8336
Sök

Vad säger besiktingen om icke fällbara stolar? (3-dörrars bil)

1 217 Inlägg
11 januari 2011
Trådstartare
Hejsan jag har monterat andra framstolar i min gamla saab 90 och kom i all hast på att jag inte kunde fälla dom nya stolarna.

Jag monterade därför bara förarstolen så att man kan nå baksätet via passagerarsidan.

Fråga:  Vad säger besiktningen om detta?

Dom måste ju kunna komma åt att kolla bältesfunktionen bak, räcker det med att dom kommer in från ena sidan?

Mvh Stefan

731 Inlägg
11 januari 2011
Ring dom och fråga, känns lättast? Bäst svar där.

1 758 Inlägg
11 januari 2011
Finns det inget säte, eller om det inte går att ta sig dit så att säga, så räknas det inte som en sittplats och då ska det ändras i regbesviset.
Egentligen tror jag att det är regbesiktning som gäller, men jag vet flera som sluppit detta (i de fallen har det handlat om bilar med bur som gjort baksätet obrukbart). Då har de på besiktningen ändrat i regbeviset trots att det bara varit vanlig kontrollbesiktning. Troligen för att det är en så liten ändring, tar ju bara nån minut för dem att ändra!
Det som gäller då är att även säkerhetsbältet ska bort och att de ändrar i regbeviset hur många passagerare bilen är godkänd för.

Så i ditt fall blir det troligen såhär:
Fall 1: Båda stolarna i (så man inte kan ta sig till baksätet utan att klättra och ha sig): bakre bältena måste bort och bilen blir bara godkänd för en passagerare.
Fall 2: Passagerarstolen utskruvad: bältet till passagerarstolen måste bort och bilen blir godkänd för tre passagerare.

Tror att detta är korrekt, men ring och fråga SBP så får du garanterat rätt info!

1 217 Inlägg
12 januari 2011
Trådstartare
Hmm, men om jag monterar i original-stolen på passagerarsidan då?

Den är ju fällbar och då kommer dom ju åt baksätet, visserligen bara från den sidan då.

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
12 januari 2011
Jag är ju väldigt tveksam till att man måste kunna ta sig in från båda sidorna till baksätet. Enda anledningen jag kan komma på är att man ska kunna ta sig ut fort vid olycka, men krockar man så måste man oftast redan klättra ut på ett eller annat sätt, så det känns konstigt att man måste gå ut på "rätt sida". Och om man resonerar så så känns det som att ha extra säte i bagaget (typ Volvo 740 kombi) aldrig borde vara tillåtet.

I mina bilar som enbart haft 2 dörrar så går alla i bak i 99% av fallen alltid ut på passagerarsidan. Jag som kör gick sällan ur bilen när jag hämtade/släppte av folk. I stället för att jag ska av med bälte, ut genom dörr, fälla säte, osv. så kan gott passagerarna i bak lyfta arslet 50 cm extra och kliva ut på andra sidan. Enda gångerna jag släpper ut folk är om det är fullt i bak och enbart personen bakom mig ska ut.

Vad vill jag då ha sagt med detta? Ring SBP och fråga för säkerhetsskull, men jag tvivlar starkt på att du måste ta bort bälten och regga om bara för att du enbart har en fällbar stol. Rent logiskt så låter det korkat, och bilregler är oftast logiskt igenomtänkta från början. smile

En sista grej, hur många är det inte som kör omkring med gamla bilar där vajern i ena sätet har gått sönder? Vet att minst en kompis har en Golf med detta syndromet. Vet dock inte om han besiktigat med det.

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

Concordia res parvae crescent
924 Inlägg
12 januari 2011
rickylicious skrev:
Jag är ju väldigt tveksam till att man måste kunna ta sig in från båda sidorna till baksätet. Enda anledningen jag kan komma på är att man ska kunna ta sig ut fort vid olycka, men krockar man så måste man oftast redan klättra ut på ett eller annat sätt, så det känns konstigt att man måste gå ut på "rätt sida". Och om man resonerar så så känns det som att ha extra säte i bagaget (typ Volvo 740 kombi) aldrig borde vara tillåtet.

I mina bilar som enbart haft 2 dörrar så går alla i bak i 99% av fallen alltid ut på passagerarsidan. Jag som kör gick sällan ur bilen när jag hämtade/släppte av folk. I stället för att jag ska av med bälte, ut genom dörr, fälla säte, osv. så kan gott passagerarna i bak lyfta arslet 50 cm extra och kliva ut på andra sidan. Enda gångerna jag släpper ut folk är om det är fullt i bak och enbart personen bakom mig ska ut.

Vad vill jag då ha sagt med detta? Ring SBP och fråga för säkerhetsskull, men jag tvivlar starkt på att du måste ta bort bälten och regga om bara för att du enbart har en fällbar stol. Rent logiskt så låter det korkat, och bilregler är oftast logiskt igenomtänkta från början. smile

En sista grej, hur många är det inte som kör omkring med gamla bilar där vajern i ena sätet har gått sönder? Vet att minst en kompis har en Golf med detta syndromet. Vet dock inte om han besiktigat med det.

jag gjorde samma sak när ja hade min type r, satt kvar så dom fick använda passagerarsidan.
men sen så va de så att mitt säte hade ingen "fälla fram sätet spak" på sidan av ryggstödet.

man kunde fälla med hjälp av spaken som ställde in vinkeln på ryggstödet men ja har för mig att sitsen inte åkte fram då.
så de blev allt för bökigt fö mig att ställa in sätet hela tiden om folk ville gå via förarsidan.

till trådskaparen.

som dom flesta har sagt så är ju det smidigaste att ringa direkt till besiktningen, för då får du ju rätt svar direkt.
de ska finnas en här på GORG som jobbar som besiktningstekniker som kan svara på sånna frågor men ja glömt vad han heter.

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se

Sök