6791
Sök

Släpvagn - Får man ha dubbfritt på släpet om bilen har dubbade däck?

anna_catharina
24 februari 2011
Trådstartare
Har dubbdäck på min bil, släpvagnen har dubbfria vinterdäck. Får jag köra släpet då eller kmr jag få böter om farbror polisen kmr?  yikes

Tvivlare
2 266 Inlägg
24 februari 2011
anna_catharina skrev:
Har dubbdäck på min bil, släpvagnen har dubbfria vinterdäck. Får jag köra släpet då eller kmr jag få böter om farbror polisen kmr?  yikes

Jag har för mig att man inte får ha "bättre" däck på vagnen än vad man har på bilen. Och det har du ju inte i detta fallet, så det bör vara ok smile Men jag är inte helt hundra på de. Bör ju gå att hitta på transportstyrelsen.se.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

12 086 Inlägg
24 februari 2011
Böter

5 089 Inlägg
24 februari 2011
nepp. dom "bästa" däcken måste alltid sitta på släpet.
Det vill säga. dubb på bil och släp och dubbfritt på bil och dubbat på släp är ok. Men inte dubbat på bil och odubbat på släp.

\Lindgren

Tvivlare
2 266 Inlägg
24 februari 2011
Jag vände på de!

Hittade lite matnyttig info:

REGLER VID KÖRNING MED SLÄPVAGN VINTERTID
VVFS 1994:5
2.2.2.3 Om släpvagn dras av bil som har en totalvikt av högst 3500 kg och som har dubbade däck skall, vid färd på halt väglag eller då sådant kan befaras, även däcken på släpvagnen vara dubbade. Om släpvagn dras av bil som har en totalvikt över 3500 kg och som har dubbdäck bör, vid färd på halt väglag eller då sådant kan befaras, även däcken på släpvagnen vara dubbade.

Förklaring
Eftersom det även finns en lag på vinterdäck kommer ofta frågan upp om hurvida det ska vara dubbat eller inte på släpet.
Här nedan kan du läsa vilka kombinationer man får och inte får använda om man har en bil under 3500 kg.

Det är lagligt att vintertid köra med:
dubbdäck på bilen och dubbdäck på släpet
dubbfria vinterdäck på bilen och dubbdäck på släpet

Det är olagligt vintertid att köra med:
dubbdäck på bilen och dubbfria vinterdäck på släpet
sommardäck, oavsett bil eller släp.

anna_catharina
24 februari 2011
Trådstartare
Ajajaj vad fan gör man dårå... Spelar dum o blinkar med ögonfransarna lite om polisen kommer o hoppas att dom har en bra dag big_smile

Tvivlare
2 266 Inlägg
24 februari 2011
anna_catharina skrev:
Ajajaj vad fan gör man dårå... Spelar dum o blinkar med ögonfransarna lite om polisen kommer o hoppas att dom har en bra dag big_smile

Kan funka om du har tur..

eller så köper "rätt" däck wink

anna_catharina
24 februari 2011
Trådstartare
Vägrar ju att köpa nya till släpet haha då är det ju billigare att hyra big_smile  Men surt ändå...

5 089 Inlägg
24 februari 2011
anna_catharina skrev:

Jo ni damer har ju den fördelen. och sen klagar ni på jämnställdhet..tongue

Har du modet är dte bara att köra, chansen att du blir stannad är minimal..

\Lindgren

21 761 Inlägg
24 februari 2011
anna_catharina skrev:

Sånt är ju fusk, inte lätt att motstå såna saker. wink

Rumpmas
3 860 Inlägg
24 februari 2011
anna_catharina skrev:

Tänk litegrann på vad som faktiskt kan hända istället för att bara tänka på hur du ska klara dig från böter.

Vad händer om en dåre plötsligt kommer på att han ska svänga höger på en 70/90-väg samtidigt som du får möte och du måste tvärnita? Du har hyggligt fäste med dubbdäcken på bilen och dåligt med de dubbfria på släpvagnen.
Du får den "fällknivseffekt" du kan läsa om i körkortsboken. Vagnen kommer att försöka köra om bilen och vika sig, vilket antagligen leder till att även bilen viker sig och du plockar antingen diket eller frontar med mötande fordon.

Fan att alla barra tänker att böter är det värsta som kan hända hela tiden...

Inte skulle du väl resonera likadant om att köra mot rött?
"Bara att vifta lite med ögonfransarna så klarar jag mig från böter" som om det är det värsta som kan hända.

Det var ju bra att du ställde frågan innan du gav dig iväg, och om du nu när du fått en del svar fullföljer den här idén behöver du inte spela dum, det är du i så fall redan.

Sök