TT-Avant skrev:
Sandegren skrev:
michieff skrev:
Kolla på (mini)ANL-säkringar då dessa är att rekommendera före AGU. Smartast är att köpa ett säkringsblock, det jag länkade kostar 399 kr men är värt varenda krona. Du köper två 80A-säkringar och sätter på varje säkringspost och har då en säker uppdelning av 50kvmmaren.
Edit: Detta exemplet funkar för säkringsblocket jag länkade som delar upp i 2 st 20kvmm.
okej, tack för svar! Ja det låter bra. Men jag funderar på en sak, hittade en delningsdosa som delar upp en 50mm2 till två till 50mm2. Går det inte att använda en sådan, sen att avsäkra varje kabel för sig där också?
MVH
Dett skulle funka kalas och om du plittar din 50mm2 kabel till två 50mm2 kablar så behöver du inte göra någon avsäkring, då du behåller samma storlek på kabeln.
Att använda samma storlek på plus och minus in i steget stämmer väl inte helt. tex. man har 20mm2 pluskabel 5.5meter ifrån steget, men en jordkabel har man,låt oss säga 20cm, varför måste då jorkabeln vara lika tjock som plus?
Är det inte spänningsfallet man försöker att motarbeta, genom att då öka kabelns tjocklek, då längden ökas. Ska man då rimligen inte göra samma sak med jord, som även den påverkas av längden på kabeln.
En annan syn på saken:
Varför kör inte alla med 50mm2 eller ännu större framifrån?
Jo dels för att den kostar mycket mer och dels för att en grövre kabel är jobbigare att dra och dölja.
Nackdelen med att använda tunnare kabel är spänningsfallet.
Att det blir en del spänningsfall på pluskabeln är ju mer eller mindre oundvikligt.
Däremot när man jordar stegen brukar man inte använda alls lika lång kabel, då försvinner ju en stor del av kostnadsproblemet eftersom det skilljer ett par tior mellan o jorda med 20mm2 eller 50mm2. Dessutom ska man inte dra den igenom hela bilen heller och slipper alltså det problemet med.
Även om spänningsfallet inte blir särskillt stort om man skulle ha tunn kabel till jorden så skadar det ju inte att lägga dom där extra kronorna så man är helt säker på att jorden sköter sin del och lämnar spänningsfallsproblemet till pluskabeln om du fattar vad jag menar?

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"