Annons på blocket. Mejlar med en lurare men inget kan ju gå fel. Hur hade du gjort?

Bjare
20 december 2010 · 945 Inlägg

Lämplig rubrik? Gjorde mitt bästa, Hamilton. roll

Nu är det så att jag annonserar ut en husvagn för någon ynka tusenlapp i värdelöst skick.

Har fått mejl från adressen: ralph-parcker@hotmail.com. Googlar man så upptäcker man snart att fler har haft ämnet uppe och den figurerar bland andra som blivit blåsta och liknande. Denna Ralph påstår sig bo i London. Han vill sätta in pengar. Efter jag har betalningen så vill han skicka hit någon som hämtar den.

Det rör sig om Under 5.000:-

Vad kan gå fel? Han ska få inbetala till mitt företagskonto, alltså ett Bank-Giro.
När jag har pengarna ute i kontanter då är han mer än gärna välkommen.

Har läst mycket om bluffköpare på nätet. Men kan verkligen inte se vad som kan gå fel här.

Berätta vad ni tycker och tänker! smile

Fick sms, med en mejladress som jag skulle skriva till. Skrev, fick detta svaret:

Hi mate, I have looked at it a few times now, and after looking around, i'm satisfied with the great condition but what's your actual price for it. I love a bargain, so i would like to get it as soon as i can. I would be able to make payment through paypal, i find it the easiest way to use my credit card safely and is a safe and reliable method of payment... Let me know your price for it . I hope to hear from you soon, and i will make all transportation preparations for the it to be transported to my home in London,UK. If possible can you send me some recent picture or video of the item ?

-Cheers-


Även om det är en slags blåsning så kan jag verkligen inte se hur den ska kunna gå vägen...

Volkswagen Passat 1.8t "Höghus-edition" (2000)
coffe.dk Zzzz
20 december 2010 · 937 Inlägg

Om du har läst hans mail så ser du att han inte är intresserad av att betala till ngt bg-konto, utan han vill betala via pay pal.

Slash Saabifierad
20 december 2010 · 2 027 Inlägg

Han skriver på knackig engelska för att bo i London och glömmer lite frågetecken och stor bokstav på I tongue Skippa skippa skippa. Du kommer få pengarna sedan saknar dom teckning och efter det har du blivit blåst på din sak förutsatt att du skickar din sak annars får ni ingenting.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Johnsen
20 december 2010 · 426 Inlägg

Han kommer att sätta över pengar på paypal, hämta husvagnen och sedan "dra tillbaka" pengarna från paypal med motivationen att affär aldrig genomfördes. Cirkulerar en tråd med samma tillvägagångssätt här på garaget, då handlade det om en fiddy för 2-3k.
Dra dig ur och gör affär med en som betalar i cash!

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567
BMW 650i (2007)
Ekan_1 glad
20 december 2010 · 493 Inlägg

som när jag hade moppe. det var en som kom från england och ville ge 32000 för skrothögen...

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla
Volvo 744 GLE "cabben" (1989)
Bjare
20 december 2010 · 945 Inlägg

Tack för alla svar! smile

Så hemligheten är metoden med paypal? Jag accepterar nämligen inget annat än bank-giro inbetalning.
Så om jag lyckas styra upp det. Har inte föreslagit det ännu. Då blir det väll som jag anser, inget kan gå fel?

Vet om att det luktar blåsning hela vägen men om jag lyckas styra det som jag vill.
Visst är det så att det kan gå vägen då?

Sen ännu en fråga, varför i helvete bemödar man sig att göra detta?
En husvagn värd någon tusenlapp i kasst skick. Som dessutom ska transporteras.
Är det inte bättre att inrikta sig på personbilar värda några mille? tongue

Volkswagen Passat 1.8t "Höghus-edition" (2000)
Johnsen
20 december 2010 · 426 Inlägg

Bjare skrev:
Tack för alla svar! smile

Så hemligheten är metoden med paypal? Jag accepterar nämligen inget annat än bank-giro inbetalning.
Så om jag lyckas styra upp det. Har inte föreslagit det ännu. Då blir det väll som jag anser, inget kan gå fel?

Vet om att det luktar blåsning hela vägen men om jag lyckas styra det som jag vill.
Visst är det så att det kan gå vägen då?

Sen ännu en fråga, varför i helvete bemödar man sig att göra detta?
En husvagn värd någon tusenlapp i kasst skick. Som dessutom ska transporteras.
Är det inte bättre att inrikta sig på personbilar värda några mille? tongue

Om du lyckas övertala personen att sätta över pengar till ditt bankkonto är det ju inga problem för då har du ju pengarna fysiskt, däremot med paypal har du ju inte pengarna på ditt konto förens personen accepterat överföringen, vilket leder till att det ser ut som om att du har pengarna med sedan dras de tillbaka och vips, blåst. Sedan tror jag svaret på din sista fråga är att om man säljer en bil för, låt oss säga 100k, så är man nog betydligt noggrannare att man verkligen får pengarna, dvs postväxel, kontanter, bankgiro osv tongue

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567
BMW 650i (2007)
Bjare
20 december 2010 · 945 Inlägg

Johnsen skrev:

Bjare skrev:
Tack för alla svar! smile

Så hemligheten är metoden med paypal? Jag accepterar nämligen inget annat än bank-giro inbetalning.
Så om jag lyckas styra upp det. Har inte föreslagit det ännu. Då blir det väll som jag anser, inget kan gå fel?

Vet om att det luktar blåsning hela vägen men om jag lyckas styra det som jag vill.
Visst är det så att det kan gå vägen då?

Sen ännu en fråga, varför i helvete bemödar man sig att göra detta?
En husvagn värd någon tusenlapp i kasst skick. Som dessutom ska transporteras.
Är det inte bättre att inrikta sig på personbilar värda några mille? tongue

Om du lyckas övertala personen att sätta över pengar till ditt bankkonto är det ju inga problem för då har du ju pengarna fysiskt, däremot med paypal har du ju inte pengarna på ditt konto förens personen accepterat överföringen, vilket leder till att det ser ut som om att du har pengarna med sedan dras de tillbaka och vips, blåst. Sedan tror jag svaret på din sista fråga är att om man säljer en bil för, låt oss säga 100k, så är man nog betydligt noggrannare att man verkligen får pengarna, dvs postväxel, kontanter, bankgiro osv tongue

Som jag trodde..
Men detta ska bli kul. Kommer att återkomma med svar om hur allt har utspelat sig. smile
Accepterar bara två metoder. Förskottsbetalning till mitt bank-giro eller kontanter i handen.
Men det slutar kanske med att han avböjer om jag bara kan erbjuda detta?

Jaja. Tänker inte bli blåst men man ska alltid utforska olika möjligheter.
Nu är hans e-post sökbar på Google pga denna tråden. Innan fanns 1.st träff. Nu finns 2.st träffar.

Volkswagen Passat 1.8t "Höghus-edition" (2000)
Bjare
20 december 2010 · 945 Inlägg

Fick nu e-post från en annan person. Som vill varna mig för denna "Ralph".
Har bara tagit upp detta på Garaget.org,

E.post:
From: lill@andreasen.no
To: bjare@live.se
Subject: Om Ralph Parcker
Date: Mon, 20 Dec 2010 11:09:59 +0100

Heisann! Ralph Parcker med emailadresse ralph-parcker@hotmail.com er en svindler. Han sender deg en falsk e-post fra PayPal om at kjøpssummen + 5000 kroner er overført til din konto, men før du kan heve kjøpssummen må du overføre de 5000 til et transportfirma. Dette er bare juks og du ender opp med å ha tapt 5000! Google epostadressen hans og les selv. Lykke til og hus: hvis noe høres for godt ut til å være sant er det som oftest akkurat det det er! smile
Med vennlig hilsen Lill A.

Volkswagen Passat 1.8t "Höghus-edition" (2000)
Andromeda Rumpmas
20 december 2010 · 3 860 Inlägg

Bjare skrev:
Lämplig rubrik? Gjorde mitt bästa, Hamilton. roll

Nu är det så att jag annonserar ut en husvagn för någon ynka tusenlapp i värdelöst skick.

Har fått mejl från adressen: ralph-parcker@hotmail.com. Googlar man så upptäcker man snart att fler har haft ämnet uppe och den figurerar bland andra som blivit blåsta och liknande. Denna Ralph påstår sig bo i London. Han vill sätta in pengar. Efter jag har betalningen så vill han skicka hit någon som hämtar den.

Det rör sig om Under 5.000:-

Vad kan gå fel? Han ska få inbetala till mitt företagskonto, alltså ett Bank-Giro.
När jag har pengarna ute i kontanter då är han mer än gärna välkommen.

Har läst mycket om bluffköpare på nätet. Men kan verkligen inte se vad som kan gå fel här.

Berätta vad ni tycker och tänker! smile

Fick sms, med en mejladress som jag skulle skriva till. Skrev, fick detta svaret:

Hi mate, I have looked at it a few times now, and after looking around, i'm satisfied with the great condition but what's your actual price for it. I love a bargain, so i would like to get it as soon as i can. I would be able to make payment through paypal, i find it the easiest way to use my credit card safely and is a safe and reliable method of payment... Let me know your price for it . I hope to hear from you soon, and i will make all transportation preparations for the it to be transported to my home in London,UK. If possible can you send me some recent picture or video of the item ?

-Cheers-


Även om det är en slags blåsning så kan jag verkligen inte se hur den ska kunna gå vägen...

Jag sålde min Aero på Blocket i helgen, och jag fick också ett SMS från samma adressat direkt annonsen publicerades i princip. Läs mitt svar smile

Hi!

I predict that you're very interested in my car, but due to lack of time, the greenhouse effect, hemoroids whatever you can't show up in person. But thats allright, you will probably offer to pay the stated prize without bargaining and without actually have seen the car.
So, you'll offer me the equivalent to my stated price and then some more for the "shipping" of the car to your location. You will send me a fake paypal screenshot or something in that direction showing that I've recived a transfer paying the car and about 2 000 $ for the shipping. Then you're going to ask me to pay your fake shipping company the fee for shipping the car, because hey, I just recieved a shitload of money. I will than have payed you real money for the fake shipping fee into an account disposed by you, and in return paypal will inform me upon calling them that my recieved money doesn't exist.

Is that how you guys still operate, or have you evolved to a higher level? I'm really couriose since it has to be quite a profitable fraud. Let's say 1 person out of a hundred buys your way of making "business", and ends up paying you 1000-2000$, thats a nice salary earning if you respond to 100 ads a day!
From all threads in car forums i've read about people wondering if offers like this are scams, i have deducted that people in Sweden in many cases are stupid enough to fall for it unless someone presents good evidence of a scam in the happening. And as long as people are begging to be scammed and can't even bother to Google your text messages and mails, I salute your succes wink

But as you probably figured out allready, I think I'll sit this one over.

Your's Sincerly

/Daniel

Hans svar neutral

Hi mate, I have looked at it a few times now, and after looking around, i'm satisfied with the great condition but what's your actual price for it. I love a bargain, so i would like to get it as soon as i can. I would be able to make payment through paypal, i find it the easiest way to use my credit card safely and is a safe and reliable method of payment... Let me know your price for it . I hope to hear from you soon, and i will make all transportation preparations for the it to be transported to my home in London,UK. If possible can you send me some recent picture or video of the item ?

-Cheers-

Tråkigt när det bara är färdigformulerade mail som går iväg utan att ens egna läses, då kan man ju inte ens driva med nigerianerna. sad

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Bjare
20 december 2010 · 945 Inlägg

Tråkigt att ens svar inte läses nej, håller med helt.
Har skrivit klart och tydligt att det är kontanter eller betalning via bank-giro.
Sen har jag också skrivit att husvagnen inte lämnar min tomt från jag har pengarna ute.
Detta kan han omöjligt ha läst eftersom hela hans deal bygger på att så inte ska vara fallet..

Tror ni mejlen läses? Välj själv. smile

E.post svar:
Thanks for your response. I will be adding the 3.9% PayPal surcharge to the total amount i will be paying you. So i will be paying directly into your PayPal account without any delay, and i hope you have a paypal account.
If you have one already, just send me the address to send it to, which is the email address you use for it or you can send me a paypal money request, so once i receive the details i will go ahead with the payment through PayPal and then i will contact my shipping company after you get the payment. I will need your home address for the merchandise to be Picked Up by the Shipping Company..
Have a nice day.

Senast redigerat av Bjare (20 december 2010)

Volkswagen Passat 1.8t "Höghus-edition" (2000)
Andromeda Rumpmas
21 december 2010 · 3 860 Inlägg

Det är lite kul ändå att han "vill" "pröjsa" typ 5000 spänn för frakten på en husvagn för tusenlappen lol

Givetvis skickas dessa SMS säkert till alla annonsörer på Blocket under avdelningarna Bilar och Husvagnar där man anger ett telefonnummer utan att bedragaren ens läser annonserna.

Och nej, tvärtemot vad någon trodde lär han inte vara ett dugg intresserad av att få TS skruttiga husvagn fraktad till sig och sedan dra tillbaka pengarna. Han är inte ens intresserad av själva varan, utan det handlar om den falska fraktavgiften. Som jag skrev i mitt svar, visserligen på engelska.

Han "för över" din begärda köpesumma + några tusen du ska använda för att frakta varan till honom. Pengarna är egentligen inte överförda, utan han skickar sannolikt ett fejkat screenshot där det framgår att pengarna skickats till ditt konto. Glad i hågen av att ha fått en massa cash får du ett mail med instruktioner för frakten. Innan varan kan levereras till någon hamn måste du betala "fraktavgiften" på x antal tusen, de pengar du "fått" utöver köpesumman. Du får betala pengarna till något fraktbolag som inte existerar, och pengarna, riktiga pengar från ditt konto, hamnar i bedragarens fickor, och bedrägeriet är genomfört. Varan skiter han fullständigt i.

Senast redigerat av Andromeda (21 december 2010)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Bjare
21 december 2010 · 945 Inlägg

Hur kul vore det inte att bedra bedragaren? big_smile Dessa "fraktpengar" kan man ju behålla. tongue
Men det var ett skämt som säkerligen alla förstod. Vill nämligen hålla liv i tråden och inte bryta mot något.

Tråden är sökar. Bra. Folk kan resonera tillsammans med mig. Bra. smile

Volkswagen Passat 1.8t "Höghus-edition" (2000)
Andromeda Rumpmas
21 december 2010 · 3 860 Inlägg

Bjare skrev:
Hur kul vore det inte att bedra bedragaren? big_smile Dessa "fraktpengar" kan man ju behålla. tongue
Men det var ett skämt som säkerligen alla förstod. Vill nämligen hålla liv i tråden och inte bryta mot något.

Tråden är sökar. Bra. Folk kan resonera tillsammans med mig. Bra. smile

?

Jag menade inte att jag tyckte att du var den som verkligen trodde att det var varan han var intresserad av att lura till sig, det var någon annan som skrev högre upp att det var din sunkiga husvagn bedragaren desperat trånade efter.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Bjare
21 december 2010 · 945 Inlägg

Andromeda skrev:

Bjare skrev:
Hur kul vore det inte att bedra bedragaren? big_smile Dessa "fraktpengar" kan man ju behålla. tongue
Men det var ett skämt som säkerligen alla förstod. Vill nämligen hålla liv i tråden och inte bryta mot något.

Tråden är sökar. Bra. Folk kan resonera tillsammans med mig. Bra. smile

?

Jag menade inte att jag tyckte att du var den som verkligen trodde att det var varan han var intresserad av att lura till sig, det var någon annan som skrev högre upp att det var din sunkiga husvagn bedragaren desperat trånade efter.

Nu förstår jag inte riktigt hur du menar. Får skylla på klockan..
Men i övrigt. Ni får kalla den sunkig. big_smile

Volkswagen Passat 1.8t "Höghus-edition" (2000)
Andromeda Rumpmas
21 december 2010 · 3 860 Inlägg

Bjare skrev:

Andromeda skrev:

Bjare skrev:
Hur kul vore det inte att bedra bedragaren? big_smile Dessa "fraktpengar" kan man ju behålla. tongue
Men det var ett skämt som säkerligen alla förstod. Vill nämligen hålla liv i tråden och inte bryta mot något.

Tråden är sökar. Bra. Folk kan resonera tillsammans med mig. Bra. smile

?

Jag menade inte att jag tyckte att du var den som verkligen trodde att det var varan han var intresserad av att lura till sig, det var någon annan som skrev högre upp att det var din sunkiga husvagn bedragaren desperat trånade efter.

Nu förstår jag inte riktigt hur du menar. Får skylla på klockan..
Men i övrigt. Ni får kalla den sunkig. big_smile

Nja, jag tog post #13 som om du var lite grinig på mig för att du trodde att jag dumförklarade dig i min post #12 tongue

Skitsamma, det var mycket roligare på den tiden alla nigerianer satt och läste och svarade på mailen manuellt när man drev med dom big_smile

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Bjare
21 december 2010 · 945 Inlägg

Andromeda skrev:

Bjare skrev:

Andromeda skrev:

?

Jag menade inte att jag tyckte att du var den som verkligen trodde att det var varan han var intresserad av att lura till sig, det var någon annan som skrev högre upp att det var din sunkiga husvagn bedragaren desperat trånade efter.

Nu förstår jag inte riktigt hur du menar. Får skylla på klockan..
Men i övrigt. Ni får kalla den sunkig. big_smile

Nja, jag tog post #13 som om du var lite grinig på mig för att du trodde att jag dumförklarade dig i min post #12 tongue

Skitsamma, det var mycket roligare på den tiden alla nigerianer satt och läste och svarade på mailen manuellt när man drev med dom big_smile

Möjligt att vi missförstod varandra. smile Känner mig inte speciellt dumförklarad. Så vi är nog helt överens. smile

Helt ärligt så kan jag inte förstå hur folk kan gå på denna typen av blåsning.
Personligen så anser jag alla möjliga sorters betalningar är Ok men fortfarande vill jag
kunna ta ut pengarna och ha alla kronor i handen för att sen acceptera affären om så är fallet.

Tror för övrigt att det drar sig mot sitt avslut. Frågade om han inte läste mejlen innan han svarade.
Förtydligade mig att PayPal inte är möjligt, enbart via bank-giro. Inget svar.

Volkswagen Passat 1.8t "Höghus-edition" (2000)
Germax
21 december 2010 · 12 086 Inlägg

Varför ens fundera?

Sånna där saker är lurendrejjeri, fejk, BS oavsätt hur bra det än låter. Alla erbjudande om förskottsbetalningar från engelsktalande köpare är bara att ignorera, utan undantag.

770_EVOLVE GREASEMONKEY
21 december 2010 · 822 Inlägg

Man säljer saker och får riktiga pengar, överföringar är för enkelt att dra tillbaka.

Mvh S.Österdahl
BMW 525i (1989)
dan-kristian
24 december 2010 · 518 Inlägg

JapMax skrev:
Varför ens fundera?

Sånna där saker är lurendrejjeri, fejk, BS oavsätt hur bra det än låter. Alla erbjudande om förskottsbetalningar från engelsktalande köpare är bara att ignorera, utan undantag.

håller med.varför lägga energi på dessa skitmail man får,raderar på en gång när jag får dessa mail..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang