Saabs motorer, vilka undvika?

Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
17 juni 2011 · 946 Inlägg

Hej!
Som Volvofanatiker känner jag mig helt nollställd på Saabs motorer. Har kikat lite på Saab 9-3 Cab (gamla mod) och upptäckt att det finns ett gäng olika motorer...

¤ 2,3
* 2,0
¤ 2,0T
¤ 2,3T

Till frågorna då... Är det nån av dessa motorer man ska passa sig särskilt för? Det är väl modellerna från -98 som var hårt drabbade av oil-sludge? Har sett att det finns Aero-varianter på både 2,0T och 2,3T, är det så att det finns Aero och Aero, dvs bilar som ÄR en Aero och bilar som har Aero-paket? (Liksom Volvo numer har R-design hmm ).

En "riktig" Aero är det som känns mest intressant, -00 och uppåt känns mest intressant rent åldersmässigt. Något speciellt man ska känna till ang dessa motorer? Kända svagheter? Oil-sludge säger ju Saab-älskarna endast har att göra med slarv med oljebyte, sant eller sanning med modifikation?

Hur är lådorna på dessa kärror? Saab och växellådor har ju inte alltid varit en lycklig historia...

Jaja, har ni tips så skriv! smile
MVH

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
mrpalmer
17 juni 2011 · 796 Inlägg

Dave_C70 skrev:
Hej!
Som Volvofanatiker känner jag mig helt nollställd på Saabs motorer. Har kikat lite på Saab 9-3 Cab (gamla mod) och upptäckt att det finns ett gäng olika motorer...

¤ 2,3
* 2,0
¤ 2,0T
¤ 2,3T

Till frågorna då... Är det nån av dessa motorer man ska passa sig särskilt för? Det är väl modellerna från -98 som var hårt drabbade av oil-sludge? Har sett att det finns Aero-varianter på både 2,0T och 2,3T, är det så att det finns Aero och Aero, dvs bilar som ÄR en Aero och bilar som har Aero-paket? (Liksom Volvo numer har R-design hmm ).

En "riktig" Aero är det som känns mest intressant, -00 och uppåt känns mest intressant rent åldersmässigt. Något speciellt man ska känna till ang dessa motorer? Kända svagheter? Oil-sludge säger ju Saab-älskarna endast har att göra med slarv med oljebyte, sant eller sanning med modifikation?

Hur är lådorna på dessa kärror? Saab och växellådor har ju inte alltid varit en lycklig historia...

Jaja, har ni tips så skriv! smile
MVH

Kul att du har valt att kolla på en Saab cab!

Om du vill åka med en riktigt bra motor oavsett om den är standard eller lite påställd är motorn som jag har i min bil: b204r att rekommendera! Bättre stakar, kolvar osv en aero motorns. Min bil är ingen aero men har ändå, viggen paket osv.. och ser därför ut som en aero! Då sänks ju även försäkringen en bit också..

Lådorna, ja.. i min bil har den funkat superb, och då har de varit en del hårdkörning! Men kör man med mkt hjulspinn lär du snart få byta den..

Hemma bra, garaget BÄST!
lingua
18 juni 2011 · 2 271 Inlägg

Historik på oljebyten samt kolla att vevhusventilationen är uppgraderad är det första jag skulle kolla.
Inget speciellt dyrt jobb att fixa med ända relevant.

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
18 juni 2011 · 946 Inlägg

mrpalmer skrev:

Dave_C70 skrev:
Hej!
Som Volvofanatiker känner jag mig helt nollställd på Saabs motorer. Har kikat lite på Saab 9-3 Cab (gamla mod) och upptäckt att det finns ett gäng olika motorer...

¤ 2,3
* 2,0
¤ 2,0T
¤ 2,3T

Till frågorna då... Är det nån av dessa motorer man ska passa sig särskilt för? Det är väl modellerna från -98 som var hårt drabbade av oil-sludge? Har sett att det finns Aero-varianter på både 2,0T och 2,3T, är det så att det finns Aero och Aero, dvs bilar som ÄR en Aero och bilar som har Aero-paket? (Liksom Volvo numer har R-design hmm ).

En "riktig" Aero är det som känns mest intressant, -00 och uppåt känns mest intressant rent åldersmässigt. Något speciellt man ska känna till ang dessa motorer? Kända svagheter? Oil-sludge säger ju Saab-älskarna endast har att göra med slarv med oljebyte, sant eller sanning med modifikation?

Hur är lådorna på dessa kärror? Saab och växellådor har ju inte alltid varit en lycklig historia...

Jaja, har ni tips så skriv! smile
MVH

Kul att du har valt att kolla på en Saab cab!

Om du vill åka med en riktigt bra motor oavsett om den är standard eller lite påställd är motorn som jag har i min bil: b204r att rekommendera! Bättre stakar, kolvar osv en aero motorns. Min bil är ingen aero men har ändå, viggen paket osv.. och ser därför ut som en aero! Då sänks ju även försäkringen en bit också..

Lådorna, ja.. i min bil har den funkat superb, och då har de varit en del hårdkörning! Men kör man med mkt hjulspinn lär du snart få byta den..

Tack för sitt svar!
Nja, rivstarter och hjulspinn lär det nog inte bli frågan om särskilt ofta. smile Men jag ska ha B204r i beaktning.

MVH
David

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
18 juni 2011 · 946 Inlägg

lingua skrev:
Historik på oljebyten samt kolla att vevhusventilationen är uppgraderad är det första jag skulle kolla.
Inget speciellt dyrt jobb att fixa med ända relevant.

Jo, det där med vevhuset har man ju hört talas om ja, bra att du påminde mig. smile Är uppgraderingen nåt som brukar noteras i serviceboken eller går det se på annat sätt?

MVH

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
18 juni 2011 · 946 Inlägg

jonnielahti skrev:

Dave_C70 skrev:

lingua skrev:
Historik på oljebyten samt kolla att vevhusventilationen är uppgraderad är det första jag skulle kolla.
Inget speciellt dyrt jobb att fixa med ända relevant.

Jo, det där med vevhuset har man ju hört talas om ja, bra att du påminde mig. smile Är uppgraderingen nåt som brukar noteras i serviceboken eller går det se på annat sätt?

MVH

ska väl noteras, annars ser man om den är bytt, kolla www.speedparts.se för att se hur senaste versionen ser ut!

1000 tack! smile

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
olof102
24 juni 2011 · 342 Inlägg

Du ska ha maskinen med röd tändkasett, d.v.s om vi pratar 9-3:an är det 98-99 som gäller. Undvik 00-03 eftersom dessa är hårt drabbade av oil sludge p.g.a för klena kolvringar.

T5 kallas även motorn med röd tändkasett för. Namnet har den fått från sitt styrsystem Trionic 5.
Denna motorn är väl beprövad och har suttit i 9000 i många år. T5:an sitter i 9-3 98-99, ng900 & 9000.

T7 kallas motorn med svart tändkasett och är en vidarutveckling av T5 motorn. Motorn är konstruerad som en lågfriktionsmotor för att minska utsläppen. Man lättade kolvar, gjorde mindre lagerytor, klenare ventiler och som pricken över i:et byggde man dessutom en oduglig vevhusventilation.

balder-kittis rangerare
25 juni 2011 · 115 Inlägg

är ingen större skillnad på T5 och T7 om du inte är ute efter att trimma, då är helt klart T5an att föredra, oil sludge problemet ska vara åtgärdat av Saab om bilen är välservad, annars är det inte allt för krävande att byta till ny och förbättrad vevhusvent. men för guds skull undvik allt utan turbo! Saabs motorer är byggda för turbo så de går sämre och drar mer soppa utan turbon

Saab 9-5 2,3T aero "saab 9-5" (2004)
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
26 juni 2011 · 946 Inlägg

jonnielahti skrev:
vad blir de för maskin nudå? big_smile

Hmm, jadu jag vet inte ännu. Har kollat på en del kärror, finns ju en del att välja på. Viggen är ju trevliga vagnar som ser riktigt nice ut! Fortsätter att hålla lite utkik... smile

MVH

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
26 juni 2011 · 946 Inlägg

olof102 skrev:
Du ska ha maskinen med röd tändkasett, d.v.s om vi pratar 9-3:an är det 98-99 som gäller. Undvik 00-03 eftersom dessa är hårt drabbade av oil sludge p.g.a för klena kolvringar.

T5 kallas även motorn med röd tändkasett för. Namnet har den fått från sitt styrsystem Trionic 5.
Denna motorn är väl beprövad och har suttit i 9000 i många år. T5:an sitter i 9-3 98-99, ng900 & 9000.

T7 kallas motorn med svart tändkasett och är en vidarutveckling av T5 motorn. Motorn är konstruerad som en lågfriktionsmotor för att minska utsläppen. Man lättade kolvar, gjorde mindre lagerytor, klenare ventiler och som pricken över i:et byggde man dessutom en oduglig vevhusventilation.

OK, för en Volvofantast är T5 nåt helt annat. big_smile Kul att få lära sig nåt nytt. smile Nu vet jag ju lite mer vad jag ska leta efter.

MVH

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
26 juni 2011 · 946 Inlägg

balder-kittis skrev:
är ingen större skillnad på T5 och T7 om du inte är ute efter att trimma, då är helt klart T5an att föredra, oil sludge problemet ska vara åtgärdat av Saab om bilen är välservad, annars är det inte allt för krävande att byta till ny och förbättrad vevhusvent. men för guds skull undvik allt utan turbo! Saabs motorer är byggda för turbo så de går sämre och drar mer soppa utan turbon

Hej!
nej, trim blir det nog ingen. Men hur kan de ha åtgärdat felen om de även består i "Man lättade kolvar, gjorde mindre lagerytor, klenare ventiler" som föregående skribent skrev. Vevhusventet kan jag iofs förstå om de har åtgärdat.

Nej, utan turbo blir det inte. "Den som ingen turbo har får åka utan bar". wink

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
CarpeDiem German Engineering
26 juni 2011 · 9 081 Inlägg

Polarn hade en Saab 9-3 Aero Coupé 2.0T -01, den gick riktigt bra och var en lågmilare. Ägaren förre var en äldre herre som skötte om bilen pedantiskt med täta oljebyten och massa annat. Bilen hade knappt gått 10.000 mil och köptes för 70.000:-.

Den var redan trimmad med steg 3 från Maptun, cirka 300hk/400Nm i vridmoment.

Senast redigerat av CarpeDiem (29 juni 2011)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
balder-kittis rangerare
29 juni 2011 · 115 Inlägg

t7 är en lågfriktions motor därav lättare kolvar och mindre lagerytor osv ventilerna vettefan om de e nån större skillnad på, får kolla nästa gång ja e uppe hos föräldrarna, ja har rasat en t7 å farsan rasa en t5a för nån månad sen, de mesta delarna går att använda nästan rakt av mellan motorerna, bara tyngden som skiljer för att få ner bränsleförbrukningen så de tål ju aningen mindre, alla nyare lågfriktions motorer har ju klenare material för att de ska gå snålare,

Saab 9-5 2,3T aero "saab 9-5" (2004)
Garfield
29 juni 2011 · 1 019 Inlägg

Klenare ventilskaft på T7-motorer. 5mm mot 7mm för T5 om jag inte minns helt tokigt.

balder-kittis rangerare
29 juni 2011 · 115 Inlägg

ok då slappa ta plocka fram skjutmåttet, men vet att t5 ventilerna klarar en kyss av kolven utan att krökas,

Saab 9-5 2,3T aero "saab 9-5" (2004)
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
1 juli 2011 · 946 Inlägg

OK, så om jag har fattat det rätt ska man alltså sikta in sig på en T5 då. Vevhusventen borde väl iofs Saab ha åtgärdat om bilen har servats hos dem enl bok?

Det man tänker lite på är ju lådorna också. Vill ju helt ha en aut, hur är de med några år på nacken? Självklart har det ju massor med hur tidigare ägare har kört osv, men rent generellt?

MVH
David

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
kwansa Hmm, vet inte?
1 juli 2011 · 1 775 Inlägg

Dave_C70 skrev:
OK, så om jag har fattat det rätt ska man alltså sikta in sig på en T5 då. Vevhusventen borde väl iofs Saab ha åtgärdat om bilen har servats hos dem enl bok?

Det man tänker lite på är ju lådorna också. Vill ju helt ha en aut, hur är de med några år på nacken? Självklart har det ju massor med hur tidigare ägare har kört osv, men rent generellt?

MVH
David

min fars 9-3 -98 22 000mil automat funkar riktigt bra smile hade nog funkat ännu bättre om man hade bytt olja i den tongue

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang