KG004 kamaxel eller V kam?

martinsson91 skåne
20 mars 2011 · 88 Inlägg

som rubriken lyder är inte så jätte insatt i kammar och göra så nu undrar jag vilken kam hade passat bäst i min turbo konverterade 740gl? tacksam för svar mvh! wink

vissa faller för grupptryck men jag faller för laddtryck!
Mack Forum- och sitemoderator
20 mars 2011 · 26 134 Inlägg

Vad vill du ha för karaktär på motorn?
Vad har du gjort med motorn för övrigt?

Lite mer information skadar inte.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
martinsson91 skåne
20 mars 2011 · 88 Inlägg

har 531 topp och V kam just nu  motorn e lite kompsänkt  med dom grova stakarna.  vill ha bra bra drag  genom hela registret  är tanken wink

vissa faller för grupptryck men jag faller för laddtryck!
Mack Forum- och sitemoderator
20 mars 2011 · 26 134 Inlägg

Om man "söker" lite grand, så finner man att kammarna ser ut så här, jämfört med varandra:

V:       Lyftin:   11,37
KG004 Lyftin:   11.95               Står även:   "bra gatkam, motsvarar Volvos K-profil"   

Alltså: KG-kammen lyfter mer, men det är inte med mycket. Märkbart ens?

På samma sida står det även detta, som låter vettigare:

KG2T - TURBO kamaxel för turbobruk Ökar dragvilligheten på låga varv - vilket märks framförallt vid stadskörning. Ger även bättre dragvillighet på mellanregistret. Går att varva längre

Senast redigerat av AirOne (20 mars 2011)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
martinsson91 skåne
20 mars 2011 · 88 Inlägg

jo men jag har bara hört negativa saker om KG2T - TURBO  kammen dom säger att K kammen är bra till turbo med smile  om jag inte har fått det om bakfoten smile

vissa faller för grupptryck men jag faller för laddtryck!
Mack Forum- och sitemoderator
20 mars 2011 · 26 134 Inlägg

martinsson91 skrev:
jo men jag har bara hört negativa saker om KG2T - TURBO  kammen dom säger att K kammen är bra till turbo med smile  om jag inte har fått det om bakfoten smile

Vissa säger att K-kammen är bra, andra säger den är dålig.
Är nog ganska personligt det där.

Edit: K-kammen är dock ganska slö på botten, så V-kammen är nog kanske att föredra.

Senast redigerat av AirOne (20 mars 2011)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
martinsson91 skåne
20 mars 2011 · 88 Inlägg

okej wink någon annan som har en bra kam att föreslå? wink

vissa faller för grupptryck men jag faller för laddtryck!
ExtremeBoost
20 mars 2011 · 312 Inlägg
Volvo 940 Turbo Plus "940 Turbo SFRO" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang