5230
Sök

Köpa bil och fylla i ägarbyte BAKÅT i tiden?

346 Inlägg
30 juni 2011
Trådstartare
Hej! Renault har en kampanj just nu och tänkte ev. passa på att beställa en ny bil. Haken är den att de kräver att man skrotar en bil som är äldre än tio år och SOM MAN HAR ÄGT I MINST TRE MÅNADER för att kunna utnyttja kampanjrabatten. Det jag funderar på är hur funkar det om jag åker och köper en gammal skrothög och fyller i datum för ägarbyte tre månader bakåt i tiden? Det skulle ju teoretiskt sett kunna vara så att pappret för ägarbyte kommit bort med posten eller liknande och helt plötsligt dyker upp hos Transportstyrelsen? Är det nån som VET om det går göra så här med fungerande resultat? Alternativet är ju att fixa en bulvan, men det känns bara bökigt. Och jaa jag har redan hört med Renault, det går inte komma förbi kampanjen på nåt annat sätt.

Riktiga bilar kommer från Stuttgart.
Säljer bla. VOLVO-doftgranar på Tradera!

3 235 Inlägg
30 juni 2011
Jag tror dem kan skriva det max 10 dagar tillbaka i tid, tre månader tror jag knappast är möjligt, men ring och hör.

346 Inlägg
30 juni 2011
Trådstartare
engolf skrev:
Jag tror dem kan skriva det max 10 dagar tillbaka i tid, tre månader tror jag knappast är möjligt, men ring och hör.

Helt rätt tyvärr. Från Transportstyrelsen: "En anmälan om ägarbyte måste komma till oss inom tio dagar från överlåtelsen på det senast utfärdade registreringsbeviset. Om det tar längre tid för oss att få anmälan, registrerar vi inte det ägarbytesdatum som anges i anmälan utan istället det datum då vi får in anmälan."

Tack för hjälpen.

Riktiga bilar kommer från Stuttgart.
Säljer bla. VOLVO-doftgranar på Tradera!

412 Inlägg
30 juni 2011
engolf skrev:

Det dummaste du kan göra är väl att ringa till transportstyrelsen och frågade om du kan skicka in ett felaktigt ägarbyte då du själv vet att du inte köpte bilen för 3 månader sen.

Det är väl bättre att du testar och ser vad som händer?

135
├┼┼
24 R

Forummoderator
10 576 Inlägg
30 juni 2011
Bedrägeri är inget Garaget står för - låst

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök