Knäpper i ratten 940 classic 98.

T-Axelsson
15 februari 2011 · 69 Inlägg

Hej har en 940 där det knäpper i ratten när jag svänger från höger till vänster. Speciellt märkbart om jag kört rakt fram ett tag eller om det är dålig väg. Skall även säga att ratten är vriden åt höger när jag kör rakt fram och om jag rätar upp den så drar det till vänster. kan knäppet ha något med det att göra?

Tack på förhand.

Lexus LS400 "UCF20" (1997)
Toyota Supra "Jza80" (1995)
twin_cam Smålänning
15 februari 2011 · 7 877 Inlägg

Kolla knutkorsen på rattaxeln, och känn om det är glapp i styrväxeln.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
TireSlayer Tvivlare
15 februari 2011 · 2 266 Inlägg

Knäpper de väldigt tyst kan de va blinkersens tillbakagång-knapp (hoppas du förstår) som låter smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
T-Axelsson
15 februari 2011 · 69 Inlägg

MantaRobin skrev:
Knäpper de väldigt tyst kan de va blinkersens tillbakagång-knapp (hoppas du förstår) som låter smile

Haha aa det knäpper tyst men blinkersen vet ja att det inte är.

Toyota Supra "Jza80" (1995)
Lexus LS400 "UCF20" (1997)
Ullebubbe
29 mars 2011 · 62 Inlägg

Tjo!

Vet inte om du löst ditt problem än. Men jag har ett likadant som jag skrivit om i denna tråd:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=208534

Har dock inte kommit fram till den exakta lösningen än, men har kollat: Styrväxeln, alla knutar, styrleder,
spindelleder, gjort hjulinställning och bytt allt i bromsväg fram (skivor, ok och belägg). Problemet kvarstår
dock! Har i alla fall med 100% säkerhet lokaliserat det till alldeles precis bakom ratten. Närmare bestämt
så måste det komma från något rattaxellager...

Då jag efter en evighets pillande gick sketbet så lämnade jag in bilen på Helmia i Filipstad och bad dem
lösa problemet, men även dom gick bet... Nästa steg blev då att ringa runt lite till några Volvoverkstäder
i närheten och där har jag fått svaret att detta var ett ganska känt problem i början på 2000 talet när dom
här bilarna fortfarande var relativt nya. Många knäppningar/knakningar åtgärdades då på garantin i form
av att man bytte ut hela jäkla konsollen. Således har jag fått lite olika teorier om vad som är det egentliga
felet. En tekniker var inne på rattaxelknuten, den vid torpedväggen. En annan var inne på att det är någon
slags fel/snedmontering på rattstången som gör att lagret i ratten blir konstigt belastat. Har tyvärr inte haft
så mycket tid över att rota de senaste dagarna. Men är själv nu väldigt inne på teorin om lagret...

Eller har du du kommit fram till något annat? smile

T-Axelsson
1 april 2011 · 69 Inlägg

Ullebubbe skrev:
Tjo!

Vet inte om du löst ditt problem än. Men jag har ett likadant som jag skrivit om i denna tråd:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=208534

Har dock inte kommit fram till den exakta lösningen än, men har kollat: Styrväxeln, alla knutar, styrleder,
spindelleder, gjort hjulinställning och bytt allt i bromsväg fram (skivor, ok och belägg). Problemet kvarstår
dock! Har i alla fall med 100% säkerhet lokaliserat det till alldeles precis bakom ratten. Närmare bestämt
så måste det komma från något rattaxellager...

Då jag efter en evighets pillande gick sketbet så lämnade jag in bilen på Helmia i Filipstad och bad dem
lösa problemet, men även dom gick bet... Nästa steg blev då att ringa runt lite till några Volvoverkstäder
i närheten och där har jag fått svaret att detta var ett ganska känt problem i början på 2000 talet när dom
här bilarna fortfarande var relativt nya. Många knäppningar/knakningar åtgärdades då på garantin i form
av att man bytte ut hela jäkla konsollen. Således har jag fått lite olika teorier om vad som är det egentliga
felet. En tekniker var inne på rattaxelknuten, den vid torpedväggen. En annan var inne på att det är någon
slags fel/snedmontering på rattstången som gör att lagret i ratten blir konstigt belastat. Har tyvärr inte haft
så mycket tid över att rota de senaste dagarna. Men är själv nu väldigt inne på teorin om lagret...

Eller har du du kommit fram till något annat? smile

Jag har kommit fram till exakt samma sak. Hittade felet när jag tog bort ratten och svängde samtidigt lyssnade jag med ett stetoskop:P. jag ska testa med en annan rattstång då jag har en annan liggandes hemma.

Toyota Supra "Jza80" (1995)
Lexus LS400 "UCF20" (1997)
Ullebubbe
1 april 2011 · 62 Inlägg

Okej! Men skippa den nya rattstången, har nog hittat lösningen på problemet! smile

Jag släppte på skruven till rattaxelknuten, den som sitter under huven mot torpedväggen.
Drog ut ratten ungefär 0,5 cm och drog åt skruven igen och... Voila! Det blev knäpptyst!

OBS! Dra inte ratten för långt ut bara, då tappar den där "tutfjädern" kontakten med skivan
och man blir utan tuta. Felet är tydligen lagret, men med ratten utdragen blir det visst en
annan sorts belastning på skiten, som gör att det blir tyst!

Hoppas det var till någon hjälp! smile

GTI-Kungen VW-nörd
1 april 2011 · 38 Inlägg

Jag hade EXAKT samma problem på min Golf, under hela sommarn. Sjukt störande. Jag hade googlat som fan om detta problem, och det verkade som att det kunde vara rattaxelknuten. Så jag smorde in den. Inget resultat. När jag dock lossade på en mutter på knuten och drog ut rattstången lite så löstes problemet nästan helt. Dock bara tillfälligt, det kom tillbaka hela tiden. Och jag fortsatte dra ut/trycka in rattstången för att bli kvitt skiten, men det kom bara tillbaka igen efter nån vecka.

Till slut köpte jag klisterolja och sprayade ner längs rattstången. Resultat? Rroblemet löstes. Det var flera månader sen, och knäppet har inte alls kommit tillbaka.

Så, att dra ut rattstången nån millimeter är bara en tillfällig lösning - i alla fall för mig. Vore jag du skulle jag låta det rinna nån slags olja ner längs rattstången. Det är väl nåt lager där som är kasst eller nåt...

Ullebubbe
18 april 2011 · 62 Inlägg

Jadu GTI-Kungen, efter ungefär en vecka kom problemet tillbaka. Följde då ditt råd och köpte klisterolja, vilken jag lät rinna ner längs rattstången, sprutade in i torpedväggen, in i alla knutar och hela konsollen bakom ratten inkl fjädern där osv... Men tyvärr kom problemet tillbaka även efter detta! Har nu varit i kontakt med en kille som jobbat hos Volvo och senaste budet säger ungefär som följer:

Ett välkänt produktionsfel i rattaxellagret på Volvo 940 och 945 av årsmodell 96 - 98. Åtgärdades på garantin då man böt: Rattaxelkonsoll, lagerhus, balk, brytbult, m.m. Uppskattad kostnad för grejerna ca: 4000:- Det finns även en senare tillkommen lösning där man shimsar upp rattkonsollen, men huruvida den lösningen fungerar vet jag ej. Har beställt nytt övre rattaxellager och shimssats, så får vi se vart det slutar sen.

To be continued...

Senast redigerat av Ullebubbe (19 april 2011)

T-Axelsson
19 april 2011 · 69 Inlägg

Ullebubbe skrev:
Jadu GTI-Kungen, efter ungefär en vecka kom problemet tillbaka. Följde då ditt råd och köpte klisterolja, vilken jag lät rinna ner längs rattstången, sprutade in i torpedväggen, in i alla knutar och hela konsollen bakom ratten inkl fjädern där osv... Men tyvärr kom problemet tillbaka även efter detta! Har nu varit i kontakt med en kille som jobbat hos Volvo och senaste budet säger ungefär som följer:

Ett välkänt produktionsfel i rattaxellagret på Volvo 940 och 945 av årsmodell 96 - 98. Åtgärdades på garantin då man böt: Rattaxelkonsoll, lagerhus, balk, brytbult, m.m. Uppskattad kostnad för grejerna ca: 4000:- Det finns även en senare tillkommen lösning där man shimsar upp rattkonsollen, men huruvida den lösningen fungerar vet jag ej. Har beställt nytt övre rattaxellager och shimssats, så får vi se vart det slutar sen.

To be continued...

Jag drog upp stången ca 5mm och det slutade knäppa. Har funkat i 2 veckor nu.

Lexus LS400 "UCF20" (1997)
Toyota Supra "Jza80" (1995)
GTI-Kungen VW-nörd
19 april 2011 · 38 Inlägg

Ullebubbe skrev:
Jadu GTI-Kungen, efter ungefär en vecka kom problemet tillbaka. Följde då ditt råd och köpte klisterolja, vilken jag lät rinna ner längs rattstången, sprutade in i torpedväggen, in i alla knutar och hela konsollen bakom ratten inkl fjädern där osv... Men tyvärr kom problemet tillbaka även efter detta! Har nu varit i kontakt med en kille som jobbat hos Volvo och senaste budet säger ungefär som följer:

Ett välkänt produktionsfel i rattaxellagret på Volvo 940 och 945 av årsmodell 96 - 98. Åtgärdades på garantin då man böt: Rattaxelkonsoll, lagerhus, balk, brytbult, m.m. Uppskattad kostnad för grejerna ca: 4000:- Det finns även en senare tillkommen lösning där man shimsar upp rattkonsollen, men huruvida den lösningen fungerar vet jag ej. Har beställt nytt övre rattaxellager och shimssats, så får vi se vart det slutar sen.

To be continued...

Sorry att det inte funkade. Det är nog möjligt att du och jag har samma fel, fast med skillnaden att det är lättare att få in olja i mitt lager. Jag behövde inte ens spruta in särskilt mycket olja.

T-Axelsson skrev:
Jag drog upp stången ca 5mm och det slutade knäppa. Har funkat i 2 veckor nu.

Jo, två veckor är väl så länge det brukade hålla för mig. Max.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang