4051
Sök

EPDM gummiduk till dämp-matreal?

Sladdare
108 Inlägg
28 februari 2011
Trådstartare
Hej!
Jo det är så att jag för något år sen jobbade som anläggare på ett företag som bla. byggde husgrunder, och när varje grund va klar så blev det alltid 2-3 rullar med EPDM gummiduk kvar som bara skulle kastas och jag kände lite på det och tyckte att det kunde nog fasen fungera som dämp-matreal i bilen, och då tänkte jag fråga er "bilstereonördar" vad ni tror om det men har inte blivit av förens nu.

Först, vad är en fukt spärr?
Det är en gummi duk som är det sista man lägger på husgrunden innan huset kommer (snackar alltså om modul hus)
Den är 2mm tjock, är självhäftande, blir mjuk och töjbar när den blir varm.
Länk med info.
http://www.dafa.se/produkter/fogprodukt … endocument

Bilder som visar vad den är till för först och främst.
https://www1.garaget.org/gallery/images/81/80498/80498-3feef545e55f50a592cda3ecb7a6fac3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/81/80498/80498-29916a940565eb703d3b93e1143f7784.jpg
Som ni ser väldigt töjbar

Bilder på min matta.
https://www1.garaget.org/gallery/images/81/80498/80498-af9ca6a2d34bab74d4a04951489e2b84.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/81/80498/80498-9b45c03e948553028a87d6a3f33ce1c0.jpg
Kall på bilden, därför den är stel och skrynklig.

Så jag undrar alltså om ni TROR det är värt arbetet att lägga in detta i bilen, Har uppskattningsvis 60 meter sammanlagt, känns ju sådär att behöva slänga allt.

Mvh Tim.
Senast redigerat av Flotti200Lush (28 februari 2011)

Jag har såndär tix som gör att jag måste köra om, skitjobbigt med 63hk..

Sladdare
108 Inlägg
28 februari 2011
Trådstartare
Kan tillägga att den är ganska tung, rullen på bilden väger säkert 25-30kg
Kom igen nu, Vad tror ni nu om detta?

MvhTim

451 Inlägg
28 februari 2011
Suttit och funderat ett tag nu.
Dämpmatta i en bil vill man ha för att styva upp plåten från att självsvänga samt att det skall absorbera buller och övrigt oönskat ljud.

Dit jag vill komma är: why the hell not? eftersom du inte betalt för materialet så kan du lika gärna lägga de extra timmarna. Kommer att bli en pain in the ass att skära till alla bitar och klistra in dem och med största sannolikhet kommer det låta sämre än vad dyrare mattor som är avsedda för detta hade gjort.

Men, som sagt, varför inte? Det kostar bara tid.

1 727 Inlägg
28 februari 2011
60m(60m2?) och 25kg.
Annan vanlig dämpmatta med ok egenskaper i RÄTT mtrl. väger ca 120kg 60m2.
Kanske inte en 100% jämförelse, men det säger en hel del.
(sälj en läggning till någons tak, så har du råd med riktiga grejjer sedan) wink

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

Sladdare
108 Inlägg
28 februari 2011
Trådstartare
Helt sant, kan vara värt tiden. ska nog testa i morgon och se hur det blir, börjar med luckan och sidorna i bagagen för att se om motorljudet minskar (lite därför jag vill dämpa bilen också.)
Tack för svar. Vill gärna ha fler tankar skrivna om detta.

MvhTim

Sladdare
108 Inlägg
28 februari 2011
Trådstartare
Horsyhorse skrev:
60m(60m2?) och 25kg.
Annan vanlig dämpmatta med ok egenskaper i RÄTT mtrl. väger ca 120kg 60m2.
Kanske inte en 100% jämförelse, men det säger en hel del.
(sälj en läggning till någons tak, så har du råd med riktiga grejjer sedan) wink

Pierre

Rullen på bilden har ca 20 meter kvar
Mvh

156 Inlägg
28 februari 2011
Påminner mycket om asvaltsmatta man betalar 500 kr/m2 för. De man betalar för är en matta som dämpar metalens vibrationer, detta gör den genom att vara tung, mjuk, och ha bra kontakt med metall ytan. Eftersom metall är hård, är det bra på att leda ljudvågor, pga av vibrationer som kan föras genom metallen. När vibrationerna kommer i kontakt med någon mjukt och tungt kommer vibrationerna att dämpas och de samma gör ljudvågorna, och då ljudet. Så om tak mattan du har, är:

- Tung
- Mjuk
- Och fäster bra mot metallen

Så kan du lita på att ljudet kommer dämpas, och enligt mig har du hittat ett riktigt bra sätt att spara 500 kr/m på nått som kanske bara är plutte lite bättre än de du har. wink

Sladdare
108 Inlägg
28 februari 2011
Trådstartare
Fillefilmjolk skrev:
Påminner mycket om asvaltsmatta man betalar 500 kr/m2 för. De man betalar för är en matta som dämpar metalens vibrationer, detta gör den genom att vara tung, mjuk, och ha bra kontakt med metall ytan. Eftersom metall är hård, är det bra på att leda ljudvågor, pga av vibrationer som kan föras genom metallen. När vibrationerna kommer i kontakt med någon mjukt och tungt kommer vibrationerna att dämpas och de samma gör ljudvågorna, och då ljudet. Så om tak mattan du har, är:

- Tung
- Mjuk
- Och fäster bra mot metallen

Så kan du lita på att ljudet kommer dämpas, och enligt mig har du hittat ett riktigt bra sätt att spara 500 kr/m på nått som kanske bara är plutte lite bättre än de du har. wink

Tack för svaret!
Har kollat mycket på dämpnings matreal men allt är ju så förbaskat dyrt och känns onödigt när jag endå inte har jättebra grejer och tycker nästan att detta måste fungera lika bra så jag kör på de, kommer hamna i bilen innan morgondagen är slut.
Mvh

1 727 Inlägg
1 mars 2011
Fillefilmjolk skrev:
asvaltsmatta

Om man skriver asfaltsmatta, så har man inte full koll på vad det handlar om.
Butyl heter "massan" som är seg i "rörelsen" som gör att missljud från vibrationer reduceras.

-Takläggarn!
Omräknat till 20m2 så blir det ändå 40kg istället för 25kg.
Du får gärna återkomma med resultat, jag är nyfiken.

Pierre

156 Inlägg
1 mars 2011
Horsyhorse skrev:
Fillefilmjolk skrev:
asvaltsmatta

Butyl heter "massan" som är seg i "rörelsen" som gör att missljud från vibrationer reduceras.

Pierre

Anledningen varför ja skirver "asvaltsmatta" är för att ja inte syftar på "Butyl" utan "Bitumen"
"Bitumen" är en kemisk gummi blandning som används vid bland annat framställning av asfalt.
Därav namnet asvaltsmatta tongue

"Butyl" du syftar på är en annan gummi blandning som delvis innehåller isobuten och isopren och kostar en hel del mer än bitumen. Butyl har bra gastäthet, och används ofta till att isolera gaser, därför hittar du det bland annat i cykelslangen och bildäckets insida.

Enligt mig är förmågan att isolera vibrationer i bilplåt rätt lika.
Hadde lite koll wink

3 187 Inlägg
1 mars 2011
Fillefilmjolk skrev:
Horsyhorse skrev:
Fillefilmjolk skrev:
asvaltsmatta

Pierre

Anledningen varför ja skirver "asvaltsmatta" är för att ja inte syftar på "Butyl" utan "Bitumen"
"Bitumen" är en kemisk gummi blandning som används vid bland annat framställning av asfalt.
Därav namnet asvaltsmatta tongue

"Butyl" du syftar på är en annan gummi blandning som delvis innehåller isobuten och isopren och kostar en hel del mer än bitumen. Butyl har bra gastäthet, och används ofta till att isolera gaser, därför hittar du det bland annat i cykelslangen och bildäckets insida.

Enligt mig är förmågan att isolera vibrationer i bilplåt rätt lika.
Hadde lite koll wink

heter det inte asfaltsmatta? wink
Senast redigerat av big-jepp (1 mars 2011)

1 727 Inlägg
1 mars 2011
Fillefilmjolk skrev:
Hade lite koll wink

Jajjamänn! smile

Pierre

3 187 Inlägg
1 mars 2011
Fillefilmjolk skrev:
Haha, jo de gör de nog tongue

haha tongue var bara tvungen liksom wink
men jag säger som dom andra återkom gärna med resultat! alltid kul att se nya grejer wink

lycka till!

Sladdare
108 Inlägg
1 mars 2011
Trådstartare
big-jepp skrev:
Fillefilmjolk skrev:
Haha, jo de gör de nog tongue

haha tongue var bara tvungen liksom wink
men jag säger som dom andra återkom gärna med resultat! alltid kul att se nya grejer wink

lycka till!

Ja det ska jag göra smile tänkte göra ett film klipp när jag använt duken i halva bagage luckan och spela musik när har någon ting på var sida om luckan, behandlad och original alltså, kan väl vara en bra idé om man vill se ev. resultat?

Finns det något annat sett att göra? utom att göra de jag sa och lyssna lite själv?

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
2 mars 2011
Nog  tror jag de kmr dämpa rätt bra smile  sj  har jag kletat en 1kg´s burk underreds massa på förar dörren kmr nog göra de på resten av dörrarna  fast med lite sand i ..  är väldigt lätt att  kladda på men de blir väldigt kladdigt:)

https://www1.garaget.org/gallery/archive/56078/1052594_ydas3g.jpg

kör hårt smile  om du har så de räcker  varför inte köra dubbla lager smile lär ju bli bättre än inget smile

156 Inlägg
2 mars 2011
christofer_k skrev:
Nog  tror jag de kmr dämpa rätt bra smile  sj  har jag kletat en 1kg´s burk underreds massa på förar dörren kmr nog göra de på resten av dörrarna  fast med lite sand i ..  är väldigt lätt att  kladda på men de blir väldigt kladdigt:)

Intressant lösning, berätta gärna hur det blev efteråt smile

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
2 mars 2011
Fillefilmjolk skrev:
christofer_k skrev:

Intressant lösning, berätta gärna hur det blev efteråt smile

joda nog funkar de bra  men har just nu bara den dörren dämpad men ska testa i sommar  och kladda ihop lite kattsand i massan lr nå annat  så de blir lite hårdare

Sök