2677
Sök

Bensinförbruking 9-3.

45 Inlägg
11 januari 2011
Trådstartare
#1
Tja , Jag undrar vilken motor till 9-3 som är bäst om man tänker bränsleeffektivitet tex. fulltryck eller lättryckstubo och så? smile

MVH

Rumpmas
3 860 Inlägg
12 januari 2011
#2
Dead_end skrev:
Tja , Jag undrar vilken motor till 9-3 som är bäst om man tänker bränsleeffektivitet tex. fulltryck eller lättryckstubo och så? smile

MVH

SÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖK!

Orkar fan inte dra allting igen... hmm


45 Inlägg
12 januari 2011
Trådstartare
#3
Okej sorry , hittade ingen med just detta , någon speciell sida man kan kolla på?

Rumpmas
3 860 Inlägg
12 januari 2011
#4
Skrev rätt mycket i en tråd här för bara några veckor sedan.

Jag kan lite kortfattat säga:

1. Aero (205hk-motorn) är lika snål som 150/154/185 hk och har en så när som på odödlig turbo.

2. 150/185hk med T7 har en skräpturbo som kan rasa redan före 10k mil. Man kan köpa många liter bensin extra till Aeron för de pengarna det kostar att byta den när den går sönder (alltså uppgradera till Aero-turbon så att den inte går sönder direkt igen wink)


2 337 Inlägg
12 januari 2011
#5
Samtidigt ska man ju ha med sig att ju mer pulver man har under huven desto roligare blir det att gasa, och bilen dricker som bekant mer soppa ju hårdare man kör. Självklart gäller det inte alla, men det är inte helt ovanligt wink

Rumpmas
3 860 Inlägg
12 januari 2011
#6
Sarge skrev:
Samtidigt ska man ju ha med sig att ju mer pulver man har under huven desto roligare blir det att gasa, och bilen dricker som bekant mer soppa ju hårdare man kör. Självklart gäller det inte alla, men det är inte helt ovanligt wink

Visst, men såååå jävla mycket roligare är det inte att åka med 205hk än 150 på vintern t ex smile
Generellt är ju bra med liten motorvolym, högt vridmoment och låga varv om man ska snålåka. Aeron har alla tre. En liter motor, men som tack vare turbon inte jobbar ihjäl sig på något sätt när det går uppför. Och en växellåda som medger att man glider fram i 2500 rpm i 110 km/h. I med farthållaren på motorvägen, lågprofildäcken i vintervägsspåren så att den styr av sig själv och sedan kan man lägga händerna bakom nacken och flina hela vägen till bensinstationen, jävla bilar att vara snåla trots effekten.

Jag gillar inte lägsta förbrukningssiffror, men i våras åkte jag ner till Öland och snurrade runt med Aeron, totalt 140 mil. Uträkning vid pumpen visade att den dragit 0,64 l/mil normal körning, alltså fullgas vid omkörningar. Jäkla dieselsiffror nästan smile

Jag cyklar till jobbet, så bilen går i princip bara någon mil till gymmet och affärsområdet regelbundet och någon längre resa då och då. Med den körningen låg Aeron på ~0,8 blandat även nu när det var kallt, medan min nya förmåga, Cse'n, ligger på 0,9 för samma körning. Aset någonstans runt 0,85 samma användning.

Jag får ofta höra att jag "kör som folk", dvs att jag planerar i god tid så att jag kan motorbromsa före korsningar och inte behöver tvärnita för rödljus etc. Jag brukar dra iväg på halvgas till 3-4k rpm på alla växlar utom ettan där jag växlar efter 2k rpm, alltså rätt så raska accelerationer, och jag växlar ned när jag känner att motorn går tungt.

2,3i har en helt annorlunda utväxling, och man kan faktiskt många gånger åka 50 km/h på femmans växel, men man kan inte alls dra lika långt på varje växel utan att komma upp onödigt högt i varv.
Ungefär växling på og9-3 Aero när jag kör:

Ettan: 0-20
Tvåan: 20-60 (70 om det är 70-väg och sedan direkt till femman wink)
Trean: 60-90/110

Med 2,3 utan snigel under huven:

Ettan: 0-20
Tvåan 20-50
Trean 50-90
Fyran 90-110

Bara för att jämföra, jag åkte lånad Hyundai och peugeot 1,6 ett tag när Aeron var på verkstad lol

Typ:

Ettan: ? Så surrig att man startar på tvåan istället
Tvåan 0-40, sedan har man nästan varvat ur bilen
Trean 40-70
Fyran 70-100
Femman 100-110

De bilarna var så jäkliga surrigt utväxlade att man inte kände sig bekväm att åka annat än stadstrafik med dom.

Bensinförbrukning är så otroligt mycket beroende av körstil. Jag har kompisar som klagar på att de får tanka så ofta, men så kan de ta mej fan inte köra bil heller. Full gas (även med kall motor, smart:|) och så tvärnit när man kommer till en korsning, växlar tidigt upp på högre växel redan vid 2k rpm när de accar och ligger och segdrar nästan, det blir ju virvel i tanken då. Jag fick köra en polares V40 2,0t ett par dagar så jag roade mig med att mäta förbrukning vid pumpen. Jag fick ned den 3 dl/mil genom att köra som folk.


51 Inlägg
12 januari 2011
#7
Ligger ungerfär på 0,8-0,9 med min. Kör ungefär likadant som Andromeda, oftast:rolleyes:


1 171 Inlägg
12 januari 2011
#8
Bensinförbrukning är så otroligt mycket beroende av körstil. Jag har kompisar som klagar på att de får tanka så ofta, men så kan de ta mej fan inte köra bil heller. Full gas (även med kall motor, smart:|) och så tvärnit när man kommer till en korsning, växlar tidigt upp på högre växel redan vid 2k rpm när de accar och ligger och segdrar nästan, det blir ju virvel i tanken då. Jag fick köra en polares V40 2,0t ett par dagar så jag roade mig med att mäta förbrukning vid pumpen. Jag fick ned den 3 dl/mil genom att köra som folk.

Att köra som folk gör mest om det är det du menar tror jag inte är särskillt bräsnlesnålt. De brukar sällan tänka eller återkoppla särskillt mycket när det gäller förbrukningen utan kör på gammal vana. Stegar sig genom växlarna och koppla ur från hög växel in i korsningar osv.

Man behöver etablera väl fysikaliskt underbyggda principer och hela tiden anpassa sig medvetet efter situationen.



Sök