3606
Sök

Sant att man få ha hur många passagerare man vill i personbil?

stahre
14 mars 2011
Trådstartare
Hej. Hörde av någon att man inte begår något brott om man har fler passagerare än vad det finns platser i en bil? bara dom som inte har bälte som får böter om man blir stoppad, om dom är över 18 då.. an detta verkligen stämma?

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
14 mars 2011
Du får ha så många som det står på regpappret.

stahre
14 mars 2011
Trådstartare
visst fan är det så! jag sa det jag med men hon sa tvärtom

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
14 mars 2011
jag var med för några år sedan då jag åkte lastbilsreggad 240 diesel. var ju besiktad med galler osv för 1 passagerare, vi vart stoppad full bil, 4 passagerare, han åkte ej dit på det. polisen slog i böcker och ringde och kollade men nej, han fick ej böter eller några komplikationer för det. dock så är det böter på de som sitter o bältad.

Muttley
14 mars 2011
Trådstartare
Sen är de så att passagerare under 15 år ryker förare på. Passagerare över 15 år tar egna böter.

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
14 mars 2011
tkd_rille skrev:
Sen är de så att passagerare under 15 år ryker förare på. Passagerare över 15 år tar egna böter.

precis.

1 801 Inlägg
14 mars 2011
stahre skrev:

roll

Nej men om vi ska vara lite så seriösa så är det regpappret som gäller. Hade också en kvinnlig bekant som sa att man får ha hur många som helst bara alla har bälte.

Har för mig att du som förare till och med kan bli av med kortet om du blir stoppad och det är fler passagerare än det får vara.

Du kan ju tänka dig vilket liv det skulle bli om ni krockade.

"Polo med 20 pers i krockade med lastbil! men alla hade bälte!" hmmm

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
14 mars 2011
BlauMes skrev:
stahre skrev:

roll

Nej men om vi ska vara lite så seriösa så är det regpappret som gäller. Hade också en kvinnlig bekant som sa att man får ha hur många som helst bara alla har bälte.

Har för mig att du som förare till och med kan bli av med kortet om du blir stoppad och det är fler passagerare än det får vara.

Även om du var oseriös i vissa delar av  inlägget ovan, så får ju en personbil högst vara registrerad för 8 personer så det spelar ju ingen roll hur många bälten du har. Så vida du inte har skiten reggad som buss om detta nu ens går. Men det är en annan tråd.
Senast redigerat av Driftkungen (14 mars 2011)

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

1 801 Inlägg
14 mars 2011
Driftkungen skrev:
BlauMes skrev:
stahre skrev:

roll

Även om du var oseriös i vissa delar av  inlägget ovan, så får ju en personbil högst vara registrerad för 8 personer så det spelar ju ingen roll hur många bälten du har. Så vida du inte har skiten reggad som buss om detta nu ens går. Men det är en annan tråd.

Självklart
Men som sagt. som i de flesta bilar står det 4 passagerare. Då är det det som gäller!

Seg bôvel
322 Inlägg
14 mars 2011
Vad jag vet fick man ha det tidigare, förutsatt att alla bälten i bilen användes.
Den möjligheten togs dock bort för närmare 10 år sedan.
Numera får du endast ha det antal passagerare som står i registreringsbeviset.

DLS
1 147 Inlägg
15 mars 2011
Vi som tog körtkort de senaste 2-3 åren har haft denna frågan på uppskrivningen och det finns bl.a att välja på att 1. Enligt registreringsbeviset eller 2. Så många bälten bilen har. Rätt var dock ettan vilket känns logiskt.

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
15 mars 2011
DuelBall skrev:
Vad jag vet fick man ha det tidigare, förutsatt att alla bälten i bilen användes.

Det var 3 år sedan vi åkte "dit" och dom inte kunde gå oss några böter, då fanns det inget som sade att man inte fick vara fler än i beviset iaf smile

3 354 Inlägg
15 mars 2011
sen får du inte ha mer än 8 passagerare på B-kort. OM bilen har godkända platser för 8 passagerare
http://www.trafikvett.nu/fragor_svar.htm#passagerare
Senast redigerat av Seth (15 mars 2011)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Saabifierad
2 031 Inlägg
15 mars 2011
tal0n skrev:
DuelBall skrev:

Det var 3 år sedan vi åkte "dit" och dom inte kunde gå oss några böter, då fanns det inget som sade att man inte fick vara fler än i beviset iaf smile

Detta låter som "kompissnack" i stil med: "Hade tagit ett par öl och körde min bil och snuten stoppade oss, jag blåste 0,5 men jag fick åka ändå för polisen tyckte inte jag körde tokigt, däremot fick polarn böter för han sa polissnubbe till en kvinnlig polis" wink

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Sök