2741
Sök

Hjälp med att få ljud från tv till förstärkaren

DLS
1 147 Inlägg
9 mars 2011
Trådstartare
Hejsan!

Har en Pioneer VSX 519v och vill spela upp ljud från externa källor.
Jag har USB på min tv och koppla in ett usbstick med musik och vill således dra en sladd från HDMI OUT på förstärkaren till en hdmi-ingång på tv´n. Men jag får inget ljud hur jag än vrider på det. Funkar det inte med HDMI?

Sen undrar jag om jag kan koppla datorn till förstärkaren också. Kör spotify premium. Datorn har även den HDMI.

/Robin

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
9 mars 2011
huntelaar skrev:
Hejsan!

Jag har USB på min tv och koppla in ett usbstick med musik och vill således dra en sladd från HDMI OUT på förstärkaren till en hdmi-ingång på tv´n. Men jag får inget ljud hur jag än vrider på det. Funkar det inte med HDMI?

Sen undrar jag om jag kan koppla datorn till förstärkaren också. Kör spotify premium. Datorn har även den HDMI.

/Robin

Anledningen till att det inte funkar har du på sätt och vis redan svarat på själv, förstärkarens HDMI-OUT är en UTgång, den tar således INTE emot signaler. För att få ljudet från tv till stärkare behöver du använda en audio-out alt HDMI-OUT på TV:n till en audio-in alt. HDMI-IN på stärkaren för att få ljud i grejorna...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

DLS
1 147 Inlägg
9 mars 2011
Trådstartare
TS_quattro skrev:
huntelaar skrev:
Hejsan!

/Robin

Anledningen till att det inte funkar har du på sätt och vis redan svarat på själv, förstärkarens HDMI-OUT är en UTgång, den tar således INTE emot signaler. För att få ljudet från tv till stärkare behöver du använda en audio-out alt HDMI-OUT på TV:n till en audio-in alt. HDMI-IN på stärkaren för att få ljud i grejorna...

HDMI in finns men det är till TV/SAT och BD/DVD IN. Men i manualen står att man ska koppla HDMI OUT till Hdmi in på tv´n.
Eller exakt saxat från manualen: "Anslut utgången HDMI OUT på recievern till en HDMI-ingång på TV:N."

edit: om jag kopplar rca mellan tv och stärkare. Funkar det då? http://www.kjell.com/content/media/imag … /37221.jpg
Senast redigerat av huntelaar (9 mars 2011)

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
9 mars 2011
Ja då ska det funka.

360 Inlägg
10 mars 2011
Annars kollar du om du har RCA eller optisk utgång på tv'n (helst optiskt) och drar bara en kabel från tv'n till recivern till t.ex CD-r/tape ingången. Så ska det funka om jag förstod dig rätt smile

DLS
1 147 Inlägg
10 mars 2011
Trådstartare
M1Get skrev:
Annars kollar du om du har RCA eller optisk utgång på tv'n (helst optiskt) och drar bara en kabel från tv'n till recivern till t.ex CD-r/tape ingången. Så ska det funka om jag förstod dig rätt smile

Denna tv´n har jag: http://www.elgiganten.se/product/ljud-b … 42pfl5405h

Står audio-out iallfall, hoppas någon kan tolka bättre smile

492 Inlägg
10 mars 2011
kan de inte va så att om du kopplar in bd-spelare in i receivern så kan receivern skicka bilden vidare
via hdmi utgången till tv:n? har för mig att de kan vara så iaf!

DLS
1 147 Inlägg
10 mars 2011
Trådstartare
JoXter skrev:
kan de inte va så att om du kopplar in bd-spelare in i receivern så kan receivern skicka bilden vidare
via hdmi utgången till tv:n? har för mig att de kan vara så iaf!

Jo det är mycket möjligt. Jag köpte iallfall 3.5 sterokontakt och rca så nu kan jag iallfall spela spotify så jag är rätt nöjd. Hoppas grannarna är lika nöjda wink
Men från tv´n till förstärkaren borde man ju bara kunna köra 2x rca hane från tv´n till stärkaren. Stämmer detta?

492 Inlägg
10 mars 2011
sålänge de finns utgångar för de så smile

DLS
1 147 Inlägg
10 mars 2011
Trådstartare
JoXter skrev:

AUDIO-OUT har jag på tv´n och förstärkaren har en massa ingångar så det tror jag absolut. smile
Man vill ju höra skottlossningen i HALO REACH wink

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
10 mars 2011
huntelaar skrev:
JoXter skrev:

AUDIO-OUT har jag på tv´n och förstärkaren har en massa ingångar så det tror jag absolut. smile

något som väl är ganska onödigt med tanke på att xboxen har HDMI? syftet med den förstärkaren du har är att du ska kunna koppla BD-spelare, xbox, dator etc till förstärkaren direkt via HDMI och sedan skicka hela skiten med ljud och allt till tv:n via EN kabel, vill du ha ljud från tv till förstärkare så får du dra en separat kabel för det från TV till stärkare via en egen kanal med hjälp av antingen digital RCA eller optisk kabel, det andra alternativet är analog RCA till RCA alt 3,5mm stereo till RCA, notera dock att analog RCA / 3,5mm enbart funkar i stereo dvs inget surround.

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

DLS
1 147 Inlägg
10 mars 2011
Trådstartare
TS_quattro skrev:
huntelaar skrev:
JoXter skrev:

något som väl är ganska onödigt med tanke på att xboxen har HDMI? syftet med den förstärkaren du har är att du ska kunna koppla BD-spelare, xbox, dator etc till förstärkaren direkt via HDMI och sedan skicka hela skiten med ljud och allt till tv:n via EN kabel, vill du ha ljud från tv till förstärkare så får du dra en separat kabel för det från TV till stärkare via en egen kanal med hjälp av antingen digital RCA eller optisk kabel, det andra alternativet är analog RCA till RCA alt 3,5mm stereo till RCA, notera dock att analog RCA / 3,5mm enbart funkar i stereo dvs inget surround.

Ja det låter ju klart smidigast. Nu kör jag bara stereo så att på den fronten är det lungt. Musiken har jag fått in, det enda kravet jag har nu är bara att få över tv-ljudet till förstärkaren och då vet jag hur jag ska göra. Filmer spelar jag upp från datorn och får då ljudet ut i högtalarna. Bilden går från hdmi i datorn till tv´n.

Sök