6914
Sök

Vem åker på skatten?

84 Inlägg
1 maj 2011
Trådstartare
Hej sålde en bil igår 30 April. Och bilens skatt inkommer i maj månad. Vem åker på skatten? Jag tänker mer eftersom det var på en lördag och till det hinner ändras i registret osv så kanske det blir försent

7 283 Inlägg
1 maj 2011
Det beror på vilket datum ni skrev ägarbytet till.
Man har väl 10 dagar på sig att lämna in ägarbytespappret.
Så om ni skrev den sista april så ska det bli den nya ägaren.

84 Inlägg
1 maj 2011
Trådstartare
Pappret skrevs samma dag 30 April

German Engineering
9 083 Inlägg
1 maj 2011
Det är nya ägaren som åker på skatten.

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

84 Inlägg
1 maj 2011
Trådstartare
även om den kommer in låt oss säga under 4-5 maj till transportstyrelsen?

1 853 Inlägg
1 maj 2011
Annars är det väll bara att du skickar vidare inbetalnings kortet till nya ägaren. Om du hinner få det...

/mvh soyd

German Engineering
9 083 Inlägg
1 maj 2011
"Den som är registrerad som ägare till fordonet vid ingången av betalningsmånaden (se tabellen ovan) är skyldig att betala skatten. Exempel: Skatten för ett fordon ska betalas i februari. Den som är ägare till fordonet när februari månad infaller, det vill säga natten mellan 31 januari och 1 februari, är skyldig att betala skatten. Om fordonet säljs någon gång under den första dagen i februari, är säljaren ändå skyldig att betala skatten."

Källa: Transportstyrelsen

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

84 Inlägg
1 maj 2011
Trådstartare
men jag är ju fortfarande registrerad ägare eftersom pappren ej kommit in än till dem, men själva ägare bytet på pappret är 30 april. Vad utgår dem från datumet då pappret skrev eller då pappret kommer in till dem?

7 283 Inlägg
1 maj 2011
Sålänge som pappret kommer in till dom 7, eller om det var 10, dagar efteråt så registreras det från och med det datumet ni skrev på pappret.

84 Inlägg
2 maj 2011
Trådstartare
Är du säker på det? smile

711 Inlägg
2 maj 2011
Hatuli skrev:

Det är så. Datumet du skriver gäller, man ändrar retroaktivt när väl pappren kommer in.

KHRacing
2 maj 2011
Hatuli skrev:

ja

saabtok
1 306 Inlägg
17 maj 2011
Men  hur funkar de om ja ställer av mitt fordon så de är avställt nu och  den byter  ägare ? är de ändå ja som åker på skatten eftersom den ska betals nu i slutet av maj ?

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar

5 198 Inlägg
17 maj 2011
Om skatten är utskickad så måste den betalas,, av den reggade ägaren.. och sen betalas den tillbaks.. men det går säkert snacka bort det..

1 853 Inlägg
17 maj 2011
Greatsnyggo skrev:
Men  hur funkar de om ja ställer av mitt fordon så de är avställt nu och  den byter  ägare ? är de ändå ja som åker på skatten eftersom den ska betals nu i slutet av maj ?

Nä inte om du säljer den avställd... Då åker nya ägaren på det då han ställer på den.

Bara den inte skickats ut innan du ställer av den så...

/mvh soyd

Försöker iaf
12 819 Inlägg
17 maj 2011
gamlingen skrev:
Om skatten är utskickad så måste den betalas,, av den reggade ägaren.. och sen betalas den tillbaks.. men det går säkert snacka bort det..

Jag sålde en bil en gång som skatten skulle betalas för, gav med uppgifterna på räkningen till nya ägaren som betalade denna. Så långt inga problem.

Men sen i slutet av månaden så skulle jag betala skatten på en bil jag själv äger. Den hade tyvärr väldigt likt reg.nr som den bilen jag sålde så råkade betala in skatten på fel bil, alltså den jag sålt och som redan blivit skattad av den nya ägaren.

Ringde transportstyrelsen som sa att en dubbelbetalning betalas alltid tillbaka, men till den som står som registrerad ägare. Fick snällt kontakta köparen som inte alls ville veta av mig tongue

Han fick en billig bil iaf..

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (17 maj 2011)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

saabtok
1 306 Inlägg
21 maj 2011
haha fan va surt

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar

Sök