Termlab mätning

shidapu Herr
31 december 2010 · 851 Inlägg

Hej alla glada..

Tänkte försöka få en mätning på min lilla stackars bil, så jag vet vart jag ligger, vilken frekvens som skulle vara lämpligast, hitils har det ju mest varit en tjangsning på gissnings vis vad lådan är stämd på...

Vore ju kul att faktiskt få veta...

SÅ någon i stockholms om rådet som har utrustning att mäta som man skulle kunna få göra några prov mätningar med ?

Det är ni som är konstiga, det är jag som är normal.
150,7db @ 42hz BMW E39T med 5 säten
Spordas av: [Min plånbok]
Byggd av: [Mina händer]
M_icke_
31 december 2010 · 3 466 Inlägg

shidapu skrev:
Hej alla glada..

Tänkte försöka få en mätning på min lilla stackars bil, så jag vet vart jag ligger, vilken frekvens som skulle vara lämpligast, hitils har det ju mest varit en tjangsning på gissnings vis vad lådan är stämd på...

Vore ju kul att faktiskt få veta...

SÅ någon i stockholms om rådet som har utrustning att mäta som man skulle kunna få göra några prov mätningar med ?

Lådans avstämning bör ligga ca 10-15db under frekvensen som du spelar som högst i din bil. Alltså om din bil "peakar" (spelar högst) vid 47hz så bör avstämningen på lådan ligga runt 32-37hz. Finns program till att räkna ut lådans avstämning.

O tänk på att om du skulle spela under avstämningen så är det väldigt lätt att förstöra grejerna.

För övrigt så finns det frekvenssvep som du kan göra när du har mätaren i bilen. Då ser du på termlabet vid vilken frekvens kurvan är som högst. Sedan är de bara o ta den tonen o mata på.

Senast redigerat av M_icke_ (31 december 2010)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
shidapu Herr
31 december 2010 · 851 Inlägg

Joo men finns ingen uträkning och teori och ca spelningart som går upp mot att mäta och faktiskt se vad man kan göra...

Det är ni som är konstiga, det är jag som är normal.
150,7db @ 42hz BMW E39T med 5 säten
Spordas av: [Min plånbok]
Byggd av: [Mina händer]
Obx
31 december 2010 · 1 535 Inlägg

Vet inte om Peter eller Ted på Soundpressure har..

Spl Dynamics/db Akuten
BMW 740il "Fatass" (1996)
Volkswagen Golf III "Golden Lady" (1995)
Carsnaudio
31 december 2010 · 38 Inlägg

Det finns ett antal TermLab i stockholmsregionen.
Hör av dig så löser vi mätning av din bil.

TERMLAB FAQ:

Frekvenssvep funkar INTE för att hitta peak i bilen.
TL mäter under flera cykler och frekvenser och tar fram ett resultat av detta.

Enbart fasta frekvenser skall användas för att leta peak och resultat vid ändringar av anläggningen.

Roger Edvinsson
CEO
Cars'n Audio Magazine
http://www.carsnaudio.com/
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang