4787
Sök

"Dela" upp en 50mm2 strömkabel till 2 slutsteg.

21 761 Inlägg
23 mars 2011
#41
Det sätt jag föreslår kan vara en fördel om stegen inte har så grova kabelanslutningar, GAS-steget har ju inte såna grova anslutningar. smile

309 Inlägg
23 mars 2011
Trådstartare
#42
Drönirettab skrev:
Det sätt jag föreslår kan vara en fördel om stegen inte har så grova kabelanslutningar, GAS-steget har ju inte såna grova anslutningar. smile

Ja det är sant det smile blir nog att köra på det om jag hittar något passande block på blekingebilradio.


6 851 Inlägg
23 mars 2011
#43
Sandegren skrev:
michieff skrev:
Sandegren skrev:

tacktack har kollat där smile Men hittar bara 80A säkring där sad

Kolla på (mini)ANL-säkringar då dessa är att rekommendera före AGU. Smartast är att köpa ett säkringsblock, det jag länkade kostar 399 kr men är värt varenda krona. Du köper två 80A-säkringar och sätter på varje säkringspost och har då en säker uppdelning av 50kvmmaren.

Edit: Detta exemplet funkar för säkringsblocket jag länkade som delar upp i 2 st 20kvmm.

okej, tack för svar! Ja det låter bra. Men jag funderar på en sak, hittade en delningsdosa som delar upp en 50mm2 till två till 50mm2. Går det inte att använda en sådan, sen att avsäkra varje kabel för sig där också?
MVH

Dett skulle funka kalas och om du plittar din 50mm2 kabel till två 50mm2 kablar så behöver du inte göra någon avsäkring, då du behåller samma storlek på kabeln.

Att använda samma storlek på plus och minus in i steget stämmer väl inte helt. tex. man har 20mm2 pluskabel 5.5meter ifrån steget, men en jordkabel har man,låt oss säga 20cm, varför måste då jorkabeln vara lika tjock som plus?
Är det inte spänningsfallet man försöker att motarbeta, genom att då öka kabelns tjocklek, då längden ökas. Ska man då rimligen inte göra samma sak med jord, som även den påverkas av längden på kabeln.


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 mars 2011
#44
Vist är det så att man motverkar spänningsfall genom grövre eller kortare kabel, men man får inte glömma att en kabel dessutom bara tål en viss ström. Om man då har ett steg avsäkrat till 100A och 20mm2 pluskabel så vore det dumt att inte köra 20mm2 även till jorden, fast den kabeln är kortare än plusen.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

3 466 Inlägg
24 mars 2011
#45
TT-Avant skrev:
Sandegren skrev:
michieff skrev:

Kolla på (mini)ANL-säkringar då dessa är att rekommendera före AGU. Smartast är att köpa ett säkringsblock, det jag länkade kostar 399 kr men är värt varenda krona. Du köper två 80A-säkringar och sätter på varje säkringspost och har då en säker uppdelning av 50kvmmaren.

Edit: Detta exemplet funkar för säkringsblocket jag länkade som delar upp i 2 st 20kvmm.

okej, tack för svar! Ja det låter bra. Men jag funderar på en sak, hittade en delningsdosa som delar upp en 50mm2 till två till 50mm2. Går det inte att använda en sådan, sen att avsäkra varje kabel för sig där också?
MVH

Dett skulle funka kalas och om du plittar din 50mm2 kabel till två 50mm2 kablar så behöver du inte göra någon avsäkring, då du behåller samma storlek på kabeln.

Att använda samma storlek på plus och minus in i steget stämmer väl inte helt. tex. man har 20mm2 pluskabel 5.5meter ifrån steget, men en jordkabel har man,låt oss säga 20cm, varför måste då jorkabeln vara lika tjock som plus?
Är det inte spänningsfallet man försöker att motarbeta, genom att då öka kabelns tjocklek, då längden ökas. Ska man då rimligen inte göra samma sak med jord, som även den påverkas av längden på kabeln.

En annan syn på saken:
Varför kör inte alla med 50mm2 eller ännu större framifrån?
Jo dels för att den kostar mycket mer och dels för att en grövre kabel är jobbigare att dra och dölja.
Nackdelen med att använda tunnare kabel är spänningsfallet.
Att det blir en del spänningsfall på pluskabeln är ju mer eller mindre oundvikligt.

Däremot när man jordar stegen brukar man inte använda alls lika lång kabel, då försvinner ju en stor del av kostnadsproblemet eftersom det skilljer ett par tior mellan o jorda med 20mm2 eller 50mm2. Dessutom ska man inte dra den igenom hela bilen heller och slipper alltså det problemet med.
Även om spänningsfallet inte blir särskillt stort om man skulle ha tunn kabel till jorden så skadar det ju inte att lägga dom där extra kronorna så man är helt säker på att jorden sköter sin del och lämnar spänningsfallsproblemet till pluskabeln om du fattar vad jag menar? tongue

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

6 851 Inlägg
24 mars 2011
#46
Nu är det så att detta va mest en frågan då endel säger att man MÅSTE har MINST samma tjocklek på jord som plus. Mitt inlägg va mest ett exempel på att man absolut inte MÅSTE (som endel absolut hävdar) ha samma kabeltjocklek.
Har man tex. en 25mm2 plus, så ä'r det inga problem med att använda en 20mms kabel till joden såvida den inte är allt för lång.


309 Inlägg
24 mars 2011
Trådstartare
#47
TT-Avant skrev:
Nu är det så att detta va mest en frågan då endel säger att man MÅSTE har MINST samma tjocklek på jord som plus. Mitt inlägg va mest ett exempel på att man absolut inte MÅSTE (som endel absolut hävdar) ha samma kabeltjocklek.
Har man tex. en 25mm2 plus, så ä'r det inga problem med att använda en 20mms kabel till joden såvida den inte är allt för lång.

Och på samma sätt går det att använda en grövre jord än plus också eller?


6 851 Inlägg
24 mars 2011
#48
Sandegren skrev:
TT-Avant skrev:
Nu är det så att detta va mest en frågan då endel säger att man MÅSTE har MINST samma tjocklek på jord som plus. Mitt inlägg va mest ett exempel på att man absolut inte MÅSTE (som endel absolut hävdar) ha samma kabeltjocklek.
Har man tex. en 25mm2 plus, så ä'r det inga problem med att använda en 20mms kabel till joden såvida den inte är allt för lång.

Och på samma sätt går det att använda en grövre jord än plus också eller?

Självklart kan man även använda en grövre jord en plus smile


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
24 mars 2011
#49
Men om man nu kör med grövre plus än jord så måste man tänka på att säkringen på pluskabeln ska anpassas till jordkabelns area.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!


Sök