Orkar ATVn dra min vagn?

Eightball
20 mars 2011 · 109 Inlägg

Driver en korv kiosk som rullar 50m fram o tillbaka varje dag.
Och ska nu införskaffa mig en ATV att dra den med.
Hade tänk mig en 250cc men orkar den verkligen dra den?
Plan väg + 2m minimal uppförsbacke.
Vagnen väger högt räknat 2 ton med all utrustning.
Och eftersom den ska dra vagnen ca 50m och inget mer så behövs inget  "700cc monster"

Va tror ni?

Mazda Mx-5 (1999)
Martin 9-3 Fisketokig
20 mars 2011 · 2 997 Inlägg

Beror nog mindre på kubiken och mer på växellåda och drivlina.

Kan dra en jämförelse till våran Honda från -90. Det är en TRX på endast 300cc (286 egentligen)
Den har en manuell 5 växlad låda och tåls verkligen att dra tungt med utan att fara illa.
Minns en gång vi körde potatis på en släpvagn, den vägde bra mycket över ett ton, skulle gissa på 1300-1400kg allt som allt. När jag kom ut på asfalten och drog på så ville den upp på bakhjulen, det gick inte snabbt men den är grymt seg som aldrig ger upp.

Samtidigt har vi en Polaris 500cc som är nästan dubbelt så tung och dubbla effekten. Den är med remdriven/variator och har låg/hög. Den tål absolut inte samma dragning i låg hastighet. Det är våran 300cc som får ta alla tunga jobb. Aldrig hittills har den gjort oss besvikna, dragförmågan finns där, har den fäste så kommer den framåt så enkelt är det.
Visst hade effekten kunnat vara bättre men det är bara att växla ner och köra.

Sen skulle jag nog aldrig våga utsätta en billig kopia med att dra tungt. Drivlinan skulle nog inte hålla.
Har sett smågrabbar med billiga 250cc som böjt axlar efter att hoppat lätt över dikeskanten mm.
Den bakaxeln skulle nog gå av för halva din tänkta dragvikt om man utsätter den för det momentet.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Bjare
20 mars 2011 · 945 Inlägg

Enkelt svar, Ja. smile

Jag kör en 200cc 5vxl manuell fyrhjuling.
Har haft samma modell tidigare men med 250cc och 300cc.

Hade halvautomat tidigare men lär man sig bara att koppla rätt så funkar manuell.
Min är alltså manuell. Kör 6mil uppåt till Båstad och prova min så kan du välja sen. smile


Det värsta du kan göra är att falla för skitsnack om dåliga märken osv.
Hänger på ändamålet och tidigare användningsområden samt underhåll.

Jag brukar dra stora stockar upp från skogen. Vedvagnar fulla med staplad ved.
Husvagnar, släpvagnar, bogserade en personbil förra veckan faktiskt.
Sen är fråga nr.2 hur lagligt det är men så lyder inte din frågeställning. smile

För ditt ändamål så finns det perfekta exemplar som erbjuder lite skojkörning för runt 15.000:-

Volkswagen Passat 1.8t "Höghus-edition" (2000)
Eightball
20 mars 2011 · 109 Inlägg

Tack så hemskt mycket för era svar smile
Blir nog att kränga en ATV runt 200-300cc.
Kollat rundor lite och dom ligger betydligt mindre i pris än om man jämför dom grövre.
Och runt 15 papp tycker jag låter vettigt med tanke på att det ANTAGLIGEN blir liiiiiite mer än bara "jobbkörning" :p
Sen har ni båda övertygande bevis på dom orkar dra rätt mycket smile
Inte omöjligt att det dyker upp nån ny fråga så småningom när jag kollat närmare.
Och vid köp skriver jag självklart vad det blev.
Tack igen
Mvh "Korvagubben"

Mazda Mx-5 (1999)
Slash Saabifierad
20 mars 2011 · 2 026 Inlägg

Låter lite riskabelt att en 400 kilos ATV ska dra en vagn på 2 ton hmm Låter inte heller okej om du inte har BE-körkort (förutsatt att ATV:n är B-reggad).

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Martin 9-3 Fisketokig
20 mars 2011 · 2 997 Inlägg

Slash skrev:
Låter lite riskabelt att en 400 kilos ATV ska dra en vagn på 2 ton hmm Låter inte heller okej om du inte har BE-körkort (förutsatt att ATV:n är B-reggad).

400KG??

Min Can-am 800 XXC ligger på 300Kg.

En enklare 250cc väger nog 200Kg inkl förare wink

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Bjare
20 mars 2011 · 945 Inlägg

Slash skrev:
Låter lite riskabelt att en 400 kilos ATV ska dra en vagn på 2 ton hmm Låter inte heller okej om du inte har BE-körkort (förutsatt att ATV:n är B-reggad).

Så du menar att det är lugnt om han har BE-körkort? lol
Du får inte dra släpvagnar efter en fyrhjuling _LAGLIGT_ oavsett.

Finns drygt 5st av 50st möjliga som är godkända och då är det typ trädgårdsvagnar som gäller. wink
Men dragkula finns på de flesta och sen är det bara att köra, frågan gällde inte lagen. big_smile

Min ATV väger in på 260kg. Nackdel: Last på 1.5ton och grusväg....

Volkswagen Passat 1.8t "Höghus-edition" (2000)
dansken_1983 2 fast 4 swedish roads
20 mars 2011 · 150 Inlägg

Eightball skrev:
Driver en korv kiosk som rullar 50m fram o tillbaka varje dag.
Och ska nu införskaffa mig en ATV att dra den med.
Hade tänk mig en 250cc men orkar den verkligen dra den?
Plan väg + 2m minimal uppförsbacke.
Vagnen väger högt räknat 2 ton med all utrustning.
Och eftersom den ska dra vagnen ca 50m och inget mer så behövs inget  "700cc monster"

Va tror ni?

50 M varför sån kort bit och varför`?

Nas ne dogonyat
Skoda Octavia vRS "Hannah" (2008)
Eightball
21 mars 2011 · 109 Inlägg

dansken_1983 skrev:

Eightball skrev:
Driver en korv kiosk som rullar 50m fram o tillbaka varje dag.
Och ska nu införskaffa mig en ATV att dra den med.
Hade tänk mig en 250cc men orkar den verkligen dra den?
Plan väg + 2m minimal uppförsbacke.
Vagnen väger högt räknat 2 ton med all utrustning.
Och eftersom den ska dra vagnen ca 50m och inget mer så behövs inget  "700cc monster"

Va tror ni?

50 M varför sån kort bit och varför`?

Har mitt lager där jag förvarar vagnen under natten, 50 m ifrån min försäljningsplats smile

Mazda Mx-5 (1999)
Eightball
21 mars 2011 · 109 Inlägg

Om jag ska köra lagligt eller inte vill jag inte diskutera här smile

Men har en liten fundering:
Vagnen min är ett "efterfordon" tror jag det heter.
Den är alltså inte registrerad med regskylt m.m
Den har däremot en LGF skylt

Om jag då skaffar mig en ATV som är vägregistrerad och får köras med B-kort
Låt oss säga en 250cc
Blir det lagligt med tanke på dom 2 ton jag drar eller det bros på ATVn och vad DEN får dra?

Senast redigerat av Eightball (21 mars 2011)

Mazda Mx-5 (1999)
Martin 9-3 Fisketokig
21 mars 2011 · 2 997 Inlägg

Ska bli intressant om någon har fakta i detta.

Kollar man upp lite snabbt på några hjulingar vägreggade som terrängreggade hos transportstyrelsen så står det tomt i fälten vad gäller tillåtna vikter trots att de är inregistrerade med dragkula.

Går ju en hel del vägreggade på 700-800cc med tillhörande vedvagnar+kran här som är bra stora.
Skulle vara kul att veta hur det går i en ev poliskontroll när det inte ens finns uppgifter på dragvikter.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Bjare
21 mars 2011 · 945 Inlägg

Enligt informationen jag fått från leverantörer av olika fyrhjulingar så lyder svaret som jag skrev tidigare.
Alltså det är mindre än hälften av alla fyrhjulingar som är reggade med dragkrok.
Visst, det sitter en sådan på nästan alla men den är fortfarande inte laglig.

Personer som försökt har inte lyckats att efter-regga, men leverantörer har lyckats.

Även om du hittar en ATV som är reggad för att dra en släpvagn så räknas knappast en sådan bod som du har in i den beskrivningen. Vagnen väger för mycket, vagnen är för bred, vagnen är för lång, lutningen blir fel då den lutar fram när du krokar på den osv..

Så ni alla som tycker det är tufft med en fyrkraffsare som drar en vedvagn med kran i skogen-
Det är tufft! Men fortfarande olagligt. big_smile big_smile

Volkswagen Passat 1.8t "Höghus-edition" (2000)
Eightball
21 mars 2011 · 109 Inlägg

Där ser man.

Tack igen då smile

Mazda Mx-5 (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang