Kan man limma om upphängningen på en 6,5" bas?

eferm
6 februari 2011 · 245 Inlägg

http://i143.photobucket.com/albums/r147/eferm/bild12.jpghttp://i143.photobucket.com/albums/r147/eferm/bild12.jpg

gummiupphängningen har lossnat hela vägen runt kanten, går det att limma eller är det bara å slänga å köpa nytt? vad för lim i så fall?
/mvh erik

Volvo XC90 D5 "Dunderklumpen" (2006)
Volvo 744 "Yngve" (1989)
myran Foto/Bilnörd
6 februari 2011 · 1 541 Inlägg

Om det är limmet som släppt kan du limma. Är det sprucket blir det svårt.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Rigan
6 februari 2011 · 451 Inlägg

Använd kontaktlim.
Fungerade det för min 15" bas så duger det nog åt ditt mellanregister också.

eferm
6 februari 2011 · 245 Inlägg

det har bara släppt, inte spruckit, kontaktlim alltså, blir inte helt lätt att stryka på lim på båda ytorna och låta dom torka lite innan man klämmer fast dom men ja får väl göra ett försök, hade varit mycket lättare om man bara behövde limma den ena ytan hmm

Volvo XC90 D5 "Dunderklumpen" (2006)
Volvo 744 "Yngve" (1989)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
6 februari 2011 · 8 744 Inlägg

Superlim funkar säkerligen också för det där. Men jag hade nog åkt tillbaks dit du köpt och reklamerat.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Rigan
6 februari 2011 · 451 Inlägg

Kolla min lösning och skratta! (se projekt)

Rigan
6 februari 2011 · 451 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Superlim funkar säkerligen också för det där. Men jag hade nog åkt tillbaks dit du köpt och reklamerat.

AAAAH!!
Superlim+okänd gummi/plastblandning *ryser*

eferm
6 februari 2011 · 245 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Superlim funkar säkerligen också för det där. Men jag hade nog åkt tillbaks dit du köpt och reklamerat.

köpte bilen med dessa högtalare monterade så reklamera är inget alternativ, superlim... hum

Volvo XC90 D5 "Dunderklumpen" (2006)
Volvo 744 "Yngve" (1989)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
6 februari 2011 · 8 744 Inlägg

Rigan skrev:

ChriZtoffer skrev:
Superlim funkar säkerligen också för det där. Men jag hade nog åkt tillbaks dit du köpt och reklamerat.

AAAAH!!
Superlim+okänd gummi/plastblandning *ryser*

Har limmat det mesta med superlim utan problem, bland annat upphängning på nån högtalare. Porösa material däremot som frigolit och skumgummi funkar inte att limma med superlim, med om upphängningen är gjord av butylgummi så ska det inte vara nån fara.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Rigan
6 februari 2011 · 451 Inlägg

ChriZtoffer skrev:

Rigan skrev:

ChriZtoffer skrev:
Superlim funkar säkerligen också för det där. Men jag hade nog åkt tillbaks dit du köpt och reklamerat.

AAAAH!!
Superlim+okänd gummi/plastblandning *ryser*

Har limmat det mesta med superlim utan problem, bland annat upphängning på nån högtalare. Porösa material däremot som frigolit och skumgummi funkar inte att limma med superlim, med om upphängningen är gjord av butylgummi så ska det inte vara nån fara.

Ok!
Det är väl mest jag som haft otur/använt fel superlim.
Har varit med om att superlim mer eller mindre löst upp plastdetaljer. hmm

christofer_k Vorsprung durch Technik
6 februari 2011 · 2 432 Inlägg

har kört igenom en mejsel i mitt förra framsystem  hål i upphängningen.. men de funkade fint att vidga ut lite och limma med super lim smile

Tiltz85
10 februari 2011 · 15 Inlägg

Limmade tillbaks upphängningen mot korgen igårkväll. Satte på tätningsringen, sen ställde jag basarna uppochner, för att det skulle bli tryck mot de jag limmat.
Tycker det ser bra ut idag. Får hoppas det håller sen.

Edit: Superlim från biltema var det jag använde! testade 2 sorter, ena tuben är gul den andra blå. stod att båda fungerar till gummi så...

Senast redigerat av Tiltz85 (10 februari 2011)

eferm
5 mars 2011 · 245 Inlägg

jag limmade med biltemas superlim (den gula tuben) och det har fungerat fint ;-)

Volvo 744 "Yngve" (1989)
Volvo XC90 D5 "Dunderklumpen" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang