3200
Sök

Glasögon - Effektiv rengöring

2 924 Inlägg
10 januari 2011
Trådstartare
Borde vara relativt många som har glasögon här… cool
Jag har nämligen precis fått glasögon så behöver lite rådgivning om rengöring.

Med från optikern fick jag en putsduk och rekommendationen att använda vanligt diskmedel.

Jag tycker det ofta blir en irriterande hinna/fett på glasögonen (kanske beroende på att de är helt nya glas?) och man har ju inte alltid tillgång till diskmedel (lång torktid) eller putsduk.
Framförallt inte under bilkörning.

Vad finns mer som är bra?

Finns det någon bra förebyggande medel som fungerar bra? Typ vax eller liknande?

Alla tips emottages tacksamt! big_smile

~ Life is short, have FUN! ~

Ingen himmel är så blå som min
2 983 Inlägg
10 januari 2011
Spolarvätska!!

/Mattias

998 Inlägg
10 januari 2011
På rusta eller öb så har dom haft engångs våtservetter för glasögon. Har dom liggande i bilen samt en i plånboken ifall att något skulle hände med dom. Funkar jätte bra.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.

612 Inlägg
10 januari 2011
Eftersom det är dina första glasögon antar jag att det är plastlinser? I så fall kan jag tänka mig att rödsprit fungerar, utan att riskera skador.

Själv knatar man omkring med riktigt glas, och har märkt att aceton fungerar bra - så länge linser och bågar tål det alltså. Används ihop med papper, glaslinser tål det utan att bli repigt (dedär löjliga tyglapparna är rena tills man använt dom ett par gånger, sedan torkar dom bara omkring skiten på glasögonen).

1 571 Inlägg
10 januari 2011
Det finns spray hos optikerna som innehåller nån spritlösning. Det funkar rätt bra ihop med putsduk.

Forummoderator
10 576 Inlägg
10 januari 2011
Kan tänka mig att du i början blir irriterad på minsta lilla smuts, men försvinner med tiden. Varje gång du putsar glasen så sliter du på dem, så egentligen skall man undvika det i möjligaste mån. en fetthinna tar man ju lätt bort med t-shirten, men skulle du göra denna manöver med damm/spån/sand på glasen så är du rökt :-P

tänk även på att moderna "glas" ofta har behandlingar av olika slag som man kan förstöra genom plötslig värme, typ öppnar ugnen för att ta ut maten, eller i för varmt vatten ...och säkerligen också genom kemikalier.

ljummet vatten och tvål förefaller skonsammast, alla former av putsduk och man riskerar att få repor om det är damm på glasen. (exempelvis om du kört slipmaskin/vinkelslip i garaget.)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök