4538
Sök

Port area samt portlängd frågor!

3 466 Inlägg
30 januari 2011
#21
bosabengt skrev:
tokken skrev ju svaret till dig.

som jag tolkar det ska den vara 46 cm djup å sen ska hålet vara 20 x 58 cm.

Känns som en liten port till 4 st 15" are men det får nån annan avgöra.

en 6" port är ca 140mm2

Med andra ord motsvarar detta typ 9st 6" portar.... Lite? nja jag tycker det låter ganska mycke..

Själv har jag 410cm2 till 2st 15" o det räcker mer än väl...
Senast redigerat av M_icke_ (30 januari 2011)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Team dBakuten
3 453 Inlägg
30 januari 2011
#22
Porten är inte stor till 4 15".. allra helst inte till SPL basarna.

När jag hade 18" i bubblan hade jag EN port på 746cm2..

Sen MÅSTE inte porten vara 58cm hög.. gör den lägre men då måste den bli bredare..

Räkna bredden gånger höjden bara.

typ 50 * 23,2 cm = 1160cm2
Senast redigerat av Tokken (30 januari 2011)

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

low_and_loud
30 januari 2011
#23
hur ska basarna riktas då uppåt eller framåt?! hade en 400 liters låda i min v70 med 4 st 15" framåt det funka kanon och inga problem med att få plats med porten.

451 Inlägg
30 januari 2011
#24
low_and_loud skrev:
hur ska basarna riktas då uppåt eller framåt?! hade en 400 liters låda i min v70 med 4 st 15" framåt det funka kanon och inga problem med att få plats med porten.

Det är väl ingen som direkt kan säga vad som är bäst i det enskilda fallet.
Allmänt brukar det väl spela bäst med bakåtriktade basar i en kombi, men man får prova sig fram.
Har sett mätningar på olika baslådeplaceringar och att endast flytta en baslåda från mitten av bilen till höger gjorde 3dB på förarplatsen

(Kolla in HexiBase's youtubekanal, han är grym på finlir)

418 Inlägg
30 januari 2011
Trådstartare
#25
Får tyvärr inte platts :S  hålet för basarna redan är sådat sad


16 197 Inlägg
30 januari 2011
#26
Mofflan skrev:
Får tyvärr inte platts :S  hålet för basarna redan är sådat sad

har du nån bild på lådan?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

16 197 Inlägg
30 januari 2011
#27
M_icke_ skrev:
bosabengt skrev:
tokken skrev ju svaret till dig.

som jag tolkar det ska den vara 46 cm djup å sen ska hålet vara 20 x 58 cm.

Känns som en liten port till 4 st 15" are men det får nån annan avgöra.

en 6" port är ca 140mm2

Med andra ord motsvarar detta typ 9st 6" portar.... Lite? nja jag tycker det låter ganska mycke..

Själv har jag 410cm2 till 2st 15" o det räcker mer än väl...

en 6" port är ca 180 cm2.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

low_and_loud
30 januari 2011
#28
det är väl bara att plugga igen med en ny skiva på den sidan, jag byggde som en vägg bakom baksätet så det var tätt bakåt, dock fick man ju fälla ner baksätet för att spela fullt då 2 basar o portar hammnar rakt in i ryggstödet.så bättre lösning kan vara att ha 4 spelandes uppåt och en slotport bakåt om man inte bygger som en vägg som jag gjorde.

418 Inlägg
30 januari 2011
Trådstartare
#29
[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/152237/1048688_wwwuw5.jpg[/img]

Där har jag markerat ut vart porten är tänkt att vara placerad! Mvh


16 197 Inlägg
30 januari 2011
#30
Mofflan skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive … wwwuw5.jpg

Där har jag markerat ut vart porten är tänkt att vara placerad! Mvh

då sätter du porten där.   


porten kan som sagt sticka upp en del ur lådan..


om porten ska vara 48 cm lång å lådan bara är 50 cm djup/hög så kan ju porten sticka upp 20 cm.


hoppas även att du stagat lådan för me så pass stora ytor så kommer de flexa en hel del annars.
Senast redigerat av evilaudio (30 januari 2011)

"Testar man inte så får man aldrig veta"

418 Inlägg
30 januari 2011
Trådstartare
#31
jådå, det stagdas med 2 * 4 tums balkar smile


21 761 Inlägg
30 januari 2011
#32
Som evilaudio skrev så kan porten sticka upp ur lådan en bit, basarna sticker ju upp så då kan även porten göra det. smile

Hur brett är det mellan basarnas hål på baffeln?

418 Inlägg
30 januari 2011
Trådstartare
#33
Det är 25 cm på de ställen där det är som tunnast


2 035 Inlägg
30 januari 2011
#34
M_icke_ skrev:
bosabengt skrev:
tokken skrev ju svaret till dig.

som jag tolkar det ska den vara 46 cm djup å sen ska hålet vara 20 x 58 cm.

Känns som en liten port till 4 st 15" are men det får nån annan avgöra.

en 6" port är ca 140mm2

Med andra ord motsvarar detta typ 9st 6" portar.... Lite? nja jag tycker det låter ganska mycke..

Själv har jag 410cm2 till 2st 15" o det räcker mer än väl...

Tänkte bara på hur stor port grosso eller han med ford expressen har. Tycker iallafall dem portarna är större än 20x 58 cm.

Biljudsveteran sen 1984!


Sök