6138
Sök

1990-1994 Lexus LS 400 - Bra eller anus?

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
17 maj 2011
Trådstartare
Hej!

Tänkte höra vad ni tycker om Lexus LS 400 årsmodell 1990-1994.
Sitter i tankar om en sådan grunka och vill gärna jämföra den med kandidaten Cadillac STS.
Bra bil vet jag redan, det är ju japanskt. Men hur är försäkringen? Dyra reservdelar vet jag redan smile
Men som sagt, försäkring och skatt, vad ligger det på?
Och sedan lite allmänt till er som åkt/kört denna bil, vad tycker ni? Hur är inredningen? Några tydligen ställen som brukar rosta? Är det helgalvad kaross på dessa?

Tackar!
MVH, Tim.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 maj 2011
Det är ju en sjukt bra bil som du själv kom fram till, det var trots allt med bland annat denna modell Toyota lyckades skjuta Lexus rakt upp i premiumsegmentet "utan att passera gå". Den är kompetent (Bekväm som få) och väldigt hållbar, inredningen är dock en katastrof i plast men där är en Cadillac inte bättre så det går jämt ut.

Försäkring tar du dock lättast reda på själv, det är omöjligt för Garaget-användare att gissa sig till vad du får för premie och enklast tar du själv reda på den exakta summan på ditt försäkringsbolags hemsida. Skatten kan variera, ta några exempel från blocket och slå in regnr. här:
https://www21.vv.se/fordonsfraga/
Så får du reda på skatten.

Teknikens Värld hade med modellen i en av sina begagnatguider, länk kommer här:
http://www.teknikensvarld.se/files/TV03 … _o_lyx.pdf

De har skrivit en guide dedikerad för LS med vet jag, dock finns den uppenbarligen endast i pappersupplaga. Hittar jag mitt eget exemplar kan jag sammanfatta den men för tillfället är den långt ifrån den plats jag befinner mig på.

Lycka till med köpet, jag hade dock valt japanskt i detta fall! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

3 929 Inlägg
17 maj 2011
Trådstartare
Hej!
Jo självklart är det säkerligen en bra bil! Så länge man ej väljer franskt eller engelskt så är det bra big_smile
Men verkligen, en så plastig inredning? Hade förväntat mig att den skulle vara rätt bra faktiskt! Men jag är ej så värst kräsen på den biten, är ju uppväxt med amerikanare som är en katastrof på den biten.

pdf filen verkar inte vela fungera (trasig länk?).
Ska ta och kolla upp skatten efter jag läst lite för skolan.

Vore fint med guiden för LS bilarna också ifall du hittar den!

Har du kört denna bil själv? Isåfall, vad är dina personliga åsikter?

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 maj 2011
Thunderbird88 skrev:
Hej!
Jo självklart är det säkerligen en bra bil! Så länge man ej väljer franskt eller engelskt så är det bra big_smile
Men verkligen, en så plastig inredning? Hade förväntat mig att den skulle vara rätt bra faktiskt! Men jag är ej så värst kräsen på den biten, är ju uppväxt med amerikanare som är en katastrof på den biten.

pdf filen verkar inte vela fungera (trasig länk?).
Ska ta och kolla upp skatten efter jag läst lite för skolan.

Vore fint med guiden för LS bilarna också ifall du hittar den!

Har du kört denna bil själv? Isåfall, vad är dina personliga åsikter?

Inredningen är helt klart acceptabel, det är mer om man sätter den i förhållande till prislappen som den känns billig. Sedan har Lexus en förkärlek till knapphysteri med, det är inte helt logiskt eller imponerande väl byggt men man vantrivs definitivt inte bakom ratten.

Konstigt, länken fungerar utmärkt för mig? Men testa denna istället:
http://www.teknikensvarld.se/documents/ … /index.xml
Så ser du att du trycker på "Ladda ned hela testet" om du scrollar ner en liten bit och kikar till vänster, är samma länk som i mitt första inlägg.

Jo jag har kört den och det är en helt underbar bil, sövande tillbakalutad och bekväm. Inget man kastar genom rondeller eller längs en kurvig väg, det kan tvärt om bli lite otäckt snarare, men har man inte bråttom är det inte många bilar man åker bättre i. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 171 Inlägg
17 maj 2011
Bästa bilen jag ägt utan tvekan. Körde 2000mil om året med den bara för att den var så skön.smile Jag hade en -93:a.

Försäkring: Kolla med trygg hansa, de gav ett bra pris för mig. 6500kr/år i halvförsäkring.
Tycker inte reservdelar var så väldigt dyrt, det är vanliga toyotapriser, dvs lite över det normala.
Skatten är 2622kr/år. Det är inte helgalvaniserad kaross vad jag vet. Rost fanns det inte på mitt exemplar, men såg ett annat där bakdörrarna var rostiga i nederkant och bakskärmarna. Kolla om kamremmen är bytt, kostar kanske 6-7tusen att byta.

Inredningen är isolerad kan man säga. Mjuka, tjocka plysch-mattor med isolering under. Både ljudmässigt och värmemässigt. Bästa (jämnaste) värmen i någon bil jag åkt i. Gosigt om fötterna och inget störande blås någonstans. Allt sköts väldigt diskret av klimatanläggningen. Säten med inställningsmöjligheter för allt möjligt. Är man nära 190lång kan det kännas trångt på höjden. I baksätet är stödet under låren ganska dåligt också om man är lång så det kan vara svårt att hitta någonstans att göra av knäna på långresor.

Det som kan vara lite nackdel är att bilen kränger lätt när man svänger. Annat att se upp med är servooljeläckage. Det sitter en ventil som ska höja tomgångsvarvet när trycket i styrservot ökar, den kan läcka. Fjärrlåset brukar inte funka något vidare bra. En sak jag irriterade mig lite på var att tomgången höjdes så länge AC:n är igång, vilket kan ge en extra skjuts i låga hastigheter när man minst anar det. Fråga även om mätarhuset är lagat för det finns ett par kondensatorer som slutar fungera efter ett tag där. De behöver man byta ut för att bakgrundsbelysningen ska tändas när det är -10 ute. En annan sak som inte tål kyla är LCD-displayen för klimatanläggningen.

Bortsett från det så finns det så mycket detaljer som man blir glad av, tex att vindrutetorkarna gömmer sig tyst under motorhuven när man inte använder dem. En låda som växlar som en dröm. Farthållare som använder motorbroms. Bagagelucka som stängs med ett litet "pluff". Strålkastarna ger extremt bra och jämt hel och halvljus.

3 929 Inlägg
17 maj 2011
Trådstartare
Rquired: Den länken fungerade för mig nu!
Knappar, det klarar jag! Är ingen pensionär så lite klarar man nog av att lära sig smile

Hade definitivt inte tänkt att slänga denna på kringel-i-krok vägar! Det skall vara en vardagsbil som är skön att åka (kravet är också minst 220 hästar i bilen big_smile).

Zoopåse: Ah, bra med någon som ägt denna skapelse!
Läste på mig att reservdelar var rätt dyrt men inte så värst, då är den fronten lugn smile
6500 om året i halv var lite i överkant men kan nog klara av det (är student).
Ush, kamremm! Trodde dom hade skippat det på denna bil men icke. Det var lite av en besvikelse (hatar kamrem något ohyggligt mycket).
Inget störande blås, bra bra! Många amerikanare blåser och flåsar utav satan i fläkten så man får tok på skiten! Det är en stor anledning till varför jag hatar att köra min fars 2001 Mercury Grand Marquis. Går inte ens att prata när fläkten håller på.
Jag är en kort jäkel så bör inte vara några utrymmes problem där tror jag.
Krängning, som sagt. Vill ej ha en kurvräser utan en skön glidarbil med "punch" i.

Var inte så farliga problem på bilen. Inte jämfört med Cadillac STS som blåser topplockspackningen efter cirka 15k mil.
Är det el motor på bakluckan? Alltså att den drar ner sig och låser sig automatiskt? Väldigt onödig finess men vafan! Lite lyxigt får det ju vara wink

1 171 Inlägg
17 maj 2011
Bakluckan är en balanserad passiv lätt sak. Hålls alltså uppe av sin egen vikt i andra änden. Mycket enkelt och smidigt. Typexempel på hur väl genomtänkt bilen är i alla detaljer.

Ligger man i 40 och ska upp på motorvägen kan man tex gasa upp till 2200varv och segla iväg upp till 110 på några sekunder utan att varvräknaren rör sig. Skön känsla.

Kamremmen byts var 15000mil (min hade gått 25000 med samma rem) så det är ingen kritisk punkt.
Senast redigerat av zoopåse (17 maj 2011)

3 929 Inlägg
17 maj 2011
Trådstartare
Låter som att du gillade din Lexus. Varför sålde du den?

Fick precis höra av far att han övervägde att köpa en sån här sprillans ny när vi fortfarande bodde i USA (1991). Men köpte istället en Lincoln för att Lexusen ej var amerikansk big_smile Vilket dåligt argument! Lexusen är ju lyxigare, snyggare och starkare!

1 171 Inlägg
17 maj 2011
Jag sålde den för att jag ville ha en nyare bil med lägre profil och en massa krockkuddar som jag kan låta sambon köra utan att oroa mig. Vet faktiskt inte varför jag sålde den, byter bil vartannat år ungefär av ren rastlöshet antar jag. Alltid nyfiken på något nytt. Funderade på att behålla den men jag kunde inte motivera att ha två bilar.

Är du student så kanske kostnaderna blir lite tunga med en 2ton tung bil?tongue

3 929 Inlägg
17 maj 2011
Trådstartare
Allting är relativt! Hur som haver kommer det bli en stor blyklump med v8 (det är ett krav)! Den kommer inte dra så mycket mer än min Saab ändå. Kör just nu en bil som drar runt 2 liter milen (dock blir det lite vääääl mycket för tillfället) big_smile

1 171 Inlägg
17 maj 2011
Glömde säga att man bör välja modellen 93-94 eftersom den har freonfri AC, större bromsar och hjul original bland annat.

3 929 Inlägg
17 maj 2011
Trådstartare
Okej. Får väl hoppas man isåfall får tag i någon av den årsmodellen för ett bra pris. Kan inte lägga ut allt för mycket smile

Sök