V kam i b230f ?

Funrider
17 januari 2011 · 82 Inlägg

Tja. Har en standard B230f.. Tänkte höra med något geni här om ni vet om det är lönt att slänga i en V kam ? Vad har den för register och blir det någon märkbar skillnad ?


Mvh Nicke

Danne_1977
17 januari 2011 · 3 292 Inlägg

Njaa..lär inte göra så stor skillnad med bara en kam... det som händer är att du får lite andra ventiltider som är A och O i trimnings sammanhang..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
TireSlayer Tvivlare
17 januari 2011 · 2 266 Inlägg

Det gör skillnad. Du har mest troligen M-kam i den, och den kammen är totalt urusel.. Har du kammen till bra pengar så kostar de inte så mycket att stoppa i den ju smile Ny packbox framtill och nya o-ringar till fördelaren kostar ett par hundringar på Volvo.

Bytte själv från M till VX3 i min gamla 740 och den blev mycket trevligare smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
Funrider
17 januari 2011 · 82 Inlägg

MantaRobin skrev:
Det gör skillnad. Du har mest troligen M-kam i den, och den kammen är totalt urusel.. Har du kammen till bra pengar så kostar de inte så mycket att stoppa i den ju smile Ny packbox framtill och nya o-ringar till fördelaren kostar ett par hundringar på Volvo.

Bytte själv från M till VX3 i min gamla 740 och den blev mycket trevligare smile

Tac för tipset;) precis, det kostar ju inte mycket:P

martinsson91 skåne
19 januari 2011 · 88 Inlägg

V kam gör stor skillnad! hade M-kam i min 740gl innan så bytade jag till vx3 men blev ketchup effekt med den kammen på höga vara det var inget för mej    sen blev det V-kam är jättenöjd med den kammen funkar bra även om man kör turbokoverterat som mej smile  ett tips har du hallgivare på fördelare så höj tändningen  lär göra någon/några extra hästar;)  tänkt på det kan behöva shimsa om ventilerna efter du har bytat kam det fick jag göra iaf smile

vissa faller för grupptryck men jag faller för laddtryck!
Funrider
20 januari 2011 · 82 Inlägg

Okej, det var precis vad jag ville höra!! smile Ja, shimsa in kammen vet jag att man KAN få göra, jag är inte född igår liksom wink

Bensinskallen P o r s c h e
20 januari 2011 · 1 700 Inlägg

De är ju klart värt de om man är van att pilla lite. Motorn blir ju roligare med bara A-kam istället för M kam ^^

Somsagt ställ på tändningen lite så blir han ännu lite piggare wink

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Funrider
21 januari 2011 · 82 Inlägg

Jodå, en liiiten skillnad gjorde det, V-kammen islängd nu. Ventilspelet var klockrent!! Den gick ca tio km/h snabbare på ungefär 400m .

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang