Köpråd: Audi A3, vad bör jag kontrollera vid köptillfället?

AIC
29 januari 2011 · 185 Inlägg

Har hittat en billig begagnad Audi A3 som jag tänkte kolla in på söndag. Den verkar helt OK på bilderna och ägaren har full dokumentation, men att kolla om bilen är i gott skick är upp till mig antar jag. Finns det någon guide eller liten checklista för saker man bör kolla igenom: generellt och modellspecifikt? Klarar man detta själv om man är lite novis på bilar eller är det bäst att betala för att få en professionell utvärdering av bilen någonstans? Tips på ställen i malmötrakten och vad kostar det i runda slängar att få ett sådant arbete utfört? Är det rimligt att begära att få ta med bilen till en verkstad för kontroll? Händer det att folk blir sura om man säger att man vill göra en genomgång hos en verkstad? Jag är ju inte direkt oteknisk men är ny på bilar, vad rekommenderar ni att jag ska göra?

Senast redigerat av AIC (29 januari 2011)

Rquired Allmänt envis
29 januari 2011 · 12 512 Inlägg

Blir folk sura för att du vill göra en kontroll har de rimligtvis något att dölja? Ett M-test hos motormännen eller motsvarande Bildiagnos hos Svensk Bilprovning kostar 1500:-, känner du dig osäker är det ingen dum idé för vilken typ av reparation får man för 1500:- på en sådan Audi? Det behövs troligen bara ett större fel för att det skall löna sig!

Glöm inte att sådana test är noggrant utförda och att bilen är begagnad, du kommer med all säkerhet få anmärkningar men det gäller att avgöra vilka som går att leva med och är ok med tanke på ålder och mil. Samt vilka som är dyra ingrepp som motiverar prut eller att man tackar nej till bilen.

Detta skall den som utför testet hjälpa dig med, det är det du betalar för. Glöm inte att gå med under testet, visst det tar ett par timmar men ofta är det trevligt folk. Gör då så får du troligen med många kommentaren kring bilen som inte är stora nog att hamna på fel-listan.

Men gör inte ett test direkt, provkör bilen på söndag och försök själv uppskatta bilens skick. Upplever du den, oavsett tidigare erfarenhet, som något du skulle våga köpa så först då bestämmer du dig för ett M-test. Boka en tid, och håll tummarna för ibland är det väntetid tyvärr!

Lycka till. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
steifan DR!FTT3KN!K3R
29 januari 2011 · 10 427 Inlägg

Vilken motor har den A3:a du tänkte kika på?

Senast redigerat av steifan (29 januari 2011)

AIC
29 januari 2011 · 185 Inlägg

@Rquired: Tack! smile

@steifan: 1,6 liter

steifan DR!FTT3KN!K3R
29 januari 2011 · 10 427 Inlägg

AIC skrev:
@steifan: 1,6 liter

Bör vara ett klokt val även om det inte är någon "raket".
Motorkoder för 1,6 8v (Audi använde tydligen ej 16v-varianten till Audi A3 som VW gjorde till Golf IV): AEH AKL APF AVU BFQ BGU. Perfekt för googling av eventuella motortyp-problem.

Nämnvärt är att den motorn i första versionen kom redan på början av 90-talet och lever vidare fortfarande i nya varianter smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang