8671
Sök

Bildörrsproblem. Hjälp snälla!!

1 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
Min Volkswagen Lupo är inge vidare poppis för tillfället.

Det går inte att stänga igen bildörren!! Sambon har försökt med låsolja och diverse medel. Men det hjälper inte. Har försökt värma bilen men det går ändå inte. 

Nu har jag konstaterat VAD felet är. Själva låsmekanismen i dörren fjädrar tillbaka. Det gör den inte på passagerarsidan där låset fungerar.

Är det fel på själva mekanismen, eller är det fukt och "skit" som ställer till det?

HUR löser jag det här?

Snäääällllla HJÄLP!!

1 246 Inlägg
20 januari 2011
Det  är ett vanligt fel på VAG bilar när det temperaturen är ngra grader under +-0. Dörren studsar tillbaka när man stänger den, eller hur?

Finns ngra sätt att lösa det hela på. Boven i dramat är fukt/vatten.

1) Kan du låsa dörrarna innifrån, med tex en knapp eller likande? Lås bilen, och lås sedan upp den med hjälpa av knappen inne i bilen. Nu får du igen dörren, men du får inte upp en igen förrens temperaturen är runt 0:an igen. Detta är en lösning att ta till om man inte har ngra andra möjligheter skall tilläggas. Tex på en långresa eller dylikt.

2) För att kunna öppna och stänga dörren ska du spruta in 556 in i dörrlåset via "nyckelhålet" samt i låsmekanismen. Spruta mycket, då 556 driver ut fukt och smörjer på samma gång. Nu skall dörren gå att öppna och stänga. Detta görs lättast när temperaturen är över 0:an. Tex i ett varmgarage där bilen fått tina upp lite.

3) Isär med dörrsida, på med varluftspistolen och verkligen låt låsmekanismen torka. Funkar även om man ställer bilen i varmgarage en längre tid.

4) Isär med dörrsidan, ta isär låsmekanismen och smörj upp med ngt bra fett, vapenfett/chassifett. Vattenresistent skall det i alla fall vara.
Senast redigerat av master_lars (20 januari 2011)

Sök