Mystisk bilköpare från London, Någon mer som blivit kontaktad?

Fredrik wilhelmsson Redlinefoto
4 februari 2011 · 259 Inlägg

Tjo!

Har min bil utlagd på blocket, blev kontaktad av en man från London först via sms men jag svarade inte.
Efter 2 dagar skickade han mail, och då svarade jag och berättade att bilen hade elfel och den är inte till salu just nu.


Mail 2:
don't worry about that my shipping agent will responsible as soon as they come for pick up I have looked at it a few times now, and after looking around, i'm satisfied with the great condition but what's your actual price for it. I love a bargain, so i would like to get it as soon as i can. I would be able to make payment through paypal, i find it the easiest way to use my credit card safely and is a safe and reliable method of payment... Let me know your price for it . I hope to hear from you soon, and i will make all transportation preparations for the it to be transported to my home in London,UK. If possible can you send me some recent picture or video of the item ?

Det jag reagerar på är att han nämner inga namn, bilmodell eller liknande och han skriver "item" iställer på "bilen"

Detta måste ju vara en bluff? eller vad tror ni? Ingen mer som blivit kontaktad?

MVH Fredrik
Redlinefoto snart med hemsida :) när jag orkar pilla med det :P
Kia Ceed SW (2013)
Leo86
4 februari 2011 · 1 468 Inlägg

Detta stinker!

Men vem vet.

Tokken Team dBakuten
4 februari 2011 · 3 453 Inlägg

Luktar råtta.. skulle inte lite på personen i fråga överhuvudtaget.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
KHRacing
4 februari 2011 ·

En ren o skär scam, inget annat
Enda du borde göra är att anmäla detta till polisens "nätavdelning.-

Fredrik wilhelmsson Redlinefoto
4 februari 2011 · 259 Inlägg

Jag har ju sälvklart inte tänkt att göra någon affär med denna person!
tog ju inte lång tid innan jag började misstänka något.

är mest nyfiken på om någon mer har fått mail, känns som det är ett färdigt mail han skickar olika annonser.

Men någon stackare kanske går på det.

MVH Fredrik
Redlinefoto snart med hemsida :) när jag orkar pilla med det :P
Kia Ceed SW (2013)
KHRacing
4 februari 2011 ·

Fredrik wilhelmsson skrev:
Jag har ju sälvklart inte tänkt att göra någon affär med denna person!
tog ju inte lång tid innan jag började misstänka något.

är mest nyfiken på om någon mer har fått mail, känns som det är ett färdigt mail han skickar olika annonser.

Men någon stackare kanske går på det.

Massor med folk som fått meil från dessa skojjare, det har vid efterforskningar visat sig vara folk från Serbien/kroatien via nätet som står bakom allt detta, därav den extremt dåliga engelskan.

jimbon
4 februari 2011 · 711 Inlägg

Ja,sådana sms har jag fått varje gång jag haft nått ute på blocket.Raderar skiten illa kvickt eftersom man vet
vad dom är ute efter.

Sushikocken Sleeper
5 februari 2011 · 3 084 Inlägg

scamabaita han scamma scammern dvs. smile

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Uttelito Kung
6 februari 2011 · 603 Inlägg

Oavsätt vad så känner man sig osäker på personen i fråga är det bara att gå vidare.

Vi har haft många bilar under åren och därav har vi fått en hel hög med delar så som lysen och däck mm som har legat i ett föråd här hemma, sålde bort skiten för 2 år sen och på dom ca 7 - 8 annonserna jag hade ute så fick jag sjukt många konstiga svar.

Ett av dom vanligaste är ju i stil med "jag kommer och hämtar idag, du får 200kr, ok?" när man begär ca 1000 för något.

Det spelar ingen roll vad du har för bil eller hur mycket den kostar, är du inte man nog att köra den så som den ska köras så kan du lika bra sälja den och köpa en gammal rostig skoda.
Norde fotointresserad
6 februari 2011 · 2 307 Inlägg

Jag kände igen det där mailet direkt jag läste det nu. Såg det för inte allt för länge sedan i en annan tråd här på Garaget där en person som hade bilen till försäljning blev kontaktad.
Den tråden finns att läsa här:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=199860

Och en googling på en specifik mening i det där mailet gav mig ca. 400 träffar så du är inte ensam om att ha blivit kontaktad av denna person.

Vo-lasse
6 februari 2011 · 13 Inlägg

Det är en jättevanlig ripoff, har läst i flera medier om folk som blivit blåsta av dem. De kör nog en drive lite då och då när det varit ett tag sedan de uppmärksammats...

RD_87 Skrotsamlare
7 februari 2011 · 4 031 Inlägg

Fick ett mail från Nigeria på en Amazon för 12k, verkade väldigt seröst tongue

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
DalleRacing
7 februari 2011 · 1 738 Inlägg

Kompisen har fått samma mail på sin trail han ska sälja! Det är bara lureri, vill han ha bilen får han hämta den tycker jag med kontanter! De tar något slags lån av nåt slag som går att avbryta innan pengarna är överförda till paypal!

Lycka till o gör som du vill, borde ju finnas krångelfri affär här i sverige

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
jimbon
7 februari 2011 · 711 Inlägg

RD_87 skrev:
Fick ett mail från Nigeria på en Amazon för 12k, verkade väldigt seröst tongue

Hade ett par skor ute förut på blocket,tror du inte att man fick ett sånt brev på dom också smile

Waijot
9 februari 2011 · 2 Inlägg

fick en sån på min 740 med, svarde inte ens

Smiley Legitimerad Lamphållare
10 februari 2011 · 369 Inlägg

kort besikrivet han kommer ger banken en check utan täckning, dom sätter in pengarna på paypal, pengar som inte finns, sen när dom upptäcker att den inte har täckning så drar banken tillbaks pengarna... och du har blivit blåst.

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang