2593
Sök

IPod Touch 4g. Trasig?

Meldem
4 137 Inlägg
20 mars 2011
Trådstartare
Hej. har en iPod Touch 4G.

Märkte för några dagar sen att när jag surfade via Safari (en webbläsare på ipoden) och när jag skulle skapa en ny sida, så när jag tröck på "ny sida" så blev det liksom små lila/grå streck (detta var innan jag uppgraderade programvaran till 4.3).
Sen det som hände precis nyss var att jag slog på Wi-Fi och skulle ladda ner några appar. Men då lade jag märkte till att "Signal Ikonen" i vänstra hörnet var ja.. "täckt" men grå och lila pixlar. En liten fyrkantig ruta över själva ikonen. Man såg fortfarande ikonen lite, men aa..

Då undrar jag om detta är programvaran det är fel på, eller om det är skärmen som är paj? Upgraderade nyss till IoS 4.3.
Vad kan detta vara?

Undrar också om jag återställer den helt, om jag måste köpa nya appar? Eller går det gå in via Itunes eller nåt och lägga över dom? Eftersom itunes säkerhetskopierar över apparna på nåt sätt?

Är VÄDLIGT tacksam för svar, ska nämligen till Gran Canaria om 6dagar, och hade tänkt att ta äckligt många kort. Vill helst ha en helt fungerande apparat då tongue

551 Inlägg
20 mars 2011
Tycker att du ska prova att återställa den. när du gör det behöver du inte köpa nya appar, de finns kvar i itunes. du måste bara se till att du lagt över dem.
När du har startat i tunes med ipoden i så trycker du på Arkiv --> överför inköp från Ipod/Iphone. klart! då kan du vara säker på att alla appar du har på ipoden kommer finnas i datorn. när du är klar med återställningen så synkar du bara.
En fråga bara, har du jailbreakat den? i sånna fall kan sådana här fel inträffa. det borde lösa sig med återställning

Haters gonna hate.

Meldem
4 137 Inlägg
20 mars 2011
Trådstartare
p12 skrev:
Tycker att du ska prova att återställa den. när du gör det behöver du inte köpa nya appar, de finns kvar i itunes. du måste bara se till att du lagt över dem.
När du har startat i tunes med ipoden i så trycker du på Arkiv --> överför inköp från Ipod/Iphone. klart! då kan du vara säker på att alla appar du har på ipoden kommer finnas i datorn. när du är klar med återställningen så synkar du bara.
En fråga bara, har du jailbreakat den? i sånna fall kan sådana här fel inträffa. det borde lösa sig med återställning

Tack !
Nej. Jag har tänkt att jailbreaka den, men nja. För riskabelt tongue

551 Inlägg
20 mars 2011
Har jailbreakat min iphone, det funkade finfint. Men skulle det krångla så löser sig alltid en återställning. Funkar det inte så provar man en annan dator. Kan vara det problemet oxå smile

Haters gonna hate.

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
20 mars 2011
Ta en printscreen (hemknappen + på/av-knappen) och titta efter om strecken finns med även där.

Gör de inte det så är skärmen kass.

551 Inlägg
21 mars 2011
hur gick det?

Haters gonna hate.

Meldem
4 137 Inlägg
22 mars 2011
Trådstartare
p12 skrev:
hur gick det?

Tänkte återställa den nu. Ska bara googla hur man sparar alla appar osv. smile

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
22 mars 2011
TouchOfRed skrev:
p12 skrev:
hur gick det?

Synka den med iTunes så är det klart. smile

Meldem
4 137 Inlägg
22 mars 2011
Trådstartare
Bebben skrev:
TouchOfRed skrev:
p12 skrev:
hur gick det?

Den håller på och återställer precis nu.
Förresten, hur menade du att om strecken INTE finns på det jag printscreenade. Hur kan skärmen vara paj då? tongue

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
22 mars 2011
TouchOfRed skrev:
Bebben skrev:
TouchOfRed skrev:

Förresten, hur menade du att om strecken INTE finns på det jag printscreenade. Hur kan skärmen vara paj då? tongue

Om du tar en printscreen så tar den ett "foto" av vad grafikkretsen skickar till skärmen. Hade strecken funnits med på den bilden så hade din grafikkrets varit kass.

Eftersom strecken INTE fanns med på din bild, så funkar grafikkretsen som den ska men skärmen är kass eftersom den inte visar alla pixlar som de ska vara.

Skärmen kan ha blivit fuktskadad, stötskadad eller kanske blivit utsatt för högt tryck (tex. om du haft den i bakfickan och satt dig ner) osv osv.

Meldem
4 137 Inlägg
22 mars 2011
Trådstartare
Bebben skrev:
TouchOfRed skrev:
Bebben skrev:

Om du tar en printscreen så tar den ett "foto" av vad grafikkretsen skickar till skärmen. Hade strecken funnits med på den bilden så hade din grafikkrets varit kass.

Eftersom strecken INTE fanns med på din bild, så funkar grafikkretsen som den ska men skärmen är kass eftersom den inte visar alla pixlar som de ska vara.

Skärmen kan ha blivit fuktskadad, stötskadad eller kanske blivit utsatt för högt tryck (tex. om du haft den i bakfickan och satt dig ner) osv osv.

Okej jag förstår. Men jag har inte tid att lämna in den till Media Markt eftersom jag ska utomlands om 3 dagar. Och jag vill ha med iPoden och ta kort osv.
Men borde jag lämna in den? Och vad ska jag säga isf? Kan ju knappast säga, "skärmen är trasig, men man ser bara det ibland" ?

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
22 mars 2011
TouchOfRed skrev:
Bebben skrev:
TouchOfRed skrev:

Okej jag förstår. Men jag har inte tid att lämna in den till Media Markt eftersom jag ska utomlands om 3 dagar. Och jag vill ha med iPoden och ta kort osv.
Men borde jag lämna in den? Och vad ska jag säga isf? Kan ju knappast säga, "skärmen är trasig, men man ser bara det ibland" ?

Jo, visst kan du säga det.
Dock är det ju bättre om personalen som tar emot varan ser felet så han/hon kan skriva det i serviceanmälan. smile

Meldem
4 137 Inlägg
22 mars 2011
Trådstartare
Bebben skrev:
TouchOfRed skrev:
Bebben skrev:

Jo, visst kan du säga det.
Dock är det ju bättre om personalen som tar emot varan ser felet så han/hon kan skriva det i serviceanmälan. smile

Okej. Men om dom vägrar laga den för att det blivit utsatt för tryck,fuktskada eller det du sa?.
Det är helt omöjligt att det blivit nån av dom skadorna du sa. Jag har behandlat denna manick med hjärtat kan man säga ^^ Har tom skydd innanför skalet som skyddar den. För att det inte ska bli slitningsskador på manicken, för skalet har ett ojämnt mönster på baksidan tongue

Sök