3217
Sök

Hjälp: Koppla elhissar

709 Inlägg
11 oktober 2010
Trådstartare
Hejsan! Jag är 18år och har precis skaffat mej en Audi 100 turbo.
jag är ingen elektriker

Elhissarna funkar inte, har kollat säkringar, felsökt de mesta av kabelstammen(vilket vädigt många kablar är avskavda, skadade) osv, har bestämt att de är enklare att dra nytt helt enkelt,

jag vill göra det så enkelt som möjligt så jag skiter i att styra dom andra hissarna ifrån förardörren.
utan det blir en knapp per dörr helt enkelt,

de jag vill veta är vart strömmen går in i knappen och vart jag jag drar kablarna till motorn (till hissen då)
behöver jag ett relä eller klarar knappen att "driva" motorn?

Såhär ser baksidan av hissknappen ut. jag har inga mätinstrument så kan inte kolla vart jag ska koppla så tänkte kolla om någon här kanske visste,

http://i926.photobucket.com/albums/ad104/Xorcess/DSC00076.jpg

Väldigt tacksam för hjälp. MVH
Senast redigerat av Xorcess_Audi (11 oktober 2010)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
11 oktober 2010
Visst går det att dra nya kablar men känns onödigt när det "bara" är att laga dom befintliga. Vanligaste felet är ju kabelbrott i förardörren eller att PWCU är trasig (Power Window Control Unit).

Jag håller på löda nya kablar i min bil, byter ut de skadade delarna.

Vad jag menar är att det nog är enklare att fixa de skadade kablarna i förardörren än att börja riva upp alla dörrar och dra nya kablar till varje.

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (11 oktober 2010)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

16 Inlägg
12 oktober 2010
Ett tips är att klippa av kablarna där dem är skadade och klippa bort den skadade biten och sedan skarva ihop kablarna med en skarvhylsa el kabelskor...förhoppningsvis så funkar alla relä så låt dem vara så länge och börja med att "laga" kablarna

709 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
jag har provat kopplat ihop alla kablar som är skadade, självklart gjorde jag det först.
Men de funkar inte likt förbannat så är rädd för att de är något allvarligare problem

Försöker iaf
12 819 Inlägg
12 oktober 2010
Kolla reläet. Har du taklucka? isf, fungerar den?

Mvh Tommy

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

709 Inlägg
13 oktober 2010
Trådstartare
japp jag har eltak lucka och den funkar inte. vart sitter reläna?

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
13 oktober 2010
Xorcess_Audi skrev:

Sitter ett gäng under huven ( i säkringslådan)
Och ett annat gäng under ratten/instrumentpanelen smile

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
13 oktober 2010
relät till taklucka och elfönster sitter under instrumentpanelen på väggen mot vänster fram skärm! bakom en plastbit! ta loss det, plocka isär det och kolla lödningarna! löd fast om du hittar en trasig!

gjorde samma sak på polarens 100!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
13 oktober 2010
Xorcess_Audi skrev:

Då är det mest troligt reläet som är felet (också...)

Som sagts nu i tråden, öppna det och syna/summra lödningarna och löd om de du tycker är dåliga.
Sök efter PWCU på www.nordicaudi.com om du vill ha bättre beskrivning.

Mvh Tommy

709 Inlägg
13 oktober 2010
Trådstartare
tack så mycket för alla svar!
ska kolla detta så fort jag kommer hem.

Central låstet funkar nämligen inte heller, de ända som funkar är elspeglarna

709 Inlägg
13 oktober 2010
Trådstartare
Såhär ser de ut "under ratten"
relä 76 med säkringen verkar vara körd, de satt en bränd 10amp säkring där, satt på en ny säkring o de blixtrade bara till så brann den med.

any thought?

http://i926.photobucket.com/albums/ad104/Xorcess/DSC00078.jpg

16 Inlägg
13 oktober 2010
det låter som att det är kortslutning någonstans, frågan är om det är reläet eller om det är felkopplat någonstans?? är det någon mer säkring kopplad till det reläet så kolla den...har du summrat alla ledningar så du vet att alla går till rätt ställe, kan ju vara förväxlade någonstans...det brukar ibland finnas kopplingscheman över reläet på sidan wink
Senast redigerat av FJohnsson (13 oktober 2010)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
709 Inlägg
19 december 2010
Trådstartare
har missat att jag fått fler svar i tråden!

har pillat mer med hissarna och istort sett varenda kabel är skadad! av på flera ställen och spruckna  mest hela vägen fram till relät.

har bestämt mej för att återgå till min första plan och dra nya kablar från varje knapp med säkring från batteriet.  de är betydligt mer jobb att byta kablarna än att ta bort varje dörr sida.
Eftersom mina knappar aldrig haft ström, lyser dom någonting?

kan tänka mej att symbolen som föreställer en ruta lyser rött?
isåfall kanske man behöver dra via tändningen så dem inte står o drar ur batteriet

Försöker iaf
12 819 Inlägg
19 december 2010
Knapparna lyser rött ja, men du behöver inte oroa dig att dom drar ut batteriet. De är kopplade så de slås på när tändningen slås på. Men dom slocknar inte när du slår av tändningen, utan dom slocknar först när du öppnat och stängt förardörren en gång. Samma sak gäller elhissfunktionen - den är aktiverad så länge tills du öppnar och stänger förardörren.

Edit: Jasså, läste slarvigt..du ska dra direkt från batteriet. Ja då är det en annan sak.
Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (19 december 2010)

709 Inlägg
19 december 2010
Trådstartare
aha, okey!  men den funktionen försvinner ju iomed att jag drar egen ström till dem!

Sök