2557
Sök

Köra in turbo ?

321 Inlägg
23 maj 2011
Trådstartare
#1
hallå..jag har en sprojlans ny 16T turbo..och ska nu starta upp bilen men vet inte hur man ska köra in turbon ? hur många mil osv ? nån som vet ?


Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
23 maj 2011
#3
Ingen innkörnig krävs på turbo

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

321 Inlägg
23 maj 2011
Trådstartare
#4
Felplacerad skrev:
Varför ska man köra in en turbo ?

Ja det vet jag inte? därför jag frågar tongue


321 Inlägg
23 maj 2011
Trådstartare
#5
JaggaChafen skrev:
Ingen innkörnig krävs på turbo

jaha så då äre bara ladda på från början då ? big_smile


German Engineering
9 083 Inlägg
23 maj 2011
#6
"De första milen med en ny turbo skall man köra normalt, dvs inte gasen i botten vid varje rödljus."

Källa: Turbobanditen

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Snål gnällspik
402 Inlägg
23 maj 2011
#7
Allt mekaniskt mår väl bra av inkörning.  Det är ju sekunderna vi start och stopp som är viktigast för turbon.

Volvo S80 2,9.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
23 maj 2011
#8
frightnight skrev:
JaggaChafen skrev:
Ingen innkörnig krävs på turbo

jaha så då äre bara ladda på från början då ? big_smile

Efter som om det inte e nått lager som går metall mot metall i en turbo utan axeln flyter på en oljefilm.

En motor behöver man körai in pga kolvringar å liknande som behöver slita in sig.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

321 Inlägg
23 maj 2011
Trådstartare
#9
CarpeDiem skrev:
"De första milen med en ny turbo skall man köra normalt, dvs inte gasen i botten vid varje rödljus."

Källa: Turbobanditen

jaha okej..då får jag ta det lugnt dom första milen då smile tack för svar


P o r s c h e
1 700 Inlägg
23 maj 2011
#10
JaggaChafen skrev:
frightnight skrev:
JaggaChafen skrev:
Ingen innkörnig krävs på turbo

jaha så då äre bara ladda på från början då ? big_smile

Efter som om det inte e nått lager som går metall mot metall i en turbo utan axeln flyter på en oljefilm.

En motor behöver man körai in pga kolvringar å liknande som behöver slita in sig.

Är dock lite annat som spelar in också, metallen omformar sig en del när den hettas upp så det kan vara bra att den får bli varm så att delarna sätter sig på sin plats innan man börjar gääza wink


546 Inlägg
23 maj 2011
#11
när jag köpte ny till min så såg jag att man skulle köra lugnt dom första 100milen alla fall

321 Inlägg
23 maj 2011
Trådstartare
#12
Felplacerad skrev:
frightnight skrev:
Felplacerad skrev:
Varför ska man köra in en turbo ?

Ja det vet jag inte? därför jag frågar tongue

Menade inte så ^^ Tänkte fråga mer allmänt om man nu gjorde det smile

jaha hehe..men det värkar som om man ska köra in en snurbo några mil så jag får väl köra nån lång sträcka och hoppas att den överlever efter det tongue


426 Inlägg
24 maj 2011
#13
40 mil stod det i rekommendationen när jag köpte min garrett från maptun. inga fullgasaccelerationer utan mer vanlig körning så ska det inte vara några probs med den, om den är rättmonterad wink

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567


Sök