2726
Sök

Fråga angående semester och semesterersättning?!?

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
Hejsan.

Jag och pappa är oense om hur det är med semester och semesterersättning.

Som i min sits då så har jag varit anställd sedan i otkober (provanställning). Jag blir fast anställd i april.
Tills sista april har jag jobbat ihop 13 betalda semesterdagar, hur blir det om jag tar ut 20 dagar nu i sommar (4 veckor)?

Får jag lön + semesterersättnig i 13 dagar och vanlig lön resterande 7 dagarna, eller blir jag utan lön helt de sista dagarna?
Pappa har jobba så länge så han minns inte och jag har nyss börjat jobba så schysst om någon kan förklara lite smile

Mvh Daniel

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
jorgen72 skrev:
Semesterersättningen är istället för lön dom 4 veckorna du har semester så du får ersättning i 13 dagar o blir utan i 7

semesterersättningen är väl vanliga lönen + ca 13%. det är väl vanlig lön plus de då ca 13% man får när man har betald semester? eller är jag helt fel då? iomed att du är ju anställd 12 mån om året, då borde man ju få vanliga lönen alla månader, plus semester ersättning då?
Senast redigerat av tal0n (14 mars 2011)

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
jag är inte heller säker men jag har fått för mig att ersättningen är ca 13% på bruttolönen, rätt till 25 dagar har jag så länge jag börjat jobba innan 1 april. men som sagt nu har jag jobbat ihop 13 dagar, hoppas jag inte blir utan lön helt sista veckan, men får ta och ringa till facket i morgon och se hur det är :S.

1 801 Inlägg
14 mars 2011
Väldigt jobbigt allt sånt där. Jag sitter i precis samma sits som du och är lite osäker.
Du kan däremot söka typ "förtidssemesterbetalning" eller något sånt så du får lön för alla dagar och inte blir "tjänstledig" under dom dagarna som du inte har.

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
15 mars 2011
jorgen72 skrev:
tal0n skrev:
jag är inte heller säker men jag har fått för mig att ersättningen är ca 13% på bruttolönen, rätt till 25 dagar har jag så länge jag börjat jobba innan 1 april. men som sagt nu har jag jobbat ihop 13 dagar, hoppas jag inte blir utan lön helt sista veckan, men får ta och ringa till facket i morgon och se hur det är :S.

Du blir helt klart utan lön den sista veckan det är bara själva uträkningen av hur mycke du kommer få dom första 13 dagarna som jag är osäker på

Det beror på kollektivavtal och arbetsgivare. Jag började min anställning med 4 veckors betald semester en gång. Dock hade jag fått återbetala den lönen om jag sagt upp mig det året.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
15 mars 2011
Om du har ett LO avtal så har du rätt till 13 dagar betald semester och resten blir obetald. Du får inte "vanlig lön" för att du är hemma på semester, du får ersättning motsvarande vad du sparat ihop till (2 dagar betald semester per arbetad månad från 1:e april till 31:e mars) har du bara arbetat dryga 6 månader under innevarande år så får du bara 13 dagar under nästa år. Dock så finns lokala avtal som ger dig full semester redan första året vilken du inte behöver räkna av från din slutlön då du säger upp dig om du (i de flesta fall) innehar anställningen i mer än 5 år. Detta gäller dock oftast tjänstemän och inte kollektivare...

Edit: Enklare än att kasta in en fråga på ett bilforum vore väl att fråga fackombudet på din arbetsplats? Det är sånt som de ska kunna svara på och de om några vet ju vad just det företag där du jobbar har för lokala avtal?
Senast redigerat av TS_quattro (15 mars 2011)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Sök