1704
Sök

B234F turbo bygge, men balanseringsremen ?

Fåga man inget, få man inget veta
103 Inlägg
22 september 2010
Trådstartare
jag undra hur man gör med balanseringarna som siter på varje sida, ska man ta bort dom för ha klippt bort remen eller ska man köra med de på + remen?

Montör
664 Inlägg
22 september 2010
Balansaxlarna menar du? Låt dem sitta, men ge fan i att ha någon rem där, tycker jag. Alternativt byt till ett 8v-motorblock. smile

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

1 758 Inlägg
23 september 2010
Håller du ändå på och härjar med motorn och inte ska köra med remmarna är det ju lika bra att plocka bort axlarna helt och hållet. Är ju ingen idé att ha dom där om du ändå inte har dom inkopplade, så att säga.
Sparar du lite vikt också! smile

Montör
664 Inlägg
23 september 2010
schnauz skrev:
Håller du ändå på och härjar med motorn och inte ska köra med remmarna är det ju lika bra att plocka bort axlarna helt och hållet. Är ju ingen idé att ha dom där om du ändå inte har dom inkopplade, så att säga.
Sparar du lite vikt också! smile

Mycket sant. Men ja, det beror ju på om han har hela motorn ur och grejar som fan, eller om den fortfarande sitter kvar i bilen och det bara utförs lite småpill. smile Så ja, trådskaparen, har du ork/möjlighet, så ta bort axlarna med.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

Fåga man inget, få man inget veta
103 Inlägg
24 september 2010
Trådstartare
Okej tack så mycke.
Joda motorn är ur och allt sånt. Så då bli de att ta bort dom helt för vill ha kvar de blocket. smile

18 Inlägg
1 december 2010
undrar lite, du som håller på med ett sådant projekt vet du hur många hk motorn kommer sluta på? och hur mycket får du på hjulen? är väldigt intresserad eftersom jag har funderat på ett sådant projekt ganska länge:D

10 287 Inlägg
1 december 2010
Det är en budgetfråga. Det går att få i princip vad man vill från ett sånt block bara man har pengar. Funderar du på ett projekt - berätta vad du har för budget, verkstadsresurser, hur du skall använda bilen, tidigare erfarenhet och hur mycket tid du kan lägga ner så kan vi berätta vad som är rimligt som byggnivå.

/Göran

adde_91 skrev:
undrar lite, du som håller på med ett sådant projekt vet du hur många hk motorn kommer sluta på? och hur mycket får du på hjulen? är väldigt intresserad eftersom jag har funderat på ett sådant projekt ganska länge:D

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
1 december 2010
Jag gängade och drog i pluggar i mitt B234 block för att täta hålen. Man kan säkert svetsa igen hålen också.

Och nej - med viktade kolvar och vev/svänghjul/tryckplatta/remskiva balanserade så vibrerade inte motorn nåt alls egentligen.

/Göran

_volvo1 skrev:
Okej tack så mycke.
Joda motorn är ur och allt sånt. Så då bli de att ta bort dom helt för vill ha kvar de blocket. smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sök