2868
Sök

1 400 exponeringar på ett batteri. Nikon D40

86 Inlägg
15 december 2010
Trådstartare
Tänkte bara berätta om hur nöjd jag fortfarande är med min gamla Nikon D40. Härom månaden tog jag 1 400 bilder på en laddning med orginalbatteriet som nu börjar bli 4-5 år gammalt, hur grymt bra är inte det? Kameran har gått ca 20 000 exponeringar och tickar på felfritt. Gillar detta skarpt.

Några andra som har liknande erfarenheter?

En öl.. brukar leda till fler öl.

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
15 december 2010
Har tyvärr motsatsen. Har en Nikon coolpix p6000. Har jag batteriet kvar i kameran så kan jag kanske ta 60 bilder innan det laddas ur. Lägger jag undan kameran precis efter att halft batteri visas, sedan vill ta några bilder ett par dagar sanare så kan jag bara ta 7-8 bilder innan betteriet dör! roll
Kameran är inte ens 1 år gammal. Så nu tar jag ur batteri och då håller den längre.
Senast redigerat av FordRSC (15 december 2010)

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
15 december 2010
FordRSC skrev:
Har tyvärr motsatsen. Har en Nikon coolpix p6000. Har jag batteriet kvar i kameran så kan jag kanske ta 60 bilder innan det laddas ur. Lägger jag undan kameran precis efter att halft batteri visas, sedan vill ta några bilder ett par dagar sanare så kan jag bara ta 7-8 bilder innan betteriet dör! roll
Kameran är inte ens 1 år gammal. Så nu tar jag ur batteri och då håller den längre.

Har samma problem med min kompaktkamera, det är förvisso en samsung men samma symptom, sitter batterierna i så blir de urdragna på ett par dagar. Systemkameran tickar på riktigt fint dock, så länge man inte använder Live-View så är den lätt odödlig  smile

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Ingen himmel är så blå som min
2 981 Inlägg
15 december 2010
Ja, min D90 kan jag ta en hel massa bilder med utan att ladda. Fast det är inte enbart positivt. Eftersom batteriet håller så länge laddar man ju sällan - och därför glömmer man bort det när det behövs. När det då är bröllop, dop eller nåt annat "viktigt" så kommer man såklart med en kamera med dåligt batteri. Attans smile

/Mattias

Certifierad besserwisser
308 Inlägg
15 december 2010
Jag var nere och fotograferade ett bröllop med tillhörande tillställningar i Grekland en vecka förra året med min D80 och vad som var anmärkningsvärt med den resan var att jag under den veckan inte laddade batteriet en enda gång och ändå tog ca 2000 bilder. Spegelreflexkameror klarar sig riktigt länge, förutsatt att man givetvis använder extern blixt. Blev faktiskt imponerad, annars laddar man ju batteriet ganska ofta men på resande fot så blir det ju mer sällan, rent naturligt.

I övrigt har jag bara positivt att säga om Nikon. Fuji har jag också bra erfarenheter av.
Senast redigerat av Sheba (15 december 2010)

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.

2 337 Inlägg
15 december 2010
Banksy skrev:
Tänkte bara berätta om hur nöjd jag fortfarande är med min gamla Nikon D40. Härom månaden tog jag 1 400 bilder på en laddning med orginalbatteriet som nu börjar bli 4-5 år gammalt, hur grymt bra är inte det? Kameran har gått ca 20 000 exponeringar och tickar på felfritt. Gillar detta skarpt.

Några andra som har liknande erfarenheter?

Samma här, mycket bra prestanda på D40:an. Hade med kameran till Boden för ett par vintrar sen och fotade strid i vintermiljö. Temperaturen pendlade mellan -10 och -25, men jag låg över 1000 bilder per laddning även i den kylan.

Forummoderator
10 576 Inlägg
15 december 2010
Kör en EOS 500 och upplever batteriet som minsta problemet.  Vet inte exakta bildantalet, men har fottat 773 bilder på en dag utan att batteriet hade minskat i sin stapel(75-300 med gyro).  Räcker gott för mig, så visst jag är toknöjd :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
15 december 2010
torpis skrev:
Kör en EOS 500 och upplever batteriet som minsta problemet.  Vet inte exakta bildantalet, men har fottat 773 bilder på en dag utan att batteriet hade minskat i sin stapel(75-300 med gyro).  Räcker gott för mig, så visst jag är toknöjd :-)

har en 500D jag också och batteriet är som sagt riktigt bra, dock är det lite känsligt för kyla (men det är som jag förstått inte specifikt för canon utan ganska lika för alla) har alltid med mig ett extra batteri som hålls varmt i fickan såhär års...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Sök