Låsa upp bil med fel nyckel

MrEko
6 juni 2011 · 8 Inlägg

Hej, har 2 bilar av samma märke, men olika modeller. en sierra och en annan -04:a, tänker inte säga modell då detta kan bli knas ifall någon biltjuv läser detta, testa låsa upp 04:an med sierranyckel, och det gick. Ska det vara såhär eller har Ford "tänkt" till?! Detta är ju mycket osäkert, då är de bara låsa upp bilen å sticka yikes (gick inte att starta)

Mack Forum- och sitemoderator
6 juni 2011 · 26 195 Inlägg

Nej..man ska nog inte kunna låsa upp en andra bil när nyckeln är till en första..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
MrEko
6 juni 2011 · 8 Inlägg

Nej, det är ju klart, men hur har ford tänkt?
Tänker man efter så har nästan alla ford nycklar sett likadana ut neutral

Mack Forum- och sitemoderator
6 juni 2011 · 26 195 Inlägg

MrEko skrev:
Nej, det är ju klart, men hur har ford tänkt?
Tänker man efter så har nästan alla ford nycklar sett likadana ut neutral

Nåt fel är det ju. Men du kunde i alla fall inte köra iväg med bilen.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
MrEko
6 juni 2011 · 8 Inlägg

Nej, man får väl sätta rattlås å hela köret innan man hoppar ut bilen nästa gång hmm

Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
6 juni 2011 · 2 100 Inlägg

Vill minnas att nåt annat bilmärke hade detta fenomen också. Kan det ha varit Saab?

Nåja, du har nog haft en riktig "tur" att få tag i en nyckel som passar båda dina bilar. Bara att byta ut låsen i den nyare bilen om du känner dig osäker wink

Tror iaf knappast Ford gjort detta med flit. Dom tillverkar ju många nycklar.... Till slut kommer väl det ut en identiskt nyckel till en ny bil som passar till en som tillverkades för 10 år sedan..

Tja!
MrEko
6 juni 2011 · 8 Inlägg

Dennis_999 skrev:
Nåja, du har nog haft en riktig "tur" att få tag i en nyckel som passar båda dina bilar. Bara att byta ut låsen i den nyare bilen om du känner dig osäker wink

Tror iaf knappast Ford gjort detta med flit. Dom tillverkar ju många nycklar.... Till slut kommer väl det ut en identiskt nyckel till en ny bil som passar till en som tillverkades för 10 år sedan..

Mm, måste väl vara så.. får hoppas att ingen annan nyckel passar, har minsann inte råd att byta lås sad

Tack för svaren iaf

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 juni 2011 · 17 637 Inlägg

04:an har ju startspärr. Så stulen blir den inte iallafall.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mikke_I
6 juni 2011 · 61 Inlägg

Dennis_999 skrev:
Vill minnas att nåt annat bilmärke hade detta fenomen också. Kan det ha varit Saab?

Ja, gamla Saabar kunde man göra detta på... jag skulle provköra en Saab hos en handlare, dörren gick att låsa upp men nyckeln passade ej i startlåset... gick in och frågade, hade fått nycklarna till en annan Saab...

Beror troligtvis på att nyckel/lås blev slitna och passade då "bättre"....

744GLT
8 juni 2011 · 809 Inlägg

gammla 740 har detta fenomen ochså. jag kan låsa upp inprincip vilken 740 -88 jag vill med min nyckel med lite lirkande. tändningen funnkar dock inte. kan låsa upp båda mina bilar med nyckeln till min GLE.

funnkar på vissa äldre 940 ochså smile

Senast redigerat av 744GLT (8 juni 2011)

RD_87 Skrotsamlare
8 juni 2011 · 4 031 Inlägg

Likadant med 240, i dörrarna verkar var & varannan nyckel passa, troligen slitage. Förut hade ju VW bara 6 olika frekvenser på sina larmdosor, så var sjätte bil kunde man sno stereon i utan att lösa ut larmet om man var VW ägare. Om det stämmer vet jag inte, men en kompis hävdade bestämt att det var så. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Sydeken
8 juni 2011 · 750 Inlägg

Mikke_I skrev:

Dennis_999 skrev:
Vill minnas att nåt annat bilmärke hade detta fenomen också. Kan det ha varit Saab?

Ja, gamla Saabar kunde man göra detta på... jag skulle provköra en Saab hos en handlare, dörren gick att låsa upp men nyckeln passade ej i startlåset... gick in och frågade, hade fått nycklarna till en annan Saab...

Beror troligtvis på att nyckel/lås blev slitna och passade då "bättre"....

gammla och gammla det gick att starta min saab 900 -95 (såld) med typ vad som helst, jag provade med en glasspinne, tro det eller ej det lyckades roll

« ʂpʟ ɗʏŋɑɱɪɕʂ, кейɯɔɔð, β2 ɑʊðɪɔ »
Dцьstэp
Saab 9-3 SE 2,0 t "midnightbAzz" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang