Möjligt att jag tar busskörkort som 18 åring?

DanSaab
23 februari 2011 · 36 Inlägg

Som rubriken lyder, är det möjligt att man tar busskörkort när man är 18 år men vad är förutsättningarna då? Tänker på denna ändrade lag med sänkt ålder.

Hur är det med teorin för bussbehörigheten?

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
23 februari 2011 · 5 650 Inlägg

den där lagen har vell inte kommit igenom än iaf så de är vell den vanliga gränsen 21 fortfarande?
men att den ska ändras tills 18 tids nog

teorin är precis den samma som till lastbil sen är de funktions beskrivningen på uppkörningen sen dom där 280 timmarna YKB innan man äns får köra i yrkes trafik är man över 23 så är de 140 timmar

så de är inte bara ta körkorten och jobba längre

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Slash Saabifierad
24 februari 2011 · 2 026 Inlägg

Vad jag har förstått ska detta gälla enbart folk som börjar/går på fordonsprogrammet och väljer en specifik inrikning som buss-, taxi- eller lastbilschaufför. Rätta mig gärna om jag har fel.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Brådhis * Voff voff *
24 februari 2011 · 10 296 Inlägg

Slash skrev:
Vad jag har förstått ska detta gälla enbart folk som börjar/går på fordonsprogrammet och väljer en specifik inrikning som buss-, taxi- eller lastbilschaufför. Rätta mig gärna om jag har fel.

Precis! Endast folk som går gymnasial utbildning för detta kan använda sig av lagändringen OM den går igenom! Men så vitt jag vet gäller ändringen endast behörigheten D (buss)!

C kan man ju redan idag ta som 18-åring och taxi ska så vitt jag vet inte ändras utan fortfarande vara 21 år på!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
DanSaab
24 februari 2011 · 36 Inlägg

Brådhis skrev:

Slash skrev:
Vad jag har förstått ska detta gälla enbart folk som börjar/går på fordonsprogrammet och väljer en specifik inrikning som buss-, taxi- eller lastbilschaufför. Rätta mig gärna om jag har fel.

Precis! Endast folk som går gymnasial utbildning för detta kan använda sig av lagändringen OM den går igenom! Men så vitt jag vet gäller ändringen endast behörigheten D (buss)!

C kan man ju redan idag ta som 18-åring och taxi ska så vitt jag vet inte ändras utan fortfarande vara 21 år på!

//Brådhis

Jag har C kort nu men när jag slutat sista året på gymnasiet, kan man gå på gymnasiet igen för att sedan börja med buss big_smile kort ?

Germax
24 februari 2011 · 12 086 Inlägg

Du får bara gå gymnasieutbildning en gång.

DanSaab
14 mars 2011 · 36 Inlägg

JapMax skrev:
Du får bara gå gymnasieutbildning en gång.

Fan också mad Så jag måste vänta tills jag blir 20-21 år?!?!

jimmzzan
14 mars 2011 · 1 168 Inlägg

martinn skrev:

JapMax skrev:
Du får bara gå gymnasieutbildning en gång.

Njäe? finns ju folk som hoppar av och rullar tummarna i något år för att senare hoppa på igen och göra det klart.. man har väll på sig tills året man blir 19 eller 20?  nån av dom har jag för mig! vet iaf att det finns folk som har hoppat av och senare hoppat på igen.. smile

om man hoppar av har man väl knappast gått igenom en gymnasieutbildning? roll

martinn
14 mars 2011 · 2 624 Inlägg

jimmzzan skrev:

martinn skrev:

JapMax skrev:
Du får bara gå gymnasieutbildning en gång.

Njäe? finns ju folk som hoppar av och rullar tummarna i något år för att senare hoppa på igen och göra det klart.. man har väll på sig tills året man blir 19 eller 20?  nån av dom har jag för mig! vet iaf att det finns folk som har hoppat av och senare hoppat på igen.. smile

om man hoppar av har man väl knappast gått igenom en gymnasieutbildning? roll

Jo? vet ialafall att det finns sånna som har gått i typ 1 år och känner sen att fuck this..  så dom hoppar och rullar tummarna ett tag för att senare försöka igen.. smile

Volvo S60 2,5T Summum "S60n" (2005)
jimmzzan
14 mars 2011 · 1 168 Inlägg

martinn skrev:

jimmzzan skrev:

martinn skrev:

Njäe? finns ju folk som hoppar av och rullar tummarna i något år för att senare hoppa på igen och göra det klart.. man har väll på sig tills året man blir 19 eller 20?  nån av dom har jag för mig! vet iaf att det finns folk som har hoppat av och senare hoppat på igen.. smile

om man hoppar av har man väl knappast gått igenom en gymnasieutbildning? roll

Jo? vet ialafall att det finns sånna som har gått i typ 1 år och känner sen att fuck this..  så dom hoppar och rullar tummarna ett tag för att senare försöka igen.. smile

Om du hoppar av skolan, när du går i 2an. då har du knappast slutfört dina kurser..........roll:

Du kan byta linje osv om det finns platser men du kan inte gå en linje, hoppa av. rulla tummarna och sedan hoppa in i en termin när du känner för det. du kan påbörja om kursen igen vid nästa terminstart men då är du fortfarande inte längre fram än dina nya klasskamrater är.

martinn
14 mars 2011 · 2 624 Inlägg

Ja det jag menar att börja om.. inte kan man hoppa in som man vill tongue det förstår jag också wink

Volvo S60 2,5T Summum "S60n" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang