9650
Sök

Någon galen billjudsbyggare som kan ge mig lite idéer?

1 468 Inlägg
1 maj 2011
#41
Putteliten skrev:
Leo86 skrev:
Rigan skrev:

Börja inte att labba med kvartsvågspipor i bil. Du kommer att bli galen över fasförskjutningarna.

vadå? kvartvågspipor e roliga saker wink.

Man kan ha mycket kul med såna.
Små högtalare kan spela som SATAN i rätt pipa.

För övrigt.

B2 ES-8 och ES-8 MK2 e fina saker o prisvärda enligt MIG!
då jag själv haft en ES-8 o kan intyga att 1000rms e no problem för en sån under rätt omsättning för övrigt.

mvh

Hur funkar det att spela musik i såna då? Kan man få det att låta bra eller?

man kan få det låta hur bra som helst. men då gäller det att bygga efter uträkningar noggrant.
kanske inte alla som hålle rmed mig, men dom e inte så jävla svåra att bygga så länge röret är den rätta längden och storlek i diameter.

Fråga frippe_l själva :=


9 149 Inlägg
1 maj 2011
Trådstartare
#42
Leo86 skrev:
Putteliten skrev:
Leo86 skrev:

vadå? kvartvågspipor e roliga saker wink.

Man kan ha mycket kul med såna.
Små högtalare kan spela som SATAN i rätt pipa.

För övrigt.

B2 ES-8 och ES-8 MK2 e fina saker o prisvärda enligt MIG!
då jag själv haft en ES-8 o kan intyga att 1000rms e no problem för en sån under rätt omsättning för övrigt.

mvh

Hur funkar det att spela musik i såna då? Kan man få det att låta bra eller?

man kan få det låta hur bra som helst. men då gäller det att bygga efter uträkningar noggrant.
kanske inte alla som hålle rmed mig, men dom e inte så jävla svåra att bygga så länge röret är den rätta längden och storlek i diameter.

Fråga frippe_l själva :=

Om du kollar på min snygga ritning i första inlägget där, har du någon kul idé på något som skulle kunna spel in i skidluckan där?


451 Inlägg
1 maj 2011
#43
Det jag försöker att få fram är att detta är inget man bör slänga ihop en lördagkväll och tro att det skall bli mirakelljud i bilen, för då hade alla sq-fantaster åkt runt med några j*vla papprör och 6,5-8" basar i sina bilar.

En riktig TransmissionLine låda:
*fungerar naturligt som ett lågpassfilter vid ca 75 hz
*startarean skall vara större än sd för att sedan smalna av till sd
*olika förhållande mellan startarea kontra slutarea ger olika karaktär på ljudet. Stor startarea ger tight-mjukt ljud som skall förknippas med TL-lådor.
*Valet av dämpmterialet samt hur hårt det packas är helt avgörande för en lyckad låda (påverkar bland annat lågpass-egenskaperna väldigt mycket)

... Rekommendera inte nybörjare till att bygga kvartsvågspipor är ni snälla... Annars kan de lika gärna bygga voigthhorn när de ändå håller på.

Men för all del... (säger emot mig själv lite)
Det låter bra mycket bättre med basar i papprör än basar i felkonstruerad portad låda. Men är man orolig för att bygga fel så hade jag valt sluten låda framför papprör alla dagar i veckan.

1 468 Inlägg
2 maj 2011
#44
Rigan skrev:
Det jag försöker att få fram är att detta är inget man bör slänga ihop en lördagkväll och tro att det skall bli mirakelljud i bilen, för då hade alla sq-fantaster åkt runt med några j*vla papprör och 6,5-8" basar i sina bilar.

En riktig TransmissionLine låda:
*fungerar naturligt som ett lågpassfilter vid ca 75 hz
*startarean skall vara större än sd för att sedan smalna av till sd
*olika förhållande mellan startarea kontra slutarea ger olika karaktär på ljudet. Stor startarea ger tight-mjukt ljud som skall förknippas med TL-lådor.
*Valet av dämpmterialet samt hur hårt det packas är helt avgörande för en lyckad låda (påverkar bland annat lågpass-egenskaperna väldigt mycket)

... Rekommendera inte nybörjare till att bygga kvartsvågspipor är ni snälla... Annars kan de lika gärna bygga voigthhorn när de ändå håller på.

Men för all del... (säger emot mig själv lite)
Det låter bra mycket bättre med basar i papprör än basar i felkonstruerad portad låda. Men är man orolig för att bygga fel så hade jag valt sluten låda framför papprör alla dagar i veckan.

vid rätt pipa så går det även spela spl med rätt omständigheter.
men ska man knulla in en låda i rätt avstämning o allt så det låter skithögt så kan man lika gärna göra en vanlig låda på en eftermiddag jämnfört med en pipa på en vecka.
rekomenderar verkligen inte nybörjade att bygga dessa. labba med hederliga lådor innan ni ger er in på något ovanligt =P.
dessa lådor i bilar är nog mera till för dom som vill visa något ovanligt o lite mera show.
meeen även vissa andra vill ha det lilla extra i ljudet och kvalitén i sig.

eller? wink


9 149 Inlägg
2 maj 2011
Trådstartare
#45
Vad jag har förstått sedan flera år tillbaka är att man inte "slänger ihop en pipa på en kväll". Ja har ju inte heller tummen i röven, så om någon har en ritning med mått och grejer på en sådan så skulle jag nog fasen kunna slå ihop en på ett par helger i alla fall.


1 468 Inlägg
2 maj 2011
#46
Putteliten skrev:
Vad jag har förstått sedan flera år tillbaka är att man inte "slänger ihop en pipa på en kväll". Ja har ju inte heller tummen i röven, så om någon har en ritning med mått och grejer på en sådan så skulle jag nog fasen kunna slå ihop en på ett par helger i alla fall.

min 8a ja hade använde jag 2.6 meter 8" gjutrör o fick ut 37hz på det.

(Tror det var 2.6 meter kan varit 2.4).

Och det är samma längd på alla rör oavsett storlek på röret, men 2.6 meter 18" rör tar plats. bara en tankeställare. smile


451 Inlägg
3 maj 2011
#47
Putteliten skrev:
Vad jag har förstått sedan flera år tillbaka är att man inte "slänger ihop en pipa på en kväll". Ja har ju inte heller tummen i röven, så om någon har en ritning med mått och grejer på en sådan så skulle jag nog fasen kunna slå ihop en på ett par helger i alla fall.

Vad för kvartsvågspipa är du intresserad av då?
Det finns bland annat:

Enkelt: lite SQ, mer basbetonat --> Vanligt kvartsvågsrör

Svårt: SQ --> Transmission Line

Idiotsvårt: SQ med hög känslighet --> Voigthhorn (en typ av kvartsvågpipa kombinerat med hornkonstruktion)


Nu har jag bara lyssnat på de seriösare piporna i hemmamiljö men kan ana mig till redan nu att det kan bli svårt att få till detta optimalt med tanke på bilkupén, väckade pipor och att dämpmaterialens densitet måste bli rätt.. Tog mig en hel helg att packa till dämpmaterialet på rätt sätt i en cardiod baslåda... Och där är det ändå lätt att komma åt...

Edit: Jag länkar till vad en Cardiod baslåda är för dem som vill ha lite allmänbildning: (OBS! EJ BILLJUD)
http://kotisivu.dnainternet.net/anukaa/ … RDSUB.html
Senast redigerat av Rigan (3 maj 2011)

9 149 Inlägg
3 maj 2011
Trådstartare
#48
Det som jag är ute efter mest är ju att få fram basen från kofferten fram till förarsätet när man kör nercabbat + att det ska ju gärna låta bra också. Sen tyckte jag att konstruktionen var lite frän (vill ha ett bygge som jag kan visa upp också), har ju sett den i flera olika utföranden. I och med att kofferten är som den är så är det inte så lätt att varken få fram ljudet eller bygga en vettig låda till den, så tänkte jag om man kunde bygga en pipa och låta den gå in i skidluckan så får man ju fram ljudet en bit i alla fall.


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
3 maj 2011
#49
Fast en pipa med röret ut genom skidluckan borde väl bli som en portad låda med porten ut genom luckan, inte så bra? För gör man så med en portad låda så får man bara fram det ljud som porten avger, det basen spelar dämpas och riskerar att få ett fasfel om den inte får spela fritt in i samma utrymme som porten.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

451 Inlägg
3 maj 2011
#50
Rigan skrev:
Börja inte att labba med kvartsvågspipor i bil. Du kommer att bli galen över fasförskjutningarna.

ChriZtoffer skrev:
Fast en pipa med röret ut genom skidluckan borde väl bli som en portad låda med porten ut genom luckan, inte så bra? För gör man så med en portad låda så får man bara fram det ljud som porten avger, det basen spelar dämpas och riskerar att få ett fasfel om den inte får spela fritt in i samma utrymme som porten.

yikes The history is repeating itself! How can this be? Maybe because it's true? The fasförskjutnings will soon rule this wold!

Ehhh... On topic igen.
Det går att separera pipans öppning från elementet med du tappar ljudkvalitén och då har du plötsligt tappat hela poängen med bygget. --> Bygg simpla lådor som alla oss andra helt enkelt.

9 149 Inlägg
3 maj 2011
Trådstartare
#51
Rigan skrev:
Rigan skrev:
Börja inte att labba med kvartsvågspipor i bil. Du kommer att bli galen över fasförskjutningarna.

ChriZtoffer skrev:
Fast en pipa med röret ut genom skidluckan borde väl bli som en portad låda med porten ut genom luckan, inte så bra? För gör man så med en portad låda så får man bara fram det ljud som porten avger, det basen spelar dämpas och riskerar att få ett fasfel om den inte får spela fritt in i samma utrymme som porten.

yikes The history is repeating itself! How can this be? Maybe because it's true? The fasförskjutnings will soon rule this wold!

Ehhh... On topic igen.
Det går att separera pipans öppning från elementet med du tappar ljudkvalitén och då har du plötsligt tappat hela poängen med bygget. --> Bygg simpla lådor som alla oss andra helt enkelt.

Bra grabbar! En förklaring är precis vad jag vill ha! Inte bara glöm det, det funkar inte! Tack ChriZtoffer!


6 851 Inlägg
3 maj 2011
#52
Så..nu ska du in med minst dubbla 15" i bagaget och porten ut genom skidluckan..Det är coolt om inte annat. jaja, en 15" kan väl vara lite coolt o¨xå

*Evilaudio har fortfarande inte rätt att kommentera detta med dubbla 15"* wink



Sök