4775
Sök

Byta motor från PRV-V6 till vitsexa i 760?

3 292 Inlägg
16 juni 2011
Expoze skrev:
Känns som det skiter sig rätt duktigt besiktningsmässigt med en diesel åtta. Brukar vara lite väl mycket vrid i dem.

Nej .. en 5,7 faller inom gränserna för vad som är tillåtet i en 7 serie tror jag... om jag inte minns helt fel, det är en väldigt liten motor med lite över hundra hästar bara.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

2 024 Inlägg
16 juni 2011
Jo, inte många hästar men vill minnas att vridet ligger från 300m och uppåt beroende på utförande, så det är där man får se upp lite.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

1 758 Inlägg
16 juni 2011
Vridet ligger mellan cirka 270 och 310 Nm beroende på årsmodell. Effekt 100-125 hk.
Så effekt och vrid ligger inom ramarna för vad som är OK iaf!

Hade varit ballt som fan med en diesel-V8 i. Tråkigt att den måste vara så klen bara, men ändå ballt!

3 292 Inlägg
16 juni 2011
schnauz skrev:
Vridet ligger mellan cirka 270 och 310 Nm beroende på årsmodell. Effekt 100-125 hk.
Så effekt och vrid ligger inom ramarna för vad som är OK iaf!

Hade varit ballt som fan med en diesel-V8 i. Tråkigt att den måste vara så klen bara, men ändå ballt!

Jodå.. jag har för mig att jag kollade upp att 5,7 skulle vara ok att ha i Volvo 7 serie.. hade ju tänkt göra nåt sånt bygge förut jag..   helt klart skitbalt..sant att motorn är lite trött.. det är verkligen ingen race motor och man ska passa sig för att plåga dom och varva dom.. och allra mest passa sig för att köra dom varma..

Men sköter man om dom .. bra service och kör snällt med dom så håller dom i ur och skur.. big_smile

820 Inlägg
16 juni 2011
Trådstartare
Detta låter ju riktigt bra, vet om att det blir mycket jobb, men finns det någon vänlig själ som kan dra det litegrann i stora drag? Det är väl elen som jag tycker är jobbig, motorfästen och sådant löser man ju utan större bekymmer.

Det som är med elen som jag undrar är hur man gör med varvräknare, gamla el-systemet först och främst smile

Om man säger

3 292 Inlägg
16 juni 2011
Panzar_Audi skrev:
Detta låter ju riktigt bra, vet om att det blir mycket jobb, men finns det någon vänlig själ som kan dra det litegrann i stora drag? Det är väl elen som jag tycker är jobbig, motorfästen och sådant löser man ju utan större bekymmer.

Det som är med elen som jag undrar är hur man gör med varvräknare, gamla el-systemet först och främst smile

Är ju ingen el på en gammal V8 diesel som är att tala om.. och du ska ju inte gräva nåt i bilen orginal elsystem mer än möjligen koppla in så lampan till förvärmningen funkar i mätarhuset.. och oljetryck kollar du ju in på befintlig kontakt.. och lika så motor temperatur..

Varvräknare kan bli svårare... såvida du inte hittar en som är för 8 cyl.. kopplas in på generatorn.

820 Inlägg
16 juni 2011
Trådstartare
Danne_1977 skrev:
Panzar_Audi skrev:

Är ju ingen el på en gammal V8 diesel som är att tala om.. och du ska ju inte gräva nåt i bilen orginal elsystem mer än möjligen koppla in så lampan till förvärmningen funkar i mätarhuset.. och oljetryck kollar du ju in på befintlig kontakt.. och lika så motor temperatur..

Varvräknare kan bli svårare... såvida du inte hittar en som är för 8 cyl.. kopplas in på generatorn.

Nu jävlar börjar det ju låta för bra för att vara sant nästan big_smile
Hur är det med påfyllningsröret till tanken förresten? Diesel-munstycket är ju större.
Måste bara göra mig av med min V70 först dock.

Om man säger

3 292 Inlägg
16 juni 2011
Panzar_Audi skrev:
Danne_1977 skrev:
Panzar_Audi skrev:

Nu jävlar börjar det ju låta för bra för att vara sant nästan big_smile
Hur är det med påfyllningsröret till tanken förresten? Diesel-munstycket är ju större.
Måste bara göra mig av med min V70 först dock.

Om du har litet hål i röret på din 760.. så byt ut det och sätt dit ett från en 1985års modell tex..

Det är inga svårigheter att sätta i en gammal dieselsnurra i en Volvo igentligen.. huvudsaken den passar med oljetråg osv osv.. motorfästen.. och växellåda..

1 758 Inlägg
16 juni 2011
740 och 760 fanns ju med dieselmotor, så det borde ju funka fint att byta till tankrör från en sådan.

820 Inlägg
16 juni 2011
Trådstartare
Ja det har ni ju rätt i, hade ju iofs funkat att byta till D24 också, men en sådan 5.7a hade varit riktigt fräckt, plus att folk tror att D24orna är gjorda av guld gör det ju inte bättre.

Om man säger

3 292 Inlägg
16 juni 2011
Panzar_Audi skrev:
Ja det har ni ju rätt i, hade ju iofs funkat att byta till D24 också, men en sådan 5.7a hade varit riktigt fräckt, plus att folk tror att D24orna är gjorda av guld gör det ju inte bättre.

Jag har konverterat ett helt gäng med 740 och 760 från bensin till diesel.. satt i D24 i dom.. köper man en utrostad 740 diesel så har man en perfekt donatorbil..med både framvagnsbalk, krängsningshämmare, motor, växellåda, och allt vad man behöver.. bara att flytta över.. big_smile  lätt som en plätt.

V8 diesel är minst lika svår att få tag i som en frisk D24 till ett bra pris.. dom flesta D24 är totalt slutkörd av ungdomar som tror att det är 17 tusen varm man ska varva och som ritar svart sträck var 100:e meter.. ocg till råge på allt så gnäller dom över att D24 bara är skit... hahaha..

D24 är en toppenbra motor.. om man servar dom regelbundet och inte varvar sönder dom... och lite sunt förnuft alltså..   detsamma gäller V8 diesel.. många tror att det är en sportmotor åxå som ska varvas det som går och köras skiten ur.. hahaha..

P o r s c h e
1 700 Inlägg
16 juni 2011
Panzar_Audi skrev:

Fast dom egentligen är gjorda av smöööör

( håller ju så bra i alla fall ) ^^

820 Inlägg
16 juni 2011
Trådstartare
Det är ju inte fy skam, dock så vill jag gärna ha en tic isånafall, den gamla sugdieseln är lite väl slö för min smak tongue Sugen på diesel igen, men "orkar" inte köpa en färdig, kostar ju satan och inte lika kul tongue

D24 med automat är ju inte fyskam.

Om man säger

820 Inlägg
16 juni 2011
Trådstartare
Bensinskallen skrev:
Panzar_Audi skrev:

Fast dom egentligen är gjorda av smöööör

( håller ju så bra i alla fall ) ^^

Sköter man dom bra så är det inga bekymmer, sen låter dem ju så jäääääävla gött.

Om man säger

3 292 Inlägg
16 juni 2011
Panzar_Audi skrev:
Det är ju inte fy skam, dock så vill jag gärna ha en tic isånafall, den gamla sugdieseln är lite väl slö för min smak tongue Sugen på diesel igen, men "orkar" inte köpa en färdig, kostar ju satan och inte lika kul tongue

En Volvo 740 diesel kostar ju inte så mycket.. dock trevligare kockpit på en 760 diesel..

Volvo diesel med turbo heter inte tic.. den heter D24T... även kallad TD  (Turbo Diesel), runt 122 hästar levererar en D24T och det är faktiskt rätt så lagom.. + att det går att ställa på lite på pumpen åxå för att få dom att gå lite bättre.

Men man ska inte varva sönder och inte varmköra dom.. topparna går sönder lätt...

3 354 Inlägg
17 juni 2011
Danne_1977 skrev:
Panzar_Audi skrev:

En Volvo 740 diesel kostar ju inte så mycket.. dock trevligare kockpit på en 760 diesel..

Volvo diesel med turbo heter inte tic.. den heter D24T... även kallad TD  (Turbo Diesel), runt 122 hästar levererar en D24T och det är faktiskt rätt så lagom.. + att det går att ställa på lite på pumpen åxå för att få dom att gå lite bättre.

Men man ska inte varva sönder och inte varmköra dom.. topparna går sönder lätt...

Finns både D24T och D24TIC motormässigt
EDIT: men inte som tillägsnamn som jag tror du menade?
Senast redigerat av Seth (17 juni 2011)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

3 292 Inlägg
17 juni 2011
Seth skrev:
Danne_1977 skrev:
Panzar_Audi skrev:

Finns både D24T och D24TIC motormässigt
EDIT: men inte som tillägsnamn som jag tror du menade?

Precis.. var det jag menade.. det är D24 för sugmodellen och D24T för turbon.. tongue

Sök