1664
Sök

Inkoppling av extraljus, ljustutan fungerar inte, men vanligt helljus gör.

4 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
Hej! jag har en mitsubishi carisma som jag har monterat 2st extraljus på, extraljusen fungerar super när man har helljuset på men ljustutan fungerar inte, vet ej varför? har kopplat + från batteriet till 30 på reläet med säkring i mellan, + från extraljusen till 87 på reläet, 85 på reläet till jord och extralysenas minus till jord samt 86 på reläet till ordinarie helljus.Vet inte varför jag inte har någon ljustuta, det finns säkert någon som är mycket skickligare än vad jag är på sådant här så jag är mycket tacksam för svar.

Turbo260
23 december 2010
86 är jord och 85 ska kopplas till ordinarie helljus.

4 767 Inlägg
23 december 2010
Turbo260 har fel, 85 är jord och 86 är relästyrning.

Det är inte som så att du har plusjord på bilen? Alltså att strömen är konstant till helljuset och den jordar när det ska tändas?

Om du mäter på kabeln där du hämtar styrning, dvs orginal helljuskabel, ger den ström både när du slår på helljuset och när du "ljustutar"?

Redigerade din rubrik också, vänligen läs igenom http://www.garaget.org/forum/misc.php?action=forumRules

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

Xenoholic
2 559 Inlägg
23 december 2010
Kopplade in x-ljus på kompisens mits L200 o det blev likadant på den, funkar på helljus men ej på ljustuta.
Han fick nöja sig med det tongue

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

4 Inlägg
24 december 2010
Trådstartare
Om jag nu har plusjord på bilen, är det någon som har ett kopplingschema på hur detta ska kopplas?

21 761 Inlägg
24 december 2010
Om du kopplar relästift 85 till lampans minuskabel (istället för till karossen) och relästift 86 till lampans pluskabel så bör det fungera tycker jag.

Sedan vill jag nog vara lite petig angående detta med "plusjord". Den benämningen innebär vad jag vet att batteriets pluspol är kopplad till karossen (istället för batteriminuspolen), vilket endast något enstaka bilmärke har. Mitsubishi Carisma har inte kopplat på det viset, den har precis "som vanligt". smile

Antagligen är det som Erick skriver, att lampans plus är konstant och iställer har brytande minus. "Jordstyrning" är ett bättre ord att använda till en sån här koppling, så anser jag.
Senast redigerat av Drönirettab (24 december 2010)

4 Inlägg
25 december 2010
Trådstartare
Tack så hemst mycket för hjälpen, ska testa detta imorgon.

Turbo260
25 december 2010
Jag hade i alla fall kopplat som TS först och det inte fungerade, men när jag sedan ändrade det, till det jag skrev fungerade.

Så det kan ju vara både rätt och fel.

4 Inlägg
25 december 2010
Trådstartare
Jag kopplade in extraljusen som du sa och det blev skitbra, det är tur det finns folk som kan sin sak!

Sök