Regga om bil så den får dra mera??

pinjegard
19 februari 2011 · 55 Inlägg

Någon som vet om man kan registrera om en bil så den får dra mer på kroken? Kan det vara ett dyrt kapitel kanske? Det är en nissan terrano-90 (Jeep). Just nu får den dra 1200 på B-kort och 1500 med BE-kort. Vad är det som skulle krävas om man vinn genomföra detta?
Mvh

Volvo 244 (1981)
Andromeda Rumpmas
19 februari 2011 · 3 860 Inlägg

pinjegard skrev:
Någon som vet om man kan registrera om en bil så den får dra mer på kroken? Kan det vara ett dyrt kapitel kanske? Det är en nissan terrano-90 (Jeep). Just nu får den dra 1200 på B-kort och 1500 med BE-kort. Vad är det som skulle krävas om man vinn genomföra detta?
Mvh

Du får väl oavsett behörighet aldrig dra mer än bilens totalvikt. Tror det blir svårt att få bilen åtgärdad och omreggad som några hundra kilo tyngre wink

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
pinjegard
19 februari 2011 · 55 Inlägg

Jo med BE får man väl göra!? Typ Jeep cherokee väger en del men får ändå dra mellan 2000-2500kg, givetvis med BE

Volvo 244 (1981)
granadadr
19 februari 2011 · 7 300 Inlägg

pinjegard skrev:
Jo med BE får man väl göra!? Typ Jeep cherokee väger en del men får ändå dra mellan 2000-2500kg, givetvis med BE

finns till å med de som får dra 3000kg wink
men dragvikt har två aspekter,, dels bilens maxgräns,, å kulans,,
jag har en scorpio som har maxvikt 2000kg,, men kulan är typad för 1500kg,, jag ska typa om den när jag endå lb-reggar den smile ¨

så ta reda på bilens maxvikt för draget,, å hitta sen ett sådant drag,,

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
saab_sonett Handledare
19 februari 2011 · 1 481 Inlägg

Det är biltillverkaren som bestämmer hur mycket bilen får dra.
Det går inte att ändra på.

D_MAN ?
20 februari 2011 · 1 038 Inlägg

saab_sonett skrev:
Det är biltillverkaren som bestämmer hur mycket bilen får dra.
Det går inte att ändra på.

Jopp de går att ändra på det, därför det finns någor som heter regbesiktning.

Farsan regga om sin 850, tog bort en passagerare samt la vikt i bakluckan, hur mycket mer han fick dra vet ja inte.

Mvh Danne
Hated by plenty, wanted by many. Disliked by some, but confronted by none.
Can't do the time, don't do the crime!
henke_99 Offroad Racing
20 februari 2011 · 3 122 Inlägg

Det går inte att få högre dragvikt än vad det står i bilens registreringsbevis. Oavsett om själva draget är godkänt för mer eller inte.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Germax
20 februari 2011 · 12 086 Inlägg

Det går att få högre vikt, men allt hänger på tillverkaren. Får man inget intyg från tillverkaren kan inte bilprovningen godkänna högre än vad som är satt.

Jag har varit i samma sits och det slutade med att Bmw Sverige nekade mig högre dragvikt pga vissa begränsningar i min bil. Men hade jag uppfyllt dessa hade jag fått dra 200kg mer.

Klassiskt exempel är ju Volvo 940, de flesta får dra 1600kg. Men det finns en förstärkningssats från Volvo som gör att man får dra 1800kg.

RD_87 Skrotsamlare
20 februari 2011 · 4 031 Inlägg

Min cherokee fick dra 2200 men min morfars får dra 3500, visserligen har hans en annan kaross men samma motor och låda. Finns även likadana som jag hade som får dra 2500 så det är jävligt olika på samma bilar. Privatimport är också en faktor.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
saab_sonett Handledare
20 februari 2011 · 1 481 Inlägg

GTi-R_Danne skrev:

saab_sonett skrev:
Det är biltillverkaren som bestämmer hur mycket bilen får dra.
Det går inte att ändra på.

Jopp de går att ändra på det, därför det finns någor som heter regbesiktning.

Farsan regga om sin 850, tog bort en passagerare samt la vikt i bakluckan, hur mycket mer han fick dra vet ja inte.

Ja,han öka tjänstevikten för att kunna dra mer med B-kort. Inte samma sak.

granadadr
20 februari 2011 · 7 300 Inlägg

jo som det står i tråden biltillverkaren har en viss maxvikt, den går INTE att ha högre,, men väldigt ofta uppnår inte kulans maxvikt den vikten,, å då kan man regga upp den genom att byta kula,, men inte högre än vad biltillverkaren angett som max dragvikt från fabrik,,

pinjegard
20 februari 2011 · 55 Inlägg

Så man ska kolla med tillverkaren till att börja med då? Annars är de kanske lättare o köpa en annan bil som får dra lite mera:) ville köpa en cherokee men fick denna nissan till ett billigt pris

Volvo 244 (1981)
dbjanoz
20 februari 2011 · 1 785 Inlägg

pinjegard skrev:
Någon som vet om man kan registrera om en bil så den får dra mer på kroken? Kan det vara ett dyrt kapitel kanske? Det är en nissan terrano-90 (Jeep). Just nu får den dra 1200 på B-kort och 1500 med BE-kort. Vad är det som skulle krävas om man vinn genomföra detta?
Mvh

Ställ frågan till Transportstyrelsen så får du riktiga svar.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
D_MAN ?
21 februari 2011 · 1 038 Inlägg

saab_sonett skrev:

GTi-R_Danne skrev:

saab_sonett skrev:
Det är biltillverkaren som bestämmer hur mycket bilen får dra.
Det går inte att ändra på.

Jopp de går att ändra på det, därför det finns någor som heter regbesiktning.

Farsan regga om sin 850, tog bort en passagerare samt la vikt i bakluckan, hur mycket mer han fick dra vet ja inte.

Ja,han öka tjänstevikten för att kunna dra mer med B-kort. Inte samma sak.

Ahh, så va de nog, fel av mig tongue

Senast redigerat av GTi-R_Danne (21 februari 2011)

Mvh Danne
Hated by plenty, wanted by many. Disliked by some, but confronted by none.
Can't do the time, don't do the crime!
RD_87 Skrotsamlare
21 februari 2011 · 4 031 Inlägg

pinjegard skrev:
Så man ska kolla med tillverkaren till att börja med då? Annars är de kanske lättare o köpa en annan bil som får dra lite mera:) ville köpa en cherokee men fick denna nissan till ett billigt pris

Cherokee är ju pissbilliga? Jag gav 10k för min besiktad & klar, visserligen ganska många mil på den men fungerade riktigt skapligt så länge jag hade den.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang