8332
Sök

"Normal" strömförbrukning i en lika normal bil?

Forummoderator
18 530 Inlägg
22 januari 2011
Trådstartare
På förekommen anledning i en aktuell tråd i El-avd. Då en person vill smiska på 3 x-traljus på en bil med troligen rätt klen generator så blev frågan intressant. För mig som Eltekniker iallafall...

Vad ljusen drar på en bil är ju lätt att kolla men hur mycket drar övriga förbrukare? Elbakruta, kupefläkt, stolsvärme, Stereo (vanlig 4x45 watt) och allt annat som bränslepump, instrumentbelysning och insprutning? Inte en helt orimlig fråga tycket jag då bilindustrin pratar om att höja spänningen till 48 volt. Inte utan anledning känns det som!

EDIT: Givetvis kan jag ju ampere-mäta bilen på tomgång mellan olika förbrukare i säkringsboxen men har nån generella svar så vore det bättre. Annars gör jag det gärna om intresse finns.
Senast redigerat av Dieselsmurfen (22 januari 2011)

456 Inlägg
22 januari 2011
Ja 3 extraljus blir ju några ampere och ska man samtidigt köra elbakruta, kupefläkt, stolsvärme,stereo,pump och belysning så lär det ju nästan bli minus på ström sidan. Är väl iofs det batteriet är till för.
Är ju i stort sett aldrig som man kör allt samtidigt heller.
Så eftersom dom flesta  bilar funkar utan att ladda batteriet varje vecka så är det inget problem i verkligheten!
Men givetvis kan man göra ända på mer ström än man tillverkar, iaf i en mindre bil....

growing old is mandatory growing up is optional

Forummoderator
18 530 Inlägg
22 januari 2011
Trådstartare
Oves_Bror skrev:
Ja 3 extraljus blir ju några ampere och ska man samtidigt köra elbakruta, kupefläkt, stolsvärme,stereo,pump och belysning så lär det ju nästan bli minus på ström sidan. Är väl iofs det batteriet är till för.
Är ju i stort sett aldrig som man kör allt samtidigt heller.
Så eftersom dom flesta  bilar funkar utan att ladda batteriet varje vecka så är det inget problem i verkligheten!
Men givetvis kan man göra ända på mer ström än man tillverkar, iaf i en mindre bil....

I det fall som väckte mitt intresse laddar nog bilen 45A. Lite klent. Tar jag min egen pråm 300C laddar den det dubbla och då är nog problemet inget problem? En gammal mersadiesel jag hade 2007 fick en växelriktare kopplad till ett externt batteri i skuffen och drev en kupefläkt på 900W monterad på hatthyllan. Alltid grym värme från start och det fungerade kanon. Men den laddade gott, med skiljerelä dessutom.

456 Inlägg
22 januari 2011
Ja har man 45A Generator och kör 3 100W extraljus plus det vanliga helljuset och övriga strömförbrukare så är man nog nära att gå minus i totalen. Dock är det ju sällan man kör så nån länge stund så i verkligheten så funkar det ju.

growing old is mandatory growing up is optional

21 761 Inlägg
22 januari 2011
Min Volvo 240-86 med B230E drar (enligt en mätning jag gjorde för något år sedan) ca 23 A med endast halvljuset tänt, med kupefläkten i läge två drar det 29 A och i läge tre drar det 34 A. Elsitsar har jag inte mätt upp, men enligt elschemat till min bil är effekten 30 W per element. Elbakrutan är enligt schemat på 150 W.

Hur dessa förbrukningar stämmer överens med samma utrustning på nya bilar vet jag inte, men det där är för 240 kan man säga. smile

Bränslepumparnas förbrukning ingår ju i dessa 23 A som jag skrev, men tar man enbart pumparna så ska tydligen huvudpumpen dra 6,5 A och tankpumpen 1,6 A enligt schemat (Haynes).
Senast redigerat av Drönirettab (22 januari 2011)

Forummoderator
18 530 Inlägg
22 januari 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Min Volvo 240-86 med B230E drar (enligt en mätning jag gjorde för något år sedan) ca 23 A med endast halvljuset tänt, med kupefläkten i läge två drar det 29 A och i läge tre drar det 34 A. Elsitsar har jag inte mätt upp, men enligt elschemat till min bil är effekten 30 W per element. Elbakrutan är enligt schemat på 150 W.

Hur dessa förbrukningar stämmer överens med samma utrustning på nya bilar vet jag inte, men det där är för 240 kan man säga. smile

Bränslepumparnas förbrukning ingår ju i dessa 23 A som jag skrev, men tar man enbart pumparna så ska tydligen huvudpumpen dra 6,5 A och tankpumpen 1,6 A enligt schemat (Haynes).

Sjuka siffror! Inte konstigt att folk har problem med laddning ibland! Ska nog mäta upp Saaben som står hemma just nu imorgon. Hur mätte du? Kopplar man bort generatorn kan ju den gå sönder??? Har bara en pump på den vad jag vet. Att bakrutan kräver kräm är ju ingen nyhet! På mina bilar slås den av automatiskt mellan 8 och 12 minuter. Fast jag har ju alltid motor/kupevärme på så den används inte alls om jag har möjligthet till "hemmahamn" eller ström (230V) under nätterna vilket gäller för det mesta.

Trodde faktiskt inte det drog så mycket! Hoppas nån annan har mätt sin japs eller så!

21 761 Inlägg
22 januari 2011
Jag mätte på enklaste sätt, tångamperemeter på batteripluskabeln. Visserligen får ju även batteriet laddning, men i detta fall kan man bortse eftersom det var i ganska bra laddat skick vid mätningen. smile

Forummoderator
18 530 Inlägg
22 januari 2011
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Från batteriet till strömplinten eller från batteriet till startmotorn?
Om du mäter mellan batteriet till startmotorn så får du totala strömförbrukningen, även batteriets laddström eftersom det också är en last så bör det medräknas iaf så länge vilospänningen i det är lägre än laddspänningen.
Drönirettab skrev:
Jag mätte på enklaste sätt, tångamperemeter på batteripluskabeln. Visserligen får ju även batteriet laddning, men i detta fall kan man bortse eftersom det var i ganska bra laddat skick vid mätningen. smile

Har bara sovit max 3 timmar natten som gick så jag orkar inte följa nån logisk linje idag (ungarna...). Ska sätta mig och fundera och mäta imorgon.  Tyvärr tål min multimeter max 10A så vi får se. Får väl mäta säkringar och plussa ihop. Intressant dock.

21 761 Inlägg
22 januari 2011
Swedenrockers skrev:
Från batteriet till strömplinten eller från batteriet till startmotorn?
Om du mäter mellan batteriet till startmotorn så får du totala strömförbrukningen, även batteriets laddström eftersom det också är en last så bör det medräknas iaf så länge vilospänningen i det är lägre än laddspänningen.

Från batteriet till startmotorn, är ganska säker på det iaf. Men batteriet var som sagt i relativt bra laddat skick så det rör sig inte om några stora strömmar där. smile

Sök