hotrodder skrev:
StyX_ skrev:
Sheba skrev:
Ah, Schenker... Då är det ännu värre. Använde dem en gång frivilligt och aldrig mer. Slutade med att jag fick köra fem mil för att kunna hämta det jag hade beställt för att de sa att de inte kunde köra ut på kvällen och inte hade något serviceställe i min kommun ens. Visst var de lite billigare än Posten, men man får oftast vad man betalar för. Samma sak med Bussgods, det var samma avstånd till deras utlämningsställe, jag fattar inte varför folk är så förtjusta i just Bussgods.

Schenker verka inte ha så bra omdöme, däremot DHL, är dom bra?
Vad rekommenderar ni för fraktsätt om man ska sälja något och skicka det?
Beror alldeles på vart du bor och vi kan börja med Posten som exempel.
Jag har prick en mil till Östersund där även mitt företag finns. Skickar man företagspaket till mig får jag vänta MINST 4 dagar samt hämta det själv och det beror enligt posten på 2 saker.
1, Jag har lantbrevbärning
2, Mitt företag ligger inte i Östersunds komun.
Skickas sändningen som vanligt privat brev/paket så landar sändningen direkt vid ytterdörren från lantbrevbärarens Jumpy, Cittra,
Fiat eller vad han nu kommer i om inte lådan är för stor. Då kommer avin efter några dagar i postlådan. SMS-tjänsten klickar i princip alltid så det brukar vara ett evigt jagande efter mina sändningar, ingen förklaring kan ges varför det gång på gång aldrig fungerar. Well, då hämtar jag sändingen på en mack 8 kilometer härifrån. Är det däck eller skrymmande så får jag åka på Postens företagcenter (även som privatperson) och då är det 10km att åka. På företagcentret går det att betala både kontant eller med kort. Så har vi då sorgebarnet Poståkeriet. Sändingarna därifrån körs ut utan att ringa, SMS´a eller skicka avier och bilen kommer nångång under dagen. Är ingen hemma dumpas paketet ibland annars kommer ett ilsket meddelande i brevlådan några dagar senare att Posten har försökt leverera utan att någon tog emot och ska sändningen köras ut på nytt kostar det 250kr extra. Nästa allternativ, hämta själv. Poståkeriet ligger 12km hemifrån och liknar Fort Knox med porttelefoner, legitimationer och väntan utanför på gården. Endast exakt rätt belopp i kontanta pengar annars går det inte att hämta... VA??? lever vi inte i år 2011?
DHL
Klickar aldrig! SMS eller på e-post. Hämtar gör jag på deras kontor 8km hemifrån. Körs varorna ut ringer dom först om det inte är en polare som kör och som vet hur det funkar hos mig.
Shenker
Klickar aldrig! E-post, avi i postlådan eller ett telefonsamtal. Hämtar gör jag på samma mack som postsändningar. Körs varorna ut ringer dom först om det inte är en polare som kör och som vet hur det funkar hos mig.
Bussgods
12km bort. Billigast frakt alla dagar, ringer eller SMS´ar. Dessutom kan man "rycka" sändningar direkt ur bussen även sent på kvällarna om det är panik. KLOCKRENA!!!
Fixarn, Fraktarna etc. samma sak, ett telefonsamtal och man kommer överens om lev. Behöver jag säga att jag i princip aldrig använder mig av Posten.