2772
Sök

Ojämn gång, Golf 2 -88

7 Inlägg
24 juli 2008
Trådstartare
Hej! är helt ny här. Vet ej hur det funkar, hoppas jag gör rätt.

Mitt problem.
Jag köpte en golf II memphis -88 idag till min son. När vi provkörde den i morse gick den perfekt.
Men på motorvägen hem började den tappa kraft. Kom nätt och jämt hem.

Bilen startar utan problem, men på tomgång går den som en gammal traktor (varvtalet går upp och ner).
Efter nån minut stannar den. Men den startar igen lika lätt. När man gasar blöddrar den. Om man lyckas få upp varvtalet (efter lite pumpande på gasen) och släpper upp kopplingen för att dra iväg så "kvävs" den och dör. Går ej att köra.
Fick ett tipps av en mekaniker, han var säker på att det var en sprucken förgasarfläns, Så jag skruvade loss den men den såg hel ut.
Vad kan vara fel? Tändkablarna ser ut att vara orginal, men stämmer symtomen? Och vad kan ha hänt så plötsligt? Pratade med förra ägaren, det har aldrig hänt tidigare enl honnom.

761 Inlägg
24 juli 2008
Ryker det svart?

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

7 Inlägg
24 juli 2008
Trådstartare
Inte vad jag har tänkt på. Tycker inte den ryker så mycke alls, Ska kolla

Forummoderator
10 576 Inlägg
24 juli 2008
Tordan skrev:
Inte vad jag har tänkt på. Tycker inte den ryker så mycke alls, Ska kolla

en film hade hjälpt...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

7 Inlägg
24 juli 2008
Trådstartare
Det ryker ingenting. Den gick något jämnare idag men den e fortfarande okörbar. Ventilerna knackade så jag vred på tändningen så det slutade. Men den går ändå lika dåligt.

Forummoderator
10 576 Inlägg
24 juli 2008
Tordan skrev:
Ventilerna knackade så jag vred på tändningen så det slutade. Men den går ändå lika dåligt.

? Hur menar du? ventilknack och tändläge hänger inte ihop

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

7 Inlägg
24 juli 2008
Trådstartare
ok, jag vet inte vad som knackade. men jag vred lite på fördelaren då slutade det.
Men det stora problemet kvarstår.
En kompis trodde på tändkablarna och stiften. Har kollat stiften, inget verkar surt. Men det skadar väl inte att byta ändå, ser gammalt ut.

Forummoderator
10 576 Inlägg
24 juli 2008
skaffa ett stroboskop och ställ tändningen enl boken.  att vrida det på en höft fungerar inte.

7 Inlägg
24 juli 2008
Trådstartare
Fick ett tipps om att det kunde va mappsensorn. Finns det på förgasarbilar? Den har ju kat. Var sitter mapsensorn? och hur kollar man den?

7 Inlägg
24 juli 2008
Trådstartare
Jag har stroboskop, men det är ju svårt att ställa in efter det när bilen knappt går.
Vill först hitta det riktiga felet.

146 Inlägg
24 juli 2008
Tjuvluft eller något sådant då? kollat det?.. Spruckna vakuum slangar etc. etc.

7 Inlägg
24 juli 2008
Trådstartare
Jippi har hittat felet!
Hann tyvärr byta tändstift, tändkablar, fördelarlock och rotor i onödan. men det var väl lika bra, såg risigt ut.
Vad var då felet? Jo bakom luftfilterburken på höger hjulhus, sitter en liten vit plastgrunka med 2 gummislangar, ser nästan ut som ett moppesoppafilter, Jag ryckte bort kontakten till den, då började bilen gå normalt igen.
Men vad är plastgrejen till för? nån som vet? Bör jag byta ut den? eller bara strunta i den?/ Tordan

56 Inlägg
23 november 2010
jo du Tordan.. hittade du va dom slangarna gick till & menar du när du säger "höger" sida = passagerarsidan = MVH  för har exakt samma problem med min goffe

Sök