Sarge skrev:
Samtidigt ska man ju ha med sig att ju mer pulver man har under huven desto roligare blir det att gasa, och bilen dricker som bekant mer soppa ju hårdare man kör. Självklart gäller det inte alla, men det är inte helt ovanligt

Visst, men såååå jävla mycket roligare är det inte att åka med 205hk än 150 på vintern t ex

Generellt är ju bra med liten motorvolym, högt vridmoment och låga varv om man ska snålåka. Aeron har alla tre. En liter motor, men som tack vare turbon inte jobbar ihjäl sig på något sätt när det går uppför. Och en växellåda som medger att man glider fram i 2500 rpm i 110 km/h. I med farthållaren på motorvägen, lågprofildäcken i vintervägsspåren så att den styr av sig själv och sedan kan man lägga händerna bakom nacken och flina hela vägen till bensinstationen, jävla bilar att vara snåla trots effekten.
Jag gillar inte lägsta förbrukningssiffror, men i våras åkte jag ner till Öland och snurrade runt med Aeron, totalt 140 mil. Uträkning vid pumpen visade att den dragit 0,64 l/mil normal körning, alltså fullgas vid omkörningar. Jäkla dieselsiffror nästan

Jag cyklar till jobbet, så bilen går i princip bara någon mil till gymmet och affärsområdet regelbundet och någon längre resa då och då. Med den körningen låg Aeron på ~0,8 blandat även nu när det var kallt, medan min nya förmåga, Cse'n, ligger på 0,9 för samma körning. Aset någonstans runt 0,85 samma användning.
Jag får ofta höra att jag "kör som folk", dvs att jag planerar i god tid så att jag kan motorbromsa före korsningar och inte behöver tvärnita för rödljus etc. Jag brukar dra iväg på halvgas till 3-4k rpm på alla växlar utom ettan där jag växlar efter 2k rpm, alltså rätt så raska accelerationer, och jag växlar ned när jag känner att motorn går tungt.
2,3i har en helt annorlunda utväxling, och man kan faktiskt många gånger åka 50 km/h på femmans växel, men man kan inte alls dra lika långt på varje växel utan att komma upp onödigt högt i varv.
Ungefär växling på og9-3 Aero när jag kör:
Ettan: 0-20
Tvåan: 20-60 (70 om det är 70-väg och sedan direkt till femman

)
Trean: 60-90/110
Med 2,3 utan snigel under huven:
Ettan: 0-20
Tvåan 20-50
Trean 50-90
Fyran 90-110
Bara för att jämföra, jag åkte lånad Hyundai och peugeot 1,6 ett tag när Aeron var på verkstad

Typ:
Ettan: ? Så surrig att man startar på tvåan istället
Tvåan 0-40, sedan har man nästan varvat ur bilen
Trean 40-70
Fyran 70-100
Femman 100-110
De bilarna var så jäkliga surrigt utväxlade att man inte kände sig bekväm att åka annat än stadstrafik med dom.
Bensinförbrukning är så otroligt mycket beroende av körstil. Jag har kompisar som klagar på att de får tanka så ofta, men så kan de ta mej fan inte köra bil heller. Full gas (även med kall motor, smart:|) och så tvärnit när man kommer till en korsning, växlar tidigt upp på högre växel redan vid 2k rpm när de accar och ligger och segdrar nästan, det blir ju virvel i tanken då. Jag fick köra en polares V40 2,0t ett par dagar så jag roade mig med att mäta förbrukning vid pumpen. Jag fick ned den 3 dl/mil genom att köra som folk.