efter rost och läckage.
Då jag aldrig själv ägt en vr6 så är jag absolut ingen expert men har många vänner som åkt/åker vr6 så lite kan jag.

mk3 Karossen däremot är jag bättre på.
Har du frågor så ställ dom gärna, ska försöka hjälpa dig så gott jag kan..

Mvh

See you sideways!!

Large Cap
1 816 Inlägg
7 november 2010
#4
Helt okej som första bil. Ägde en Vr6 2.8 tidigare, finns 2.9 syncro (4x4) också. Går rätt bra, låter förjävla skönt med öppet filter och lite sportigare avgassystem. Finns mycket styling till mk3 och det är en bra bil att bygga ljud i. Dock är de flesta Vr6:or ungdomsägda och plågade tyvärr... Håll utskik efter oljeläckage i motor (oftast ventilkåpspackningen) och slirande koppling (byte till ny koppling hos en vag-verkstad går på ca 7-9000kr).

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
7 november 2010
#5
Westergren skrev:
Helt okej som första bil. Ägde en Vr6 2.8 tidigare, finns 2.9 syncro (4x4) också. Går rätt bra, låter förjävla skönt med öppet filter och lite sportigare avgassystem. Finns mycket styling till mk3 och det är en bra bil att bygga ljud i. Dock är de flesta Vr6:or ungdomsägda och plågade tyvärr... Håll utskik efter oljeläckage i motor (oftast ventilkåpspackningen) och slirande koppling (byte till ny koppling hos en vag-verkstad går på ca 7-9000kr).

Sant detta ! värt att nämna är att 2,8an har 174 hk och 2,9an 193hk

sen är det också ganska viktigt att veta att ett öppet filter sänker effekten, går mycket bättre med orginal burken  ( det man förlorar i ljud vinner man i kraft ) och när det kommer till avgassystem så ska man inte bygga för stort... 2,5tum funkar men 2,25 är att föredra


Large Cap
1 816 Inlägg
8 november 2010
#6
CHEEVA skrev:
Westergren skrev:
Helt okej som första bil. Ägde en Vr6 2.8 tidigare, finns 2.9 syncro (4x4) också. Går rätt bra, låter förjävla skönt med öppet filter och lite sportigare avgassystem. Finns mycket styling till mk3 och det är en bra bil att bygga ljud i. Dock är de flesta Vr6:or ungdomsägda och plågade tyvärr... Håll utskik efter oljeläckage i motor (oftast ventilkåpspackningen) och slirande koppling (byte till ny koppling hos en vag-verkstad går på ca 7-9000kr).

Sant detta ! värt att nämna är att 2,8an har 174 hk och 2,9an 193hk

sen är det också ganska viktigt att veta att ett öppet filter sänker effekten, går mycket bättre med orginal burken  ( det man förlorar i ljud vinner man i kraft ) och när det kommer till avgassystem så ska man inte bygga för stort... 2,5tum funkar men 2,25 är att föredra

Öppet filter fungerar bra om man fixar någon form av skydd mot motorvärmen.

5 Inlägg
8 november 2010
Trådstartare
#7
Skönt att höra att så många är positiva till bilen smile
Hur är den att äga som en 20-åring dvs försäkring osv?
Samt hur mycket drar en 2.8 i snitt? smile

Många av mina bekanta säger att VR6orna är problembilar och det brukar bli mycket skruva? hmm

Large Cap
1 816 Inlägg
8 november 2010
#8
The-Barnicle skrev:
Skönt att höra att så många är positiva till bilen smile
Hur är den att äga som en 20-åring dvs försäkring osv?
Samt hur mycket drar en 2.8 i snitt? smile

Många av mina bekanta säger att VR6orna är problembilar och det brukar bli mycket skruva? hmm

Om du ska ha den på dig själv blir det dyrt. Halvförsäkring hos t.ex. Trygghansa på en 20 åring går på ca 7500 kr/år, dvs ca 660 kr/mån. Ett tips är att ha den på någon av dina föreldrar, men då får du köra lugnt så deras ev. bonus inte ryker! wink Enligt min färddator så drog den ca 1,3 l/mil blandad körning så den drar ganska mycket! Men du kan säkert få ner det till runt litern skulle jag tro.

5 Inlägg
8 november 2010
Trådstartare
#9
Oj hjälp.
Det med försäkringen ska jag ha på morsan ;p så lugn körning blir det.
Fast hade hoppats på att dom skulle va snålare då jag ska pendla mellan jobb och hem -.-
Fast vad tänkte jag med när jag hoppades på att en V6a skulle va snål? xD

Large Cap
1 816 Inlägg
8 november 2010
#10
The-Barnicle skrev:
Oj hjälp.
Det med försäkringen ska jag ha på morsan ;p så lugn körning blir det.
Fast hade hoppats på att dom skulle va snålare då jag ska pendla mellan jobb och hem -.-
Fast vad tänkte jag med när jag hoppades på att en V6a skulle va snål? xD

Ja, det är väl inte den bästa pendlarbilen direkt! Ett tips om du ska ha en pendlarbil, men endå vill ha mk3-karossen är en GTI eller kanske till och med en TDI. Dock drar skatten iväg lite när det gäller TDI, men då åker man billigt!

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
9 november 2010
#11
Westergren skrev:
The-Barnicle skrev:
Oj hjälp.
Det med försäkringen ska jag ha på morsan ;p så lugn körning blir det.
Fast hade hoppats på att dom skulle va snålare då jag ska pendla mellan jobb och hem -.-
Fast vad tänkte jag med när jag hoppades på att en V6a skulle va snål? xD

Ja, det är väl inte den bästa pendlarbilen direkt! Ett tips om du ska ha en pendlarbil, men endå vill ha mk3-karossen är en GTI eller kanske till och med en TDI. Dock drar skatten iväg lite när det gäller TDI, men då åker man billigt!

Det här med förbrukningen varierar ganska mycket från bil till bil, min drar 0,8 blandad körning vilket jag tycker är ganska snålt för en sexa, sen finns de bilar som drar 1,2-1,5 per mil ... beror mycket på bilens skick

Att det är problem bilar är en sanning med modifikation, de är klart att de blir mycket problem med en bil som plågas konstant ( vr6an är en ungdomsbil ) drf jag menade på att hitta en fräsch.

Är kamkjedjan då bytt och det inte mycket problem med en vr6a, och som skrivit det är inte den bästa pendlar bilen då man inte vill köra lugnt med en sån här tongue och då dricker det mer.
Sen är det ingen v6a wink en vr6 dvs en vinkelrak sexa, vinklen på V:et är endast 15grader så man behöver bara en bred topp. Så det är en ganska kompakt och rolig maskin, kanske inte mycket snabbare än en gti men bra mycket trevligare och köra !

( ett litet tips om du ska ha 2,8an : byt insuget till ett från tidiga 2,9an ... insuget är en stor flaskhals på dessa motorer även på 2,9an men ändå mycket bättre )
Senast redigerat av CHEEVA (9 november 2010)


5 Inlägg
11 november 2010
Trådstartare
#12
bidde nog ingen VR6a då hmm
Blir pissdyrt som en 20 åring att äga och pendla 5 mil om dagen sad
Dock är en vanlig Golf III riktigt intressant ändå, fast det inte är nån värsting motor smile

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
12 november 2010
#13
The-Barnicle skrev:
bidde nog ingen VR6a då hmm
Blir pissdyrt som en 20 åring att äga och pendla 5 mil om dagen sad
Dock är en vanlig Golf III riktigt intressant ändå, fast det inte är nån värsting motor smile

Jo det är inte direkt någon pendlar bil ... köp en skoda pickup, den är billig att pendla med smile



Sök