Bilen dör efter gaspådrag efter jag monterat dumpventil på 940 LTT

Cupra_
1 januari 2010 ·

Slave_joe skrev:

Quadrablast skrev:

Cousen skrev:
Det Amazon_123GT säger är helt riktigt.. Generellt sett ska man inte sätta en öppen dump på en bil med lmm. Dock funkar det dugligt på många bilar att göra det. Men jag skulle aldrig sätta öppen dump på en bil med lmm, bättre då att köra med återcirkulerande och sportluftfilter så hörs dumpljudet mkt ändå..

Så om du Quadrablast har samma symptom som Flanders74 och fick detta när dump osv monterades så skulle jag defenitivt testa att montera tillbaka original som är återcirkulerande..

Mvh Filip

Det roliga är att jag har samma problem som trådskaparen MEN jag har originaldumpen på..

då är det ju inte sama problem som TS har... skulle tänka mig att det är otät mellan lmm och turbo nånstans..

Ja men då blir det väl iaf nästan samma problem som TS, alltså tjuvluft nånstans? För min bil betéer sig på exakt samma sätt som TS. Alltså om man varvar med friläge i så funkar allt utan problem. Men säg att du drar ur den till 6-7.000 rpm sen kopplar så dör den. Varvräknaren bara faller sen dör bilen..

Senast redigerat av Quadrablast (1 januari 2010)

Cupra_
2 januari 2010 ·

Har nu gått över alla vacuumslangar och anslutningar med startgas utan att märka någon skillnad.. Kan det vara LMM:en då?

nismosx
8 januari 2010 · 63 Inlägg

utgår från att du kopplat in den rätt och då låter det mer som fjädern i dumpen inte har styrka till att trycka tebax efter att den dumpat så den sluter tätt ..
har haft samma problem på både min bil och en polares bil..
en hårdare fjäder eller brickor så är det nog löst ska du se..

Mvh Tim

Turbo is the shit
BMW 523i (1997)
Dumpen_
15 maj 2010 · 7 Inlägg

Lånar också tråden lite...

Hej!

Som topic ska jag nu slänga i en dump i min V70 T5 -98.

Jag har fixat laddröret med anslutningar, dump, dumplock och hela packetet.

Det jag är osäker på är den förbannade fjädern i dumpen!?
Ska den klippas? Hur mycket? Räcker det att man skruvar på locket på dumpen?
Kan turbon eller övrigt ta skada när man håller på att testa in fjädertrycket?

Min bil laddar ca 0.7-0.8 bar på 2:an och ca 1.1 bar på 4:an-5:an.
Då ska jag väl se till att den öppnar på 1.1 bar? -hur?
Kommer bilen kvittra på 1,2:an då?

Dumpen är köpt på Creatix, och enligt deras hemsida är den provtryckt så den öppnar vid 1.8
bar.
Dumpventilen är öppen!

I vilken ände börjar man och hur gör man detta smidigast?

Nån sa till mig att jag skulle se till att den precis skulle hålla stängt på tomgång...
Är det bäst?
Hur blir de då när man kör kommer inte den öppnas automatiskt när laddet kommer?
Kommer den matcha alla växlar bäst om man gör så ?

Hjäääälp!

Tack på förhand!
Mvh Robert

Volvo 700 Am-R
Volvo 740 (1988)
Wempa82
15 maj 2010 · 26 Inlägg

Som det har skrivits tidigare, så är det ingen bra idé att sätta öppen dump på bilar med LMM. Vacuumet som blir med stängt späll resulterar ofta i att dumpen står öppen på tomgång och LMMen mäter inte tjuvluften som går genom dumpen som resulterar i ojämn gång eller motorstop. Om man åtgärdar detta med att montera hårdare fjäder eller om man har ställbar fjäder, resulterar detta i att dumpen har svårt att öppna och turbon kan ta stryk. Det blir även problem då dumpen släpper ut uppmätt luft i atmosfären ist. för att återledas vid full- eller dellast, och som vissa redan skrivit, motorn går fet.
Montera en återcirkulerande dump och sportfilter så kommer du få ok dumpljud smile

tjox Däckspert
17 april 2011 · 298 Inlägg

Jag tänkte låna en gammal tråd för jag har samma problem med min s70 men min bil har även bråkat och dött efter en längre motor bromsning. Kan även detta hänga ihop med dump ventilen.

Livet börjar vid 6200rpm!!!
RD_87 Skrotsamlare
17 april 2011 · 4 031 Inlägg

tjox skrev:
Jag tänkte låna en gammal tråd för jag har samma problem med min s70 men min bil har även bråkat och dött efter en längre motor bromsning. Kan även detta hänga ihop med dump ventilen.

Är det en öppen dump?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
tjox Däckspert
17 april 2011 · 298 Inlägg

RD_87 skrev:

tjox skrev:
Jag tänkte låna en gammal tråd för jag har samma problem med min s70 men min bil har även bråkat och dött efter en längre motor bromsning. Kan även detta hänga ihop med dump ventilen.

Är det en öppen dump?

ja det är den

Livet börjar vid 6200rpm!!!
RD_87 Skrotsamlare
17 april 2011 · 4 031 Inlägg

tjox skrev:

RD_87 skrev:

tjox skrev:
Jag tänkte låna en gammal tråd för jag har samma problem med min s70 men min bil har även bråkat och dött efter en längre motor bromsning. Kan även detta hänga ihop med dump ventilen.

Är det en öppen dump?

ja det är den

Det står ju lite överallt att det inte är någon bra idé. Det är ju välkänt att bilarna inte får rätt bränsleblandning med öppen dump. Kan säkerligen vara det som är ditt problem, jag är inte direkt turboexpert men det verkar fullt troligt.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
RD_87 Skrotsamlare
17 april 2011 · 4 031 Inlägg

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798
Läs det här, han vet vad han snackar om.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
tjox Däckspert
17 april 2011 · 298 Inlägg

Jag har aldrig tänkt på de som han har skrivit men det är ju hur j¤vla självklart som helst.
Nu kommer nästa fundering, Den har ju gått bra innan i flera månader, borde inte bilen haft symtomen innan?

Livet börjar vid 6200rpm!!!
RD_87 Skrotsamlare
17 april 2011 · 4 031 Inlägg

Bra fråga, jag har inte en aning! Turbo är som sagt inte riktigt min avdelning.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
tjox Däckspert
17 april 2011 · 298 Inlägg

Jag har nu tittat under huven och konstaterat att det sitter en återcirkulerande dump som är "öppen" och som dessutom inte stänger riktigt. Kan ha hittat felet tror jag?
Nu e de bara att dra en slang från dumpen till röret mellan lmm och turbon på nått vänster så borde problemet vara borta.

Livet börjar vid 6200rpm!!!
RD_87 Skrotsamlare
18 april 2011 · 4 031 Inlägg

Låter rätt, men som sagt inte min avdelning smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
WilYawn Golle
18 april 2011 · 448 Inlägg

tjox skrev:
Jag har nu tittat under huven och konstaterat att det sitter en återcirkulerande dump som är "öppen" och som dessutom inte stänger riktigt. Kan ha hittat felet tror jag?
Nu e de bara att dra en slang från dumpen till röret mellan lmm och turbon på nått vänster så borde problemet vara borta.

Nja, du har rätt så långt som att den ska återcirkulera tillbaka mellan lmm och turbo men först måste den stänga ordentligt.

James May: In other news.... I've fitted a fan!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang