Fartkameror

lynex
15 september 2005 · 8 Inlägg

Tja! Bara undra ifall det är någon som vet något om fartkameror?
Syns det ifall de knäpper på en? Är nämligen lite rädd för att jag blev tagen igår, eller registrerar den bara utan att man märker något?

Scorren
15 september 2005 · 186 Inlägg

Jag tror inte att det märks... jag är lite i samma sits som dig!! körde 130 km/h på 70-sträcka för ca 1 vecka sen... Det enda jag vet är att alla skåp inte är utrustade med kameror p.g.a. stölder, så de flyttas runt.. om det är nån tröst!

Catch me if you can!
Markus_C Kart & Mätningstekniker
15 september 2005 · 701 Inlägg

Har hör att man märker om den tar en. Mm man vet gö inte, hur låg tid tar det från det att man har blivet plåtad tills brev i lådan?

Black Knight
15 september 2005 · 711 Inlägg

Det blixtrar, dag som natt! Du lär uppfatta att du har blivit fotograferad av kameran. Styrkan i blixten är enormt. Har du inte sett att det blixtra då är det lugnt!

Senast redigerat av Black Knight (15 september 2005)

Oo=00=oO
http://www.garaget.org/?car=1182
Blow My Whistle
drömmaren Corrado Club Sweden
15 september 2005 · 73 Inlägg

ungefär var 20:e "låda" innehåller en kamera. Pga. polisen inte har tillräkligt med resurser (pengar) för att utrusta dem. så chansen är ganska liten att där fanns kamera i just din "låda". smile

MVH JP

Senast redigerat av drömmaren (16 september 2005)

Renjägarn
18 september 2005 · 638 Inlägg

Du märker som sagt om du blivit plåtat, speciellt på natten. Blir iofs en väldigt kort blixt men riktigt kraftig så det märks.

Tar säkert några arbetsdagar innan du får bötern med posten om du blivit fotad och dom har nog bra bild på dig.

Kommer väl nånting här snart!
lynex
20 september 2005 · 8 Inlägg

ska nog inte vara någon fara för min del, min kompis åkte förbi samma kamera som jag och han sa att det blixtrade till när han åkte förbi, var ingen kamera på stolpe utan den där jävla vagnen de ställer ut som ser ut som en hästtransport. precis bakom en tvär kurva på 70- väg, åkte inte mycke för fort men man funderar ju ändå.

/ Tack för svaren

JohnnyN Rutinerad medlem
20 september 2005 · 1 938 Inlägg

Min farsa körde 110 på 80-väg en gång när vi var på väg upp från Helsingfors, och så körde han förbi först en hastighetskamera, där hände inget, men på nästa så blixtrade det utav helvete tongue Jag uppfattade det fastän jag låg och halv-sov i baksätet... och efter ca 4-5 dagar så ringde snuten åt morsan (det var hennes bil) och frågade om hon ägde bilen, och vem som körde, för det syndes ju att det inte var hon tongue så far min fick åka till snutstation och fick se 3 bilder, en på hela bilen, en på reg.plåten (rejält inzoomad, men ändå otroligt skarp) och sist en bild på chauffören, och sen fick han en rejäl fortkörningsböteslapp big_smile

så bästa sätt att undvika att fastna i fortkörningskameror är att ta bort reg.plåten fram wink

bdahl Säljare
20 september 2005 · 341 Inlägg

Renjägarn skrev:
Du märker som sagt om du blivit plåtat, speciellt på natten. Blir iofs en väldigt kort blixt men riktigt kraftig så det märks.

Tar säkert några arbetsdagar innan du får bötern med posten om du blivit fotad och dom har nog bra bild på dig.

Blixt på natten..... men hur ser dom då regnummret? eftersom regplåten är reflekterande så blir det ju bara vitt av allt... prova att ta en bild på bilen med blixt när det är mörkt och kolla...

Renjägarn
21 september 2005 · 638 Inlägg

Det är därför du inte får flytta regplåten, den reflekterar inte i ett visst läge tydligen.

Vinklar du däremot skylten så blir den vit.  Ska se om jag inte hittar exempelbilderna jag haft tidigare.

och
calibra_nox

Dom skickar väl hem bötern? Inte behöver man åka ner till stationen för att kolla, det gör man väl enbart om man motsätter sig att betala bötern.

Kommer väl nånting här snart!
Burkolas
21 september 2005 · 17 Inlägg

Renjägarn skrev:
Det är därför du inte får flytta regplåten, den reflekterar inte i ett visst läge tydligen.

Vinklar du däremot skylten så blir den vit.  Ska se om jag inte hittar exempelbilderna jag haft tidigare.

och
calibra_nox

Dom skickar väl hem bötern? Inte behöver man åka ner till stationen för att kolla, det gör man väl enbart om man motsätter sig att betala bötern.

Jag är inte 100% säker men jag tror det är så att om ägaren till bilen blir tagen så skickar de bara hem en böteslapp fast om det är en annan förare än ägaren så måste dom först ta reda på vem det är.

Pockahontas
21 september 2005 · 10 Inlägg

dom skickar hem en böteslapp med bildbevis på. skall dyka upp i brevlådan efter några dagar ifall nu har blitt fotade wink

BMW 545I "M-Sport E61" (2005)
FugitivE BMW Power
21 september 2005 · 2 362 Inlägg

precis man ser när man blir fotad tongue bara dra ner solskyddet så dom inte ser ansiktet , sen är det bara säga att den vart stulen eller något big_smile

BMW, bogsering med wire :/
Black Knight
21 september 2005 · 711 Inlägg

Det bästa bortförklaringen är att, "Det var en spekulant på bilen som var ute och provkörde" Vet ej vem han är!

Oo=00=oO
http://www.garaget.org/?car=1182
Blow My Whistle
Sharky
22 september 2005 · 10 287 Inlägg

Det står en fritt att låna ut bilen till vem som helst och man behöver inte föra bok över vem som kört bilen när.
Så på med tomtemasken.

/Göran

FugitivE skrev:
precis man ser när man blir fotad tongue bara dra ner solskyddet så dom inte ser ansiktet , sen är det bara säga att den vart stulen eller något big_smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
M1cha
22 september 2005 · 645 Inlägg

FugitivE skrev:
precis man ser när man blir fotad tongue bara dra ner solskyddet så dom inte ser ansiktet , sen är det bara säga att den vart stulen eller något big_smile

Precis vad farsan gjorde när vi var på väg upp till Sälen, han körde väl 150+ på en 90 väg. Tuffaste va att man såg bilden i aftonbladets nätbilaga. big_smile

Toyota Supra MKIV Euro-spec 6spd "Vänsterstyrd" (1994)
Toyota Scion xB "Skokartongen" (2004)
Renjägarn
22 september 2005 · 638 Inlägg

Är ju fan dummast att säga att den vart stulen? snuten kommer inte gå på det. Det enda dom kommer fråga då är. Varför anmäldes inte detta? Och säger ni nått att " Vi hade inte tid " så kommer dom ju idiotförklara er på plats?

Enda ni behöver säga är just, ingenting! Dom kan inte kräva av er att veta vem som lånat bilen, ni säger bara att ni inte vet.

Kommer väl nånting här snart!
carnageman Rallyförare
22 september 2005 · 1 075 Inlägg

Köp en radarvarnare så vet du vilka "lådor" som är utrustade med mätteknik & kamera... Dom mäter nämligen med radarteknik...
Vad gäller kamerans blixt och då nattetid är att du bör köra på en rak väg man blir nämligen blind i typ 5 sekunder, har provat smile

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
Renjägarn
23 september 2005 · 638 Inlägg

carnageman skrev:
Köp en radarvarnare så vet du vilka "lådor" som är utrustade med mätteknik & kamera... Dom mäter nämligen med radarteknik...

Eller så spar du tusenlapparna och slänger ner solskyddet vid varje kamera som du kör förbi? är ju inte precis något som tar på krafterna.

Kommer väl nånting här snart!
JohnnyN Rutinerad medlem
23 september 2005 · 1 938 Inlägg

Renjägarn skrev:
calibra_nox

Dom skickar väl hem bötern? Inte behöver man åka ner till stationen för att kolla, det gör man väl enbart om man motsätter sig att betala bötern.

Nog här i Finland får du åka till snutstation för att se på bilderna och förklara tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang